Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Etsa kretskort själv

71 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Barsk

#46 » 11:56:21, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valter.Öhman skrev:Har nu provat att tillverka ett kretskort som du beskrivit och måste säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet!

Hej Valter!
Vad kör du för skrivare?

Har tidigare kört lite tester med en Samsung CLX-3305 laserskrivare jag fått, och det såg rätt lovande ut, men fungerade inte på t.ex silikonbestruket bakplutspapper, eller "backing"-pappret på vinyl som används i reklambruk för skyltar o.dyl. Backingpappret i synnerhet är av intresse då den som gav tipset (nånstans i Youtube där jag tappat bort länken) fick perfekt toner transfer utan smetning, bara att dra bort pappret. Och vinlylrullar har jag! Det funkade inte med Samsungen då tonern kröp ihop i klumpar. Men med glättat papper har det fungerat rätt bra.
Tyvärr så gav skrivaren upp pga något fel i feed-sensorn, något jag försökt fixa utan framgång så långt. Det ser ut som om jag får söka vidare på annan skrivare.

Många trådar i ämnet finns, men VÄLDIGT få skriver vad de har för laser och hur bra den fungerar, och med vilka media. Behöver lite tips i ämnet!
HP LaserJet 1200 var ju nämnt i tråden som OK. Den är dock utgången vad jag förstår och svår att få tag i. En HP Laserjet i 402-familjen?

Brother nämns ofta som problem. Sant?

Nån som har erfarenhet av modernare Samsung?
Barsk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:52, 27-12-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Valter.Öhman

#47 » 12:25:00, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det borde jag ju nämnt så klart... :ohnej:
Kör en äldre HP Laser color jet c1515n. Det är nog oxå en utgången modell.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Ulf

#48 » 14:42:11, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag får undan på bänken i gäststugan så blir det testning av min CNC2418 i helgen.

Sambon blir nog lycklig över att fräsen försvinner från garderoben, och att jag "städar" där. :mrgreen:

Towil har ju fått mig att köra Dip-Trace så filerna kommer därifrån.
Så ska dom köras i FlatCam och bli gcode-filer.
Sedan har jag tänkt att använda mig av bCNC. BCNC har även en autolevel-funktion som måste undersökas helt.
De två senare fungerar bra på en Raspberry Pi. Tyvärr gör inte Dip-Trace det.

Fast det finns ju risk att det inte blir den här helgen som jag får undan på bänken...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Towil (trådstartaren)

#49 » 15:26:39, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

HPs toner verkar vara de som funkar bäst.
Har nu mera en begagnad HP LaserJet 2055dn.
Min gamla HP LaserJet 1200 var inte optimal till dubbelsidigt då inte utskriften inte parallell.
Vilket gjorde att det inte gick få perfekt passning mellan de två utskrifterna.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil (trådstartaren)

#50 » 15:34:46, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Towil har ju fått mig att köra Dip-Trace så filerna kommer därifrån.
Så ska dom köras i FlatCam och bli gcode-filer.
Sedan har jag tänkt att använda mig av bCNC. BCNC har även en autolevel-funktion som måste undersökas helt.
De två senare fungerar bra på en Raspberry Pi. Tyvärr gör inte Dip-Trace det..


Går ju att exportera en gerberfil från diptrace på en windows maskin.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ulf

#51 » 15:47:17, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör remote till jobbet där jag kör dip.trace. Sedan hämtar jag filerna och använder flatcam.
Här kan jag hantera verktygbyten mm
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Towil (trådstartaren)

#52 » 15:55:14, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller en egen windowsdator, hört att det är ganska vanligt. :idee3: :grin:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ulf

#53 » 16:18:32, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Usch då :hota: !
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Barsk

#54 » 20:56:38, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:HPs toner verkar vara de som funkar bäst.
Har nu mera en begagnad HP LaserJet 2055dn.
Min gamla HP LaserJet 1200 var inte optimal till dubbelsidigt då inte utskriften inte parallell.
Vilket gjorde att det inte gick få perfekt passning mellan de två utskrifterna.


Vad jag har hört (obekräftat) så är de äldre HP laserskrivarna bäst, de med 4-siffrig kod, ex Laserjet 1010, 1200 osv. De mer moderna som 402-serien m.fl verkar ha en annan typ av toner.
Av en händelse så fick jag tag i en gammal LaserJet 1010, som jag först inte fick att fungera. Men efter att ha fiskat upp en kapsyl från pappersinmatningen så fungerar den numera fint! Drivrutiner till Win10, och sätta density = 5 var dock ingen lätt match. Jag har receptet om nån är i samma sits!

