Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Vad behöver jag för att styra detta? (arduino?)

95 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Rubert

#61 » 07:49:43, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att frälsa dej den hårda vägen att börja tänka i MCU banor så skickar jag en skiss på hur jag skulle ha börjat labba på en analog lösning som förhoppningsvis också skulle kunna fungera (säkert efter en del modifieringar eftersom det än en hastigt ihoprafsad skrivbordslösning)

Edit: Rättat schema finns i inlägg 68
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Rubert 22:50:29, 27-04-2017, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland



Turbodiesel (trådstartaren)

#62 » 08:08:02, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar allra ödmjukast, jag ska kolla på din lösning. Får jag hålla på några veckor till så kanske jag förstår även varför det funkar ibland :grin:

Dock vill jag belysa, om det inte framgick riktigt, att mitt skatbo funkar & verkar göra precis vad jag önskar. Det som återstår att se är om det funkar i verkligheten, och om precisionen är något att hänga i julgranen.

Troligen får jag inte skaka hand med knugen för det här, men något tröstpris borde jag ha i alla fall :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JoBy

#63 » 09:38:29, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:Efter sätter du två komparatorer som denna, en för höjsignal och en för sänksignal. Med potentiometern ställer du hysteresen, hur 'fel' Vout från differentialstärkaren måste vara för att aktivera utgången.

Bild


Om du byter plats på ena utgångskomparatorn så att potentiometen går till minusingången och signalen till plusingången så inverterar du utgången.
Senast redigerad av JoBy 09:46:17, 27-04-2017, redigerad totalt 1 gång.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

JoBy

#64 » 09:42:43, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:För att frälsa dej den hårda vägen att börja tänka i MCU banor så skickar jag en skiss på hur jag skulle ha börjat labba på en analog lösning som förhoppningsvis också skulle kunna fungera (säkert efter en del modifieringar eftersom det än en hastigt ihoprafsad skrivbordslösning)

knivstyrning.pdf


Snyggt schema. Utan att studera detaljer ser det genomtänkt ut.
En pot för att styra hysteresen och ena utgången inverterad som jag skrev ovan.
Kraftiga utgångssteg för att dra solenoiderna.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Turbodiesel (trådstartaren)

#65 » 21:08:32, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:
Om du byter plats på ena utgångskomparatorn så att potentiometen går till minusingången och signalen till plusingången så inverterar du utgången.


Jo, jag har den ena inverterad, annars funkar det inte. Tror jag, ska tilläggas,, för det var en del som inte lirade till en början.. :cool:


Ska försöka få någon dag till detta i helgen, så det går att prova lite i skarpt läge. Ingen vedkörning, men med allt inkopplat som det ska, så får vi se om det svarar lika fint på maskinen.


Vad gör dioderna V7 & V13 i Ruberts fina ritning? och ska det vara så många olika matningsspänningar till motstånd, pottar, OP´n & komparatorerna?

Jag kör med komponenter till det förslaget i samma beställning som det övriga, har inte grottat mer hos Electrokit än..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Towil

#66 » 21:52:34, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fråga angående aktivering av mätning.
Skall den aktiveras när du har rätt diameter. Om inte så kommer klyven gå upp och sedan ner till rätt läge varje gång diametergivaren går ner.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#67 » 22:20:43, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ska bara justera sig när stockhållararmen för kapen har uppnått rätt tryck/hållkraft (annars har den inte rätt diameter att mäta), tryckkontakt för detta finns. Och den ska inte heller kunna justera sig när klyven är aktiv, lediga reläkontakter finns att använda även där.

Om jag löser det med att döda matarspänningen till hela kortet, eller bara till utgångarna/ev reläer får jag prova senare. Men jag tror det funkar vilket som.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Rubert

#68 » 22:45:02, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dioderna V7 och V13 i serie med motstånden R11 resp R16 motstånd gör att det bara blir en positiv återkoppling (hysteres) när komparatorernas utgångar är positiva(något av drivstegen är aktiva). Detta innebär att komparatorn kommer att "slå ifrån" senare än den skulle ha gjort om det bara var spänningen från A2 som gällde.
När båda givar potentiometrarna ha samma spänning så är A2's utgång 0V. Offsetpotentiometern R18 ser till att båda komparatorerna har negativ utspänning. I det läget så spärrar dioderna V7 och V13 och ingen positiv återföring kan ske. Detta medför i sin tur att komparatorerna går aktiva direkt utan hysteres när spänningen från A2 överskrider offsetspänningen.
När det gäller matningsspänningarna så finns det en del att göra. Du kan mata potentiometrarna med +12V och på så sätt skippa +5V (Om du inte behöver den till den kommande MCU'n). +/- matning till OP,komparatorer och offsetspänningsdelaren är en förutsättning för den här kretslösningen.
Ett annat alternativ är att sänka +/- spänningarna till +/-5V. Man "tillverka" +5V från 12 alt 24V (med lite filter). -5V kan man lämpligen fixa med en nätadapter.

