Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Akai AA-1010 blåser säkringar på ena kanalen

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

fretchi (trådstartaren)

#1 » 00:17:56, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Morsans gamla ljudmaskin (ja, vi är ju på maskinisten :grin: ) som jag ärvt har börjat spöka för mig.

Högra kanalen tappar ljudet och finner då att en säkring gått. Byter jag denna spelar den en till två låtar innan den tystnar. Ingen maxvolym eller så, utan vredet på kanske 40-50%.

Till denna har jag ett par B&O Beovox 1000, från slutet 60-talet. Dessa har en nominell impedans om 4 ohm. Förstärkaren ska klara 8 ohm, men säkringen går oavsett gaspådrag. Seriekopplade högtalarna mellan kanalerna (har för mig det ska vara ok, rätta mig om jag har fel), men ändå flyger säkringen, och alltid på samma kanal.

Jag börjar få slut på säkringar. Snälla bullen, hjälp mig!

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



raggsockan

#2 » 00:21:10, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

fråga mannen som inte finns , han pysslade mycket med sånna grunkor i antiken
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

fretchi (trådstartaren)

#3 » 00:24:53, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju det jag gör! Passar bara på att fråga alla andra samtidigt. :D

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

magirus

#4 » 00:25:46, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

HA du svårt sova? :lmao:
magirus
 

raggsockan

#5 » 00:26:55, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

aha du tänder en typ av batman lampa fast det lyser mannen som int finnns HJÄLLP MIG :idee3:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

fretchi (trådstartaren)

#6 » 00:30:15, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ungefär så ja, fast tvärtom, ungefär. Jag lyser med min frånvaro. Då dyker han upp, fast tvärtom, då han inte finns.

Katta som jag släppte ut tidigare ikväll lyste med sin frånvaro, så jag trodde nästan att han, precis som magirus, inte fanns. :mrgreen:
Men honom lyckades jag vänta ut, så nu fanns han igen, så jag kunde släppa in honom. Så nu kan jag göra kväller. Men klura ni på detta inatt så blir det bra :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

raggsockan

#7 » 00:32:45, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: :thummar: :lmao:
du är fyndig du fretchi
ska inte förstöra din tråd mer ,sorry för of tropick :shake_hands:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Rubert

#8 » 06:08:32, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du får tag i han som inte finns längre så kanske han har hjälp av servicemanualen till stereon.
såg att den fanns på eserviceinfo.com
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Janson1

#9 » 06:16:12, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog tyvärr ett periodiskt fel i själva slutsteget, 4 eller 8 ohm har ingen större betydelse så länge det är en spole inblandad, växelströmsmässigt har den en impedans mellan under ett halvt ohm till flera kilo-ohm beroende på vilken frekvens och detta klarar alla förstärkare/slutsteg av.
Jag skulle börjat med att kolla efter lödfel på effektslutstegen. Kolla även kablar så det inte blir kortis nånstans mellan förstärkare och högtalare, kan ju även byta plats på vänster/höger tillfälligt i felsökningssyfte...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#10 » 09:22:00, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om säkringen går efter en stund även om du låter förstärkaren stå med neddragen volym (eller med balansen i vänster ändläge så höger kanal är tyst).
Du kan också kolla om säkringen går om du spelar med normala inställningar men har högtalarna bortkopplade.
Vid dessa "tomgångsprov" ska sluttransistorerna inte bli märkbart varma, om det blir värmeutveckling i dem så tyder det på för hög tomgångsström, ohörbar högfrekvent självsvängning eller liknande.

Ett par felsökningstips:
-Någonting som ligger och kortsluter i högtalaromkopplaren (vridomkopplaren för att välja A eller B-högtalaruttag)?
-Kablar som har fått isoleringen avskavd mot vass plåtkant någonstans?
-Kortslutning då och då genom glimmerbrickan mellan någon av sluttransistorerna och kylflänsen? Kan hända om det finns grader, slagmärken eller spån som så småningom har ätit sig igenom glimmerbrickan.
-Fel på någon komponent i RC-nätet C17-R27 som ska hindra självsvängning vid induktiv last?
-Glapp i trimpoten för inställning av tomgångsström? Den verkar vara kopplad så att avbrott i poten ger alldeles för hög tomgångsström.
-Dåliga jordförbindningar? Se upp om slutstegskortet är jordat via fästskruvarna, de kan behöva efterdras då och då. Det verkar som om slutsteget har separat kraft- och signaljord, signaljorden verkar gå via förförstärkarkortet och är troligen chassijordad där.

