Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Finns program för att rita elschema?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Bo Gunnar Andersson (trådstartaren)

#1 » 11:57:34, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har letat efter ett program där jag kan rita in kontaktorer, elmotor, gränslägesbrytare mm. och sedan provköra/simulera i programmet. Hittar bara elektronikprogram, mest för att rita kort.
Jag har en vedklyv där kolvens rörelse styrs av gränslägesbrytare som i sin tur styr magnetventilerna på hydraulventilen. Jag tänkte bygga om den så att elmotorn bara går när det behövs. Hydrauliken är ursprungligen byggd för någon form av lyftanordning. Jag har bytt till en pump med fem gånger större kapacitet och hydraulventilen mm. är inte byggd för detta flöde. Har problem med skummande olja. Dessutom sparar jag påenergin med en ombyggnad.
Bo Gunnar Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:12:54, 20-03-2010
Ort: Kågeröd, Skåne
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 12:10:49, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligen kan det finnas något tillägg till Autocad för att göra detta. Men det är sällan man behöver simuleringsprogram för elmekanik, ofta blir det ändå så svårt att beskriva den "icke-elektriska" delen av maskinen att det är svårt att få ut något vettigt ur simuleringen.

Om det gäller ren schemaritning så duger vilken elektronik-CAD som helst bra, även om de komponentbibliotek som följer med på köpet kanske inte innehåller de symboler man vill ha utan man får lägga en del tid på att göra egna symboler också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se