Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Radions konstantström

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

torbjorn_forsman

#16 » 20:31:08, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här står det i standarden (ISO 10487-1:1992).
Bild

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



QV_

#17 » 20:52:42, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett vanligt knep är ju att lägga en strömbegränsade motstånd över batterifrånskiljaren.
Då blir man inte av med ev krypströmar som drar ut batteriet men inga störe kortslutningar får energi

ett 1A strömbegränsare tillåter alltså max 1A att flöda. Blir det högre så ökar resistansen i motståndet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bonnen513

#18 » 21:53:35, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag menar absolut inte att han inte ska använda huvudbrytaren bara för att kunna använda radion utan att det vore mer intressant att hitta orsaken till problemet

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Myhran

#19 » 08:33:55, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsaken till problemet är väl att det inte finns ström till minnet i stereon?
Antingen köper man då en stereo som inte kräver ström till minnet ex blaupunkt,
Eller så kan man även dra separat matning från batteriets minuspol, för oftast är det den som är bruten som inte går via huvudbrytaren, dock skall denna jordkabel avsöktas med Max 1amp.
Detta för att om något skulle hända så skjuter man säkringen till jordkabeln och maskinen blir strömlös ändå.
Men i min värld är det mer kostnadseffektivt att byta radio än att lägga åtaliga timmar på att dra en ny jorkabel med säkringshållare till batteriet,
Alt. Sätta några andra tillbehör påvägen som skall ge radion sitt minne till nästa start,
Det viktiga är ju att veta vad man stänger av i maskinen, man kan koppla på hur många saker man vill på plus om maskinens jord är bortkopplad blir det ingen skillnad ändå,
Så slutsats,
Skall man dra en separat jord direkt från batteriet på radion så skall den avsäkras, radion i sig skall inte sitta monterad på sådant vis att den jordar i maskinens chassi på något vis. För att minimera risken för överslag och andra saker tar ström via radion,
Dock så kommer detta göra så att ström dras ur batteriet även fast huvudstråken är av, inte mycket och används maskinen hyfsat ofta är detta inte ett problem.
men jag personligen skulle undvika detta för jag vill att maskinen skall vara död när huvudströmbrytaren är av.

Med vänlig hälsning, Christoffer
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Volvot24

#20 » 08:59:30, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstantspänning ska det va till minneskretsen.

Kan ju inte vara direkt svårt att dra en tåt från batteri till den ingång på radion, som behöver konstant spänning.

Nu kanske det är 24 Volt på sådana maskiner? Om det är två seriekopplade 12 V batterier, hämtar man spänningen mitt emellan dem.

Huvudsaken är att man då säkrar så nära batteriet som möjligt. Finns vattenskyddade säkringshållare.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

uppland2

#21 » 09:32:34, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Om det är två seriekopplade 12 V batterier, hämtar man spänningen mitt emellan dem.


Brukar det inte avrådas ifrån sådant, bättre att använda 24-till-12V-omvandlare som brukar sitta i maskiner (om du inte har en radio för 24V)?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Göran Ekman

#22 » 09:53:47, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våra traktorer vart lösningen att det inhandlades nya radioapparater med blåtand för att få musiken/ljudboken via telefonen till traktorns stereo. Hoppar man sedan över allt mekaniskt jox som inte tål miljön i traktorn exvis CD spelare . Blir dessa apparater relativt billiga ,finns hos många tillverkare inte bara Blåpunkt.
Min lösning är Peltor alert XP lurar , det funkar bra för mig, monterar hörselskydden på skallen på morgonen slår igång P1 , kan prata i telefon oavsett vad jag hålls med . Den lösningen passar mig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#23 » 10:05:46, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="Myhran"
Skall man dra en separat jord direkt från batteriet på radion så skall den avsäkras, radion i sig skall inte sitta monterad på sådant vis att den jordar i maskinens chassi på något vis. För att minimera risken för överslag och andra saker tar ström via radion,
[/quote]