Beträffande högtalares impedans och dess frekvensberoende, så gäller ju den nominella impedansen t ex 4 eller 8 ohm vid 1 kHz (för länge sedan förekom det även att man mätte vid 400 Hz). Vid lägre frekvenser får impedansen oftast en kraftig topp vid högtalarens resonansfrekvens, den kan ibland gå upp till 5 gånger den nominella impedansen. Likströmsresistansen brukar vara ungefär 0,7-0,95 gånger nominella impedansen. Över 1 kHz ökar impedansen sakta men säkert pga talspolens läckinduktans. Om det är en hifi-högtalare med delningsfilter och separata mellanregister- och diskantelement, så hålls impedansökningen ner en del av att de gradvis börjar belasta vid högre frekvenser. Det kan också bli konstigheter i impedanskurvan pga resonanser hos dessa småelement.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi (trådstartaren)

#11 » 11:48:24, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kolla om säkringen går efter en stund även om du låter förstärkaren stå med neddragen volym (eller med balansen i vänster ändläge så höger kanal är tyst).
Du kan också kolla om säkringen går om du spelar med normala inställningar men har högtalarna bortkopplade.
Vid dessa "tomgångsprov" ska sluttransistorerna inte bli märkbart varma, om det blir värmeutveckling i dem så tyder det på för hög tomgångsström, ohörbar högfrekvent självsvängning eller liknande.

Ett par felsökningstips:
-Någonting som ligger och kortsluter i högtalaromkopplaren (vridomkopplaren för att välja A eller B-högtalaruttag)?
-Kablar som har fått isoleringen avskavd mot vass plåtkant någonstans?
-Kortslutning då och då genom glimmerbrickan mellan någon av sluttransistorerna och kylflänsen? Kan hända om det finns grader, slagmärken eller spån som så småningom har ätit sig igenom glimmerbrickan.
-Fel på någon komponent i RC-nätet C17-R27 som ska hindra självsvängning vid induktiv last?
-Glapp i trimpoten för inställning av tomgångsström? Den verkar vara kopplad så att avbrott i poten ger alldeles för hög tomgångsström.
-Dåliga jordförbindningar? Se upp om slutstegskortet är jordat via fästskruvarna, de kan behöva efterdras då och då. Det verkar som om slutsteget har separat kraft- och signaljord, signaljorden verkar gå via förförstärkarkortet och är troligen chassijordad där.

Beträffande högtalares impedans och dess frekvensberoende, så gäller ju den nominella impedansen t ex 4 eller 8 ohm vid 1 kHz (för länge sedan förekom det även att man mätte vid 400 Hz). Vid lägre frekvenser får impedansen oftast en kraftig topp vid högtalarens resonansfrekvens, den kan ibland gå upp till 5 gånger den nominella impedansen. Likströmsresistansen brukar vara ungefär 0,7-0,95 gånger nominella impedansen. Över 1 kHz ökar impedansen sakta men säkert pga talspolens läckinduktans. Om det är en hifi-högtalare med delningsfilter och separata mellanregister- och diskantelement, så hålls impedansökningen ner en del av att de gradvis börjar belasta vid högre frekvenser. Det kan också bli konstigheter i impedanskurvan pga resonanser hos dessa småelement.


Justerade in tomgångsströmmen. Den låg lite hög på den drabbade kanalen, men så har jag ingen precisionsmultimeter heller, förvisso. Men nu visar den samma värde på bägge i alla fall.

Lät den sedan stå utan någon musikkälla ansluten, med volymen på 0. Kände på transingarna efter en 15-20 minuter. Skulle uppskatta att de höll ca 40 grader. Lite drygt handvarma.

Nu får den stå på låg volym och spela ett tag. Ska tafsa lite på transingarna igen sedan.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#12 » 22:19:12, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lät den stå med låg, knappt hörbar musik och sluttransistorerna blev riktigt heta. Kopplade då från ljudkälla och högtalare och fortsatte testet, med högre volym. Då kallnade dem.

Fast det visade sig vara pga att den hade blåst säkringen igen :ohnej:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#13 » 23:09:59, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara kortslutning/överledning i kopplingskondensatorn mellan slutsteg och högtalare (C16, stor elektrolyt), så att det går likström genom den "övre" sluttransistorn och högtalaren så snart högtalaren är ansluten? I så fall borde säkringen gå efter en tid med ansluten högtalare även utan signalkälla, men säkringen bör hålla om man spelar utan högtalare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#14 » 07:11:00, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står ju på schemat vilka spänningar fabriken har mätt upp på en ny felfri apparat. Man kan ju jämförelsemäta lite för att se att det ligger rätt. Sedan finns det även lite småelektrolyter som kanske torkat så det ligger nån liten självsvängning som gör att det totalt sett drar för mycket ström vid belastning. Har du en kapasitansmeter? (en del multimetrar har det inbyggt), det går ju även att direkt bara byta elytarna rakt av...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

joakim72

#15 » 11:37:36, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad händer med högtalarelementet när du kopplar in den? Sjunker det in/kommer ut och lämnar i läge?
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se