Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Motorskydd TRE-fas Funktion

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Machoman (trådstartaren)

#1 » 11:36:46, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett motorskydd räddar maskiner - men när slår det ut - frånsett rena kortslutningar.

Någon sa - OM en fas pajar o säkringen i väggen går - då pajar trefasmotorn - är detta verkligen sant?

Min arboga pelarborr - antingen dog en säkring - eller så kopplade jag den fel. Den gick då sakta
(o lät annorlunde har jag för mig) - någon sa - den går bara på två faser - o då bytte jag nog en
säkring o sen var allt bra.

Q - OM en trefasmotor går på TVÅ faser drar den väl mindre ström = orkar inte o går inte sönder
Machoman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:54:09, 01-07-2016
Ort: Hufvudstaden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kompressor Atlas - Kompressor BIAB - Bandslip Aldell - Pelarborr Arboga



torbjorn_forsman

#2 » 12:03:59, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett motorskydd löser ut vid överström, med ganska lång tidsfördröjning. Oftast har det ingen "momentan" funktion för att lösa ut vid tvära kortslutningar, den saken får vanliga säkringar sköta om. Det brukar stå någonstans bland den finstilta texten på motorskyddet eller i instruktionen som följer med, hur starka säkringar man maximalt får ha före motorskyddet.

Om en trefasmotor går normalt med belastning och man bryter strömmen till en fas, så fortsätter motorn gå men blir svagare, brummar kraftigt och strömmen i de andra två faserna ökar ca 50 %. Får den gå länge på det sättet kan lindningen brinna så småningom, men ett rätt inställt motorskydd löser ut efter några minuter för den överströmmen.
Om en fas är borta när man slår till en stillastående trefasmotor så startar den inte, brummar kraftigt och drar ca 5-7 gånger märkströmmen. Då brinner motorn inom en eller ett par minuter om inte motorskyddet löser ut, vilket det bör göra efter högst en halv minut. Slår man till med en fas borta kan man ibland få igång motorn genom att hjälpa igång den för hand, antingen kan den då komma upp i full fart eller också fastnar den på ungefär halva varvtalet.

En del motorskydd, speciellt för större eller mycket dyra/svårersättliga motorer (t ex större kylkompressorer), har dessutom anslutning för en tempgivare som ska sitta i motorn (inlindad i statorlindningen). Ett sådant motorskydd kan lösa ut för överhettning även om motorn inte har dragit överström - t ex om motorn har blivit utan kylning.

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Machoman (trådstartaren)

#3 » 12:48:19, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack - gjorde mig klokare - m a o OM en trefassäkring löser ut - så blir maskinen svagare MEN DRAR MEER STRÖM
med motorskydd slår den ifrån - utan motorskydd kan maskinen paja inom få minuter men INTE direkt.

Brukar maskiner ha inbyggda motorskydd - i så fall har jag inget på min Arboga 2412 pelarborr men väl på
mina atlas resp biab kompressorer.

Någon sa står det 7.5 amp på motorn ställer man motorskyddet på detta - andra säger mät o ställ lägre.

MEN SOM DU SÄGER - MOTORERNA PAJAR INTE DIREKT ALLTSÅ RÄCKER DET ATT STÄLLA PÅ MOTORNS
MÄRKSTRÖM DVS DET SOM STÅR PÅ MOTORSKYLTEN - det finns många "SnackBallar/BesserWissers" m a o.

Faan vilken j*vla dåååliiiig skolutbildning vi har i det här landet som inte lärt o lär oss detta. Trefas behöver
ju alla som leker med proffsmaskiner eller har lite större espressomaskiner o ibland t o m kaffekvarn
kunna - eller vill ha tryckluft som orkar lite - mina kompressorer är trefas men duger inte för blästring
(egentligen) - även för stora slipmaskiner är de inte OK när det gäller relativt kontiuerlig drift

Inte konstigt att s k "högutbildade" politiker inte fattar ett j*vla smack.

Tacka vet jag mina verkstadsvänner som renoverar bilmotorer o automatlådor - dom kan en j*vla
massa - dock inte om trefas o laga kompressorer.

Däremot skulle jag tro att hissmontörer kan en hel del - deet är inget döddansarjobb
Machoman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:54:09, 01-07-2016
Ort: Hufvudstaden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kompressor Atlas - Kompressor BIAB - Bandslip Aldell - Pelarborr Arboga

torbjorn_forsman

#4 » 12:57:52, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är ett nytt och fräscht motorskydd så kan man utan vidare ställa in det på den ström som står på motorns typskylt och räkna med att allt fungerar bra. Men det är klart att om motorn inte brukar gå kontinuerligt med full last så kan man säkert ställa ner det lite mer utan problem, och får då ett bättre skydd på köpet.
Är motorskyddet gammalt och tvivelaktigt så är det bra att prova det genom att skruva ur en säkring medan motorn går och se att det löser ut inom ett par minuter.

