Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Joystick - styrning kanontorn?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

jeep_tom (trådstartaren)

#1 » 23:40:37, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på bygget ett kanontorn (atrapp) på en av mina pansarbandvagnar. Jag sitter och funderar på styrning av tornrotering samt elevering av eldrör.

Tornrotationen kommer vara elmotorstyrd, 24V. Eleveringen av eldröret skall styras med ett ställdon.

Så Någon med bra koll på elkomponenter? Själv är jag totalt blåst på el. Jag skulle behöva en joystick konstruktion där joysticken åt ena leden skall styra ett ställdon (enkelt in-ut, elevering av eldröret). Åt andra leden skall joysticken steglöst kunna köra motorn, medurs-moturs, tornrotation. Vad behöver jag för komponenter för att plocka ihop ett bra styrpaket? Ställdon och Motor finns, allt annat saknar jag.

Bygget skall vara helt klart vecka 26 och delta på ett event så känner ingen press :vissla:

Bilder på tornbygget:

Bild

Bild


Bilder på motorn som skall vara till tornrotationen, kommer från permobil. osäker på effekt.
Bild
Lite av mina fordon på: www.garaget.org/jeep_tom

4 personer gillar det här inlägget.
jeep_tom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:40, 13-12-2010
Ort: Sundsvall/Timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Privat: Åkerman H10 med rototilt. Via jobbet: Olika Lastbilar mm



MagnusGoransson

#2 » 23:43:19, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, vilket galet bygge! Grymt med en egen MTLB dock. Avis nu... :-)

Styrningen borde enkelt kunna fixar med en motorsköld och en Arduino och några rader kod. Hade du bott nära Örebro hade jag kunnat hjälpa dig.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

bonnen513

#3 » 06:31:02, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån skulle man ha när man åker genom Vänga för att försvara sig mot deras hötjugor
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Lars-Peter D

#4 » 08:20:01, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

On-off styrning, enkel, kunde fungera men blir "knyckigt".. (torde ha varit så på 40-talets massproducerade.... fin-justering, rattar...) Så en spännings-beroende rotations/elevations-hastighets styrning att föredra?
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Gustavors

#5 » 08:28:19, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På eldrivna riktsystem i stridsvagnar hade man ju tidigare konstantvarvs-generatorer. där du styrde magnetiseringen för att kunna finjustera hastighet och kraft.
Spontant skulle jag kika på el-styrningen till en bakgavellyft kanske? Där har du ju rätt "robust" el för det du tänkte göra. (Och tillgängligt som begagnat med)

MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Stridis2

#6 » 08:49:29, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte använda styrningen från permobilen? Den borde kunna köra både framåt och backa. Till elevationen behöver du antingen ha släpkontakter (om du ska kunna rotera tornet kontinuerligt) eller så får du ha stopp på tornrotationen så du bara kan rotera t.ex. ett varv och sedan måste rotera tillbaks igen.
Du bör ha givare för både bromsläge och stoppläge både upp och ner på elevationen, annars kommer du att köra itu någon gång. Borde vara bra med givare för rakt fram med kanonen också, både så man inte kör med den åt sidan av misstag och för att snabbt få fram den i rätt läge när man ska transportera sig.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#7 » 19:14:51, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste nästan ha två Permobilstyrningar tillgängliga i så fall, om man inte har möjlighet att programmera om dem så att ena riktningen på joysticken bara styr ena motorn, andra bara styr andra motorn. Äldre Permobil hade en helt egenutvecklad styrning, nyare (gissningsvis från slutet av 90-talet och framåt) har färdigköpta standardmotorstyrningar från Curtis eller någon annan stor firma i branschen, där är det bara programmering/konfigurering som är speciell för Permobil.

En annan bra källa till 24 V-motorstyrningar är skrotade städmaskiner.

Jag tror jag har en joystick som kommer från en äldre Permobil, förresten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se