Det som var RIKTIGT trevligt var att jag fick skrivaren att fungera fint med backingpappret från vinylrullar som används för reklamskyltar m.m. Det är samma typ av papper som sitter bakpå dekaler. Uppenbarligen är den vaxad e.dyl. Om man kör en papperstyp som extra heavy i skrivaren så jobbar skrivaren med sin högsta temp i fusern (som smälter fast tonern). Då fastnar tonern perfekt. Sen värmer man på som vanligt med strykjärn, laminator eller vad ni kör, kanske lite kortare tid än med vanligt papper. När det sen svalnat kan man dra av pappret utan något vatten eller annat, och all toner (99.9%) sitter kvar! Perfekt överföring m.a.o.
Sånt här papper borde ni kunna få tag i hos närmsta reklamfirma/tryckeri som pysslar med skyltar från vinyl. Finns i varenda stad, och det här pappret är bara skräp för dom. Funkar det för mig med min HP, borde det funka för er!

/Kristian

1 person gillar det här inlägget.
Barsk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:52, 27-12-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Barsk

#55 » 10:24:13, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tag i en HP Laserjet P2015 som var trasigt, lyckades dock få igång den genom att baka moderkortet i 200C, i ca 7 min. Tydligen ett standardfel på den här modellen då de använt första generationens blyfritt lödtenn som spricker med tiden. Genom att baka det i ugn, smälter man om lödningarna och då blir det kontakt igen! :)

Kan rapportera att denna skrivaren har en toner som fungerar utmärkt vid toner transfer, och då speciellt med dekal-backingpapper (typ från vinylrullar). Det blir en helt perfekt transfer, och jag har ledningsbredder på 12 mil, och komponenter i QFN/SON-storlek (2x2 och 3x3 mm med 8 resp 12 ledare ut) som fungerar finfint! :)

2 personer gillar det här inlägget.
Barsk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:52, 27-12-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#56 » 12:25:42, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med risk för att (än en gång) göra bort mig. Det känns ganska meckigt att hålla på med transferpapper och etsa. Är det möjligt att fräsa bort kopparn med en liten cnc-styrd fräs istället? Rita kretskortet i datorn, exportera programmet till fräsen, släng upp laminatet i fräsen och tjoff, så är det klart. Slippa alla vätskor och annat elände.
Finns detta redan?
Finns det nackdelar jag inte har tänkt på?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ulf

#57 » 12:54:04, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är dit jag vill komma.
Det är bara tiden....

Det jag har är en cnc 2418 chinafräs.

Program flatcam och bCnc.
Flatcam är för att konvertera grbl-filerna. bCnc är för att prata med fräsen. Programmen funkar på Windows, mac och Linux.

Jag har bara hunnit att torrköra än så länge.

Goigla på cnc pcb milling
Det finns mycket!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Towil (trådstartaren)

#58 » 16:10:51, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under tiden hinner jag etsa många kretskort.

Är inte meckingt alls när man gjort det några gånger.
Nu har jag skaffat en gammal pappersskärare så nu klipper jag laminaten till rätt dimension på ett nafs.
Har man rätt skrivare, papper och laminator som funkar ihop, så går det fort att fixa ett kort.

Skall man fräsa så måste man ha speciellt laminat. För vanligt FR4 expoxy damm är inte direkt nyttigt om man nu inte har utsug med med filter som tar de finaste partiklarna.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ulf

#59 » 18:13:06, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tiden är inte det viktiga, men att slippa slabba med etsvätskan är ett STORT plus.
Dammet fixar cyklontillsatsen till grovdammsugaren med ett extra filter på utgången.

Jag har inte lyckats speciellt bra med termotransfer.

Sen ska man ju inte så djupt i själva kortet, det är ju bara kopparn som ska bort...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

torbjorn_forsman

#60 » 18:13:59, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På mitt förra jobb hade vi en mönsterkortsfräs, tror den hette LPKF Protomat. I varje fall var den tillverkad i Slovenien. Köptes väl in någon gång i mitten av 90-talet, programvaran till den kördes under Windows 3.11 . Den gjorde god nytta även om det inte precis gick fort att få komplicerade kort frästa. Även om man använde rätt sorts speciallaminat så hade fräsarna ganska kort livslängd. Det var en hel del handpåläggning med justering av fräsdjup, riktigt besvärligt kunde det bli med laminat som hade ojämn koppartjocklek.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se