Även om radion själv är isolerad från chassi så blir den ändå chassijordad via antennkabeln och antennfästet. Fästet måste ju vara jordat för att maskinen ska kunna fungera som "motvikt" till antennen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qqq

#24 » 10:52:25, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sidofundering till problemen. Tillverkas det 24 V radioapparater ?
Jag har aldrig sett någon, men det tillverkas ju miljontals fordon årligen med 24 V system.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#25 » 11:30:07, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det finns. I modern tid vet jag att åtminstone Blaupunkt gör 24 V-apparater. Förr i tiden, innan det blev så vanligt med kodning och sånt, var ett skäl till att ha 24 V-radio i tunga fordon att den ansågs mindre stöldbegärlig. I synnerhet tycks fabriksmonterade radio i bussar från 80- och 90-talet ha varit avsedda för enbart 24 V, ofta fanns det stora klistermärken på framdörren och sidorutan vid förarplatsen om saken också. Går man riktigt långt tillbaka, till 60-talet, så var det vanligt att en viss bilradiomodell tillverkades i två utföranden. Ett omkopplingsbart för 6 och 12 V, och ett annat för enbart 24 V (eller eventuellt omkopplingsbart 12-24 V).
Tidiga heltransistorbilradio med låg uteffekt, som hade mycket låg strömförbrukning, hände det att man anslöt över det ena av två seriekopplade 12 V-batterier i 24 V-fordon.
Efter mitten av 70-talet blev 24/12 V spänningsomvandlare vanliga, inte bara för bilstereo utan även för komradio. Vissa komradio från 70-talet (t ex Aga MRU) behövde bara ett motstånd i serie med spänningsmatningen för att konverteras till 24 V.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Myhran

#26 » 05:55:56, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Konstantspänning ska det va till minneskretsen.

Kan ju inte vara direkt svårt att dra en tåt från batteri till den ingång på radion, som behöver konstant spänning.

Nu kanske det är 24 Volt på sådana maskiner? Om det är två seriekopplade 12 V batterier, hämtar man spänningen mitt emellan dem.

Huvudsaken är att man då säkrar så nära batteriet som möjligt. Finns vattenskyddade säkringshållare.


Konstanstpänning finns garanterat redan framdraget, det som troligen behövs är en jordkabel som inte passerar huvudbrytaren för oftast är det jorden i maskinen som bryts,

Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Myhran

#27 » 05:59:53, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:[quote="Myhran"
Skall man dra en separat jord direkt från batteriet på radion så skall den avsäkras, radion i sig skall inte sitta monterad på sådant vis att den jordar i maskinens chassi på något vis. För att minimera risken för överslag och andra saker tar ström via radion,


Även om radion själv är isolerad från chassi så blir den ändå chassijordad via antennkabeln och antennfästet. Fästet måste ju vara jordat för att maskinen ska kunna fungera som "motvikt" till antennen.


Absolut sant! Därav man får säkra av jordkabeln till radion för att undvika brandrisken.
Men har man otur och slår på någon förbrukare som råkar jorda genom stereon med huvudström av så kommer säkringen till radions jord att gå.

Men propagerar för att byta stereo!
Mkt bättre lösning!
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Volvot24

#28 » 08:28:02, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lärde mig nåt nytt, att man bryter jorden.

Fråga. Varför gör man det i stället för "plus".
Är det säkrare på nåt sätt?

Hur gör man på Rally o folkracebilar?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#29 » 08:33:17, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och brukar inte de flesta antennfötter vara i god kontakt med tak eller chassit, för att få ett bra fungerande jordplan?
Fötterna sedan anslutna till antennkabelns/koaxialkabelns hölje, som i sin tur ansluts till "radions" chassie?

Eller finns det speciella antenner/antennfötter till maskiner där huvudströmbrytaren bryter jord/minus.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

bert

#30 » 08:41:48, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom tävlingsbilar jag har varit i kontakt med har brutit +
Har mest erfarenhet av finska traktorer och där är det med + som brytes
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se