Jag såg att det är ett fel i schemat. R20 ska vara ansluten till -12V (inte 0V) Det har jag upptäckt och åtgärdat efter att jag laddat upp filen den första gången. Det verkar som den nya uppladdningen inte ersatte den första. Jag ska försöker igen med ett nytt filnamn. Det nya schemat har en liten bonus, en krets för förregling av drivstegen.
Knivstyrning_1.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

3 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Towil

#69 » 01:11:39, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Kod: Markera allt
//True for serial out and input error disabled. Use for adjust Pots values.
boolean SetupMode = true;

//Pots
#define potRawDiamMax 647
#define potRawDiamMin 377
#define potRawKlyvMax 641
#define potRawKlyvMin 379


//Ports
#define potDiam A1
#define potKlyv A0
#define KlyvUp 3
#define KlyvDown 2
#define LedError 4
#define BtnEnable 5

//State Machine
const uint8_t Hysteres = 10;
enum KlyvTyp {DISABLE, MEASURE, UP,DOWN, RELEASE} KlyvState;
const uint16_t DisRelDelay = 20; // ms

//Pot variables
int16_t potRawDiamValue, potRawKlyvValue;
uint16_t potDiamValue, potKlyvValue;
int16_t potDiffValue;


void setup()
{
   if (SetupMode == true)
   {
      Serial.begin(9600);
   }
   
   pinMode(LedError, OUTPUT);
   pinMode(KlyvDown, OUTPUT);
   pinMode(KlyvUp, OUTPUT);
   pinMode(BtnEnable, INPUT);
      
   digitalWrite(LedError, LOW);
   digitalWrite(KlyvDown, LOW);
   digitalWrite(KlyvUp, LOW);
 
   KlyvState = DISABLE;
}

void loop()
{
   potRawDiamValue = analogRead(potDiam);
   potRawKlyvValue = analogRead(potKlyv);
   
   potDiamValue = map(potRawDiamValue, potRawDiamMin, potRawDiamMax, 0, 254);
   potKlyvValue = map(potRawKlyvValue, potRawKlyvMin, potRawKlyvMax, 0, 254);
   
   //Input error

   if (SetupMode == false)
   {
      if (potRawDiamValue > potRawDiamMax || potRawDiamValue < potRawDiamMin || potRawKlyvValue > potRawKlyvMax || potRawKlyvValue < potRawKlyvMin)
      {
         digitalWrite(LedError, HIGH);
         digitalWrite(KlyvDown, LOW);
         digitalWrite(KlyvUp, LOW);
         while (1);
      }
   }
   
   // Serial out   
   if (SetupMode == true)
   {
         Serial.print(potRawDiamValue);
         Serial.print("\t");
         Serial.print(potDiamValue);
         Serial.print("\t");
         Serial.print(potRawKlyvValue);
         Serial.print("\t");
         Serial.println(potKlyvValue);
         delay(200);
   }
      

   
   potDiamValue = map(potRawDiamValue, potRawDiamMin, potRawDiamMax, 0, 254);   
   potKlyvValue = map(potRawKlyvValue, potRawKlyvMin, potRawKlyvMax, 0, 254);   



   //State Machine
   
   if (KlyvState == DISABLE && digitalRead(BtnEnable) == HIGH)
   {
      delay(DisRelDelay);
      if (KlyvState == DISABLE && digitalRead(BtnEnable) == HIGH)
      {   
         KlyvState = MEASURE;
      }
   }
   
   if (KlyvState == MEASURE && potDiamValue >= (potKlyvValue + Hysteres))
   {
      digitalWrite(KlyvUp, HIGH);
      //kod för start klyv upp
      
      KlyvState = UP;
   }
   
   if (KlyvState == MEASURE && potDiamValue <= (potKlyvValue - Hysteres))
   {
      digitalWrite(KlyvDown, HIGH);
      //Kod för start klyv ner
      
      KlyvState = DOWN;
   }
   
   if (KlyvState == MEASURE && potDiamValue > (potKlyvValue - Hysteres) && potDiamValue < (potKlyvValue + Hysteres))
   {
      digitalWrite(KlyvDown, LOW);
      digitalWrite(KlyvUp, LOW);
               
      KlyvState = RELEASE;
   }
   
   if (KlyvState == UP && potKlyvValue >= potDiamValue)
   {
      
      digitalWrite(KlyvUp, LOW);
      //kod för stop klyv upp
      
      KlyvState = RELEASE;
   }
   
   if (KlyvState == DOWN && potKlyvValue <= potDiamValue)
   {
      digitalWrite(KlyvDown, LOW);
      //Kod för stop klyv ner
      
      KlyvState = RELEASE;
   }

   
   if ((KlyvState == RELEASE || KlyvState == UP || KlyvState == DOWN) && digitalRead(BtnEnable) == LOW)
   {
      delay(DisRelDelay);
      if ((KlyvState == RELEASE || KlyvState == UP || KlyvState == DOWN) && digitalRead(BtnEnable) == LOW)
      {
         digitalWrite(KlyvDown, LOW);
         digitalWrite(KlyvUp, LOW);
         KlyvState = DISABLE;
      }
   }
}



Fungerar enligt följande.

