Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Radions konstantström

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Göran Ekman

#31 » 09:01:45, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla maskiner vi har på gården bryter på plusen utom Sampo tröskan från-93 den bryter på minus. Har bara manuella strömbrytare på våra maskiner 93 - 13. Finns det krav på elektriska huvudbrytare på maskiner?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



bert

#32 » 09:35:14, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl mer en bekvämlighetsgrej + att den används mer än en manuell som ibland kan hamna på osmidigt ställe
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Myhran

#33 » 09:35:45, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag bara skruvat just radio och huvudström i en l70D och där va det jorden som bröts och således hade man denna lösning,
Jag personligen kan tycka att det borde vara enklare att bryta just på jord sidan, oftast har man bara en jordkabel mellan batteri och chassi, på plus sidan kan det ju se helt annorlunda ut med en hel del kablar dels till start/generator sen även kabel till förbrukare, ännu en fördel som jag personligen kan tycka är att den kabelnbiten som sitter före huvudströmbrytaren inte gör något om den skaver ner mot jord och du får en kortslutning då det torde vara det mest troliga scenariot om den kabeln skavs.

Har man huvudström på plus så är ju den första även om den bara är 20cm helt öppen för skav och skador mot just jord som fortfarande är anslutet och kan ge gnistbildning oavsett om huvudströmbrytaren är på eller ej,

Hur det fungerar med nyare maskiner och elektriska huvudbrytare har jag tyvärr inte arbetat med, men skulle jag koppla en huvudbrytare skulle jag koppla den mot att bryta jord.

Vad som är rätt eller fel i den frågan är nog mest en smaksak men för mig känns det mer rätt

Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

torbjorn_forsman

#34 » 11:07:38, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På alla minusjordade fordon med fabriksmonterad batterifrånskiljare/huvudbrytare som jag har haft att göra med, så har den suttit på + sidan. I ett fall satt den på förbindningskabeln mellan batterierna i ett 24 V-fordon, men det misstänker jag var ett hemgjort montage.

En möjlig lösning på problemet med chassijordad antennfot kan vara att göra en "DC-blockering" i antennkabeln med små kondensatorer i serie. Alltså samma lösning som sitter vid antennuttaget på äldre tv-apparater med spänningsförande chassi. Det har också förekommit sådana färdigmonterade med koaxialkabel i båda ändar, att användas då man har fått problem med brum och jordslingor i t ex kabel-tv-sammanhang.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#35 » 12:09:12, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag praoade på en bilverkstad i högstadiet sa bilmecken till mig att lossa minuskabeln. Jag undrade varför man inte skulle ta pluskabeln, och då svarade han att det var mycket större risk man tappade ett verktyg som landade mellan plus och kaross än som landade mellan plus och minus. Alltså var det säkrare att bryta minussidan. Jag tyckte det lät som ett bra resonemang, så fortfarande idag så brukar jag bryta minussidan.

Men precis som Torbjorn skriver så bryter de fabriksmonterade jag har sett plussidan. Undrar om det finns någon praktisk betydelse eller om det bara är av gammal vana man monterar dem där? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel

#36 » 15:40:44, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har (den minusjordade) maskinen något som kräver minnesström kan du inte enkelt bryta jorden, samma med elektriska huvudbrytare, vilka av naturen behöver strömförsörjas på ett eller annat sätt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Myhran

#37 » 16:12:39, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just att antennkabeln jordar i chassi tror jag inte har jättestor betydelse när man avsäkrar en 1,5mm2 kabel med en säkring för att om det skulle bli problem så skjuter säkringen,
Som sagt hur det är gjort i andra maskiner vet jag ej men i just denna l70D är det fabriksmonterad huvudbrytare metall vrid brytare till vänster bak och det ser väldigt fabriksmonterat ut. Med fästen och hål i eller vid motvikten. Denna bryter jord,

Om man nu istället bryter plussidan i denna maskin är det ju således bara att dra en konstantsteöm till minnet i radion,

Men återigen, Rek att ha en radio som klarar att hålla minnet utan en strömkrets.
Då radion kommer i sinom tid dra ur batteriet, inte under normala driftförhållanden men står maskinen längre perioder så kan ju risken finnas att batteriet är utdraget
Även om minneskretsen i radion förmodligen förbrukar väldigt lite ström,

Men då till frågan, vad är det som gör att en maskin som kräver minnesström till något system är svårare att bryta jorden istället för plus, vad missar jag? Antingen drar du en extra jord via en hängsäkring från batteriet eller så drar man en extra plus via en hängsäkring från batteriet, ser ända skillnaden som att man kopplar på plus eller minus sidan om huvudbrytaren.
Men jag kanske tänker helt galet och helt enkelt inte förstår skillnaden?
Då pratar jag om en maskin som har en hederlig mekanisk brytare i detta fall!

Har aldrig arbetat med elektriska brytare och dess funktion, den diskussionen tänker jag inte försöka förstå utan att förstå hur en sådan givare är kopplad,
Dock kan jag tycka att de bara borde va en spole och att man borde teoretiskt sätt kunna ta ström till detta genom påslagsknappen men det kanske inte funkar i praktiken?

Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Turbodiesel

#38 » 16:33:18, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är att de flesta grunkor i maskiner inte är tvåpoliga, utan använder chassiet som jord/återledare, eller åtm jordar i chassiet. Hade alla prylar dragits tvåpoliga till batteriet utan chassieförbindning både här & där finns det ingen skillnad alls. Radion går ju såklart att isolera, men då kommer antennen med dess jordplan in i bilden igen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

frippis

#39 » 21:39:07, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:När jag praoade på en bilverkstad i högstadiet sa bilmecken till mig att lossa minuskabeln. Jag undrade varför man inte skulle ta pluskabeln, och då svarade han att det var mycket större risk man tappade ett verktyg som landade mellan plus och kaross än som landade mellan plus och minus. Alltså var det säkrare att bryta minussidan. Jag tyckte det lät som ett bra resonemang, så fortfarande idag så brukar jag bryta minussidan.


Och jag har fått förklaringen att det är lätt att råka komma åt jord med nyckeln man skruvar på batteriskon med, men om man jobbar på minussidan så gör det inget.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se