Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Koppla 3fas motor

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

BjörnJohansson98 (trådstartaren)

#1 » 15:49:48, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan. Undrar om jag kan få ett rakt och fint svar ifrån någon här hur man kopplar detta.
Bild
Bild
Här är schemat jag fick av elektromekanikern
Bild
Såhär såg det ut innan isärplockning, hade märkt jättefint men mina fina stripes försvann såklart vid omlindning...
Bild

Mvh :bira:


Gå till lösningen
BjörnJohansson98
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:31, 26-02-2013
Ort: Stenungsund, Bohuslän.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 4430
Atlas 1404



63an

#2 » 16:40:38, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohmmätning som gäller nu :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bonnen513

#3 » 16:44:47, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör enligt schemat så blir det väl bra??
Har du multimeter så du kan se vilka två som hör ihop?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

rospigg

#4 » 17:19:28, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men du!
Du ska ha en 4-ledad kabel, så den grön/gula kommer på rätt ställe=jordning!
/Rp

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

jörgen.ottosson

#5 » 18:05:48, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte lindningsverkstan talat om precis hur du ska koppla? ( du har märkning på kabeländarna, W1,U1 osv på tapen, och var de ska placeras på plinten på papperslappen) dom som har en "1" efter sitter på en sida av plinten, de som har en "2" efter på andra sidan av plinten (observera att det inte är alfabetisk ordning på raden "2")

På raden "1" sätter du sedan inkommande faser (L1, L2,L3)

(Naturligt vis montera du också kopplingsblecken för Y-koppling.( efter som du har 220V huvudspänning för lindningenarna enligt märkskylten)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#6 » 18:48:48, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Men du!
Du ska ha en 4-ledad kabel, så den grön/gula kommer på rätt ställe=jordning!
/Rp


J*vlar, du har ögat med dei. :shake_hands:

Jag TROR TS snubblade på 220 3fas...eller 240 enfas med tanke på kabeln, det är en trefasmotor.

upprepar Jörgens ord och tillägger att du behöver fyra tåtar i din matarkabel,

TS har förmodligen inte 3fas240V, så här gäller det U;V;W och 3fas 400V

Dina tre kablar L1;L2;L3 ingen av dessa tre får vara gulgrön!



Bild

bilden är kopplingsplinten i motorn.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#7 » 19:04:42, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkel förklaring var det..

Bild

W2;U2;V2 med bleck på övre raden

U1;V1;W1 på den nedre raden med L1;L2 och L3 (dina kablar) inte gulgrön !


Detta inlägg har valts som lösning

/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Rubert

#8 » 20:03:07, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lista ut vilka ledare från lindningen som hör ihop kan man lätt göra med en resistansmätare. Men är det inte viktigt också att lindningarnas fasning är riktig.
Hoppas att någon med mera kunskap kan berätta om det har någon betydelse.
Skissen på lindningsinkopplingsplinten verkar vara sedd inifrån motorn, spegelvänd mot hur man ser plinten som användare.
I den svenska plinten så borde U2 vara till vänster och W2 till höger.
En ramsa som jag kommer ihåg från industriskolan och som har fungerat i över 50 år. - Förstas början (upptill längst till vänster)till andras slut.
- Andras början till tredjes slut (nertill längst till höger).
- Tredjes början till förstas slut.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

torbjorn_forsman

#9 » 21:55:01, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det har definitivt betydelse att hålla redan på början och slut i respektive lindning.
I och med att motorn är tvåpolig så finns det ett ganska enkelt sätt att ta reda på saken.
Börja med att ta ut rotorn. Koppla in en svag likström till en av faslindningarna (typ bilbatteriladdare, ev i serie med en glödlampa på 12 V 10-20 W som strömbegränsning). Bestäm dig för vad du vill kalla början respektive slut på lindningen, enklast är väl att tänka sig början som den ledning du har kopplat + till. Kolla med en kompass inne i statorn var du har nord- och sydpol och märk upp dem. Koppla sedan in likström till en annan faslindning och kolla att de magnetiska polerna ligger 120° från motsvarande i den första lindningen. Om det bara är 60° , så måste du växla polaritet på den andra lindningen, sedan kan du märka upp även den andra lindningen med början och slut. Och till sist gör du samma sak med den tredje lindningen.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#10 » 22:10:03, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skriv upp här vad som står på respektive lapp så kanske någon kan säga direkt hur det skall kopplas...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jörgen.ottosson

#11 » 17:14:34, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se