Diam_switch aktiveras och väntar i DisRelDelay milisekunder för att brytaren skall bli stabil.

Den är nu i mätläge och kollar om klyven skall up, ner, eller om den är inom Hysteres och stå still.

Klyv justers om det behövs.

Nu är klyv justering är klar väntar den på att Diam_switch skall släppa och väntar i DisRelDelay milisekunder för att brytaren skall bli stabil.

Tillbaka till start läge där den väntar på Diam_switch aktiveras igen.


Intällning.
Setupmode = true
POT värden visas via serieporten.
Det är även den pause på 200ms för att minska värden som sänds ut.
Under Pots skrivs min och max värde som MCU får och för att skalningen till 0-254 skall bli OK.
Input error är avaktiverat.

Setupmode = false
Nu är input error igång. Om ingångs värden tas emot som utanför det som angivets under Pots så stannar MCU’n och LED_Error aktivers. Reset av MCU för att köra igång igen.
Värden via serieporten stängs av.

Bild
Glömde ju det viktigaste, ett foto.


/Buggfix

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#70 » 15:40:54, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

F#n, nu blir man ju allt lite tårögd, här presenteras nästan nyckelfärdiga lösningar på både analoga & digitala varianter.

Och förstår jag det rätt så förespråkar både Rubert & Towil egentligen en mikrodatorlösning? Den programmerbara varianten har ju en ytterligare fördel, i och med att det går enkelt (nåja) att lägga till en map. Alltså hur det ska regleras utifrån ingångssignalen. Om jag förstår saken rätt.

Jag ska montera den andra potten på maskinen, och se hur min buske jobbar. Annars har jag gjort den i onödan, och jag kommer absolut bygga upp Ruberts alster och prova den, det är ändå komponenter som är bra att ha liggandes om inte annat.

Rubert skrev:Dioderna V7 och V13 i serie med motstånden R11 resp R16 motstånd gör att det bara blir en positiv återkoppling (hysteres) när komparatorernas utgångar är positiva(något av drivstegen är aktiva). Detta innebär att komparatorn kommer att "slå ifrån" senare än den skulle ha gjort om det bara var spänningen från A2 som gällde.
När båda givar potentiometrarna ha samma spänning så är A2's utgång 0V. Offsetpotentiometern R18 ser till att båda komparatorerna har negativ utspänning. I det läget så spärrar dioderna V7 och V13 och ingen positiv återföring kan ske. Detta medför i sin tur att komparatorerna går aktiva direkt utan hysteres när spänningen från A2 överskrider offsetspänningen.
När det gäller matningsspänningarna så finns det en del att göra. Du kan mata potentiometrarna med +12V och på så sätt skippa +5V (Om du inte behöver den till den kommande MCU'n). +/- matning till OP, komparatorer och offsetspänningsdelaren är en förutsättning för den här kretslösningen.
Ett annat alternativ är att sänka +/- spänningarna till +/-5V. Man "tillverka" +5V från 12 alt 24V (med lite filter). -5V kan man lämpligen fixa med en nätadapter.

Jag såg att det är ett fel i schemat. R20 ska vara ansluten till -12V (inte 0V) Det har jag upptäckt och åtgärdat efter att jag laddat upp filen den första gången. Det verkar som den nya uppladdningen inte ersatte den första. Jag ska försöker igen med ett nytt filnamn. Det nya schemat har en liten bonus, en krets för förregling av drivstegen.
Knivstyrning_1.pdf


Det där var ett uttömmande svar. Även om jag inte förstår mycket av det :coffee:

Strömförsörjningen hade jag personligen tänkt att lösa med en liten dubbelspännings DC-DC omvandlare, det är skitig 12-14V som finns tillgänglig på maskinen.


:shake_hands:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Rubert

#71 » 16:50:07, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt, det var inte meningen att vara en besserwisser.
Länkarna nedan beskriver komparatorn och fenomenet hysteres (under rubriken hysteres i styrsystem)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Komparator
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hysteres
Är det några frågetecken om funktionen så kan vi väl reda ut det,en funktion i taget.
Tänker du bygga efter mitt schema så är det nog läge att titta över motståndsvärdena när du vet nivåerna på matningsspänningarna innan du beställer motstånd.
Vad är det för utspänning på den DC/DC omvandlare du tänker använda? Är utspänningarna stabiliserade?

2 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Towil

#72 » 17:44:24, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I brist på egna projekt får man sno av andra.
Sen fick jag ju träna lite mera på State Machine programmering :skriva2:

Nu har jag grävt fram en gammal stegmotor från en skrotad diascanner.
Får se om jag får igång den med en SN754401 H-brygga.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#73 » 23:47:59, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Förlåt, det var inte meningen att vara en besserwisser.
Länkarna nedan beskriver komparatorn och fenomenet hysteres (under rubriken hysteres i styrsystem)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Komparator
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hysteres
Är det några frågetecken om funktionen så kan vi väl reda ut det,en funktion i taget.
Tänker du bygga efter mitt schema så är det nog läge att titta över motståndsvärdena när du vet nivåerna på matningsspänningarna innan du beställer motstånd.
Vad är det för utspänning på den DC/DC omvandlare du tänker använda? Är utspänningarna stabiliserade?


Jag uppfattade inte inlägget som besserwissrande på något sätt, utan jag bedömde det du skrev som riktigt, och bra förklarat. Däremot tar det en stund att smälta för mig som enkel bonnsmed med ett års trädgårdsutbildning i bagaget, om man säger så.. :bira:

Den DC/DC omvandlaren jag tänkte på var en Traco TMR3-2422WI eller liknande, sen vet jag inte om det går att montera en 7805 efter den för att komma åt 5V, eller om det räcker med att köra en 7805 på rå oreglerad 12V.

Letar jag en stund till så finns det säkert någon med +/-12V samt 5V i samma burk.

Towil skrev:I brist på egna projekt får man sno av andra.
Sen fick jag ju träna lite mera på State Machine programmering :skriva2:


Det är riktigt, får du dåligt med projekt så kan jag ordna några åt dig :mrgreen: :shake_hands:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#74 » 03:19:13, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att det är år 2017 idag, och att det bara tar 40 minuter att ladda upp en liten film på Y-T..

Här har vi mitt sladdkaos i någotsånär fungerande tillstånd, inga elektronikkomponenter skadades vid filminspelningen :grin:

TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Rubert

#75 » 08:18:28, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En videosnutt säger mer än 10000 ord. Det ser ju bra ut på labbänken. Nu återstår konfrontation med verkligheten

Om du har tillgång till en Trako TMR3-2422WI så är det perfekt.
Enligt datablad så är utspänningarna +/-12V och reglerade samt galvaniskt isolerade från inspänningen.

Om du matar givarpotentiometrarna med +12V så behövs igen +5V.

Att använda en 7805 matad med +12V om du skulle behöva +5V är inga problem.

Med elektronikmatningen galvaniskt skild från systemspänningen (12V,
fordonsspänningen) kommer du med i proffsklubben.

0V på reglerkretsarna och maskinens 0V (chassi) ska bara vara förbundna med varandra i en fysisk punkt!!!.
Från denna punkt utgår en 0V till elektroniken (dina kretsar och
givarpotentiometerarna) och en 0V till relädrivarna V17 och V18.

Drivstegen från V6,V12 och "bakåt" placeras lite avskildt från den övriga elektroniken. Speciellt gäller det ledarna som går till ventilspolarna.

Dioderna V4 och V11 i mitt schema är till för att skydda MOS transistorerna från spänningstransienter som uppstår när strömmen till ventilspolarna bryts.
Den största delen av dessa transienter tas om hand av släckdioderna V5 och V10.
Men även ledaren mellan ventilspolarna och MOS transistorerna har en induktans som ger upphov till transienter när strömmen bryts.
För dessa transienter behövs ett skydd nära MOS transistorerna, i mitt schema så är detta skydd dioderna V4 och V11 som klampar transienterna till 12V.

Med isolerad elektronikmatning så skulle jag nog ersätta dioderna V4 och V11 i mitt schema med en RC-krets mellan ledningen till ventilspolarna och 0V på MOS transistorerna. RC-kresten kan vara ett motstånd i serie med en kondensator (ej polariserad). Typ 10 Ohm i serie med 0,5uF.

Om du vill att jag ska räkna lite på kretsarna så behöver jag ungefärligt uppskattade värden på:

För stockgivaren

Min stockdiameter
Givarresistans vid min stockdiameter

Max stockdiameter
Givarresistans vid max stockdiameter

För knivgivaren

Min knivhöjd
Givarresistans vid min knivhöjd

Max knivhöjd
Givarresistans vid max knivhöjd

Edit: lite tillsnyggning av texten
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se