En gammal Arboga borrmaskin skulle jag inte tro har inbyggt motorskydd, men däremot kan det förekomma på större och/eller modernare maskiner. Trefasmaskiner som är gjorda för att anslutas med stickpropp - t ex vedkap, flyttbar kompressor, roterande svetsomformare - har så gott som alltid inbyggt motorskydd men det är inte lika självklart för maskiner som är tänkta för fast installation. Stora och komplicerade maskiner med flera olika motorer som behöver var sitt motorskydd brukar ha motorskydden inbyggda även om de är gamla (t ex större svarvar och fräsar, bergvärmepumpar).

Det är väl så att inkoppling och inställning av motorskydd egentligen anses vara ett jobb för en elektriker och inte för "vem som helst", så det räcker om elinstallatörer, drifttekniker, elkraftingenjörer m fl får lära sig om de sakerna i skolan.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Machoman (trådstartaren)

#5 » 13:33:23, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbogan är inte sååå dääär j*vla gammal - eftersom den i vart fall till nyligen sålts nya-
den är rätt billig o har inte matning - modellen kan i o f s vara gammal

Den heter 2512 - skulle egentligen vilja ha en justare med matning o dubbla växelhandtag
o inte plast - eller varför inte en solberga radialborrmaskin - verkar justa - men när jag
köpte denna för typ normal beg pris fick jag en j*vla massa borrar med konborrar från
typ 13 mm med 0,5 mm steg till typ 32 i ställ plus ett antal mindre.

stickpropp - t ex flyttbar kompressor verkar långtifrån alltid ha motorskydd - verkar ha
strömkontakt med avlastning och tryckvakt allt-i-ett vilket jag rekommenderades - men
min gamla Danfoss tryckvakt var juste o fungerande så jag tog kostnaderna på motorskydd
kontaktor i extern låda - arbogan lär inte ha något

"Det är väl så att inkoppling och inställning av motorskydd egentligen anses vara ett jobb för en elektriker och inte för "vem som helst", så det räcker om elinstallatörer, drifttekniker, elkraftingenjörer m fl får lära sig om de sakerna i skolan."

Ja det är sååå det är allt går ut på att zuuugaaa av sina medmänniskor deras pengar och omsättning med moms o skatter
på nästan allt - o detta leder till att allt nyttigt är mer eller mindre förbjudet (gör inte detta själv du har ingen behörighet
o dååå gäller inga försäkringar OM det händer något)

O detta har gjort folk dummare o dummare o ohändigare o ohändigare - papzen slipade golv - döööden med stooort D
o sa se till att ha ett yrke o lägg bort till andra med yrken det som ligger utanför - jaha jag kan lägga 4 tim på ett
bilmeksjobb som debiteras 1 tim o få vinst (tjänar dåligt ha ha - efter skatt i alla fall) o det gäller mycket annat.
Finns i Hufvudstaden är företag är extra bra på att zuuugaaa pengar av sina medmänniskor men hyresvärdarna verkar
vara bäst.

Tänker ofta på alla singelkvinnor som bor själv - dom fattar ju inte ens ett j*vla dugg - o när de blir äldre o förlorat
sin attraktionskraft vill ju ingen hjälpa dom - vi lever i en sjuuk samhällsstruktur.

Jag har själv manschettarbete - men har låtit göra en ventil till min biab o monterat ihop det jag köpt demonterat
o trasigt o satt tillverkat packning i skruvat ihop o kopplat motorskydd o kontaktor (med hjälp där jag köpte komponenterna)

Tycker egentligen att det inte skulle behöva vara så men sååå är det - är skiiiitdååålig konsument eftersom jag köper
nästan inget nytt i ankdammen utom mat o dryck - köper t o m choklad utifrån - kläder o skor utifrån o mina är jääävliiigt
dyyyyyra (ytterplag 70-600 k - skor 6-30 k osv) - det är märkesvaror men ändå inte eftersom de är okända för ankdammsfolket'
o än mer för de flesta i detta forum.

Tror jag skall dra ett par mantran som Ni lär hålla med om:

Det finns Huuuur Mycket Jobb som Helst i Ankdammen MEN INTE FÖR DOM PENGAR DET KOSTAR HÄÄÄR

När man ingenting har är man slav under sin tomma mage - men när man har en massa saker är man
Slav Under Sina Ägodelar - båten måste tas upp - olja i bilmotorn mm mm annars blir det förstört

Jag är sååå förbannat trött på konsumentprodukter Fööör Dom Är Baaaraaaa Skiiiiit.

Ett litet tips till mekarfolket här - Restaurangespressomaskiner (o även kvarnar) är justa dom är uppbyggda
kring en ram där alla komponenter är påhängda - många är samma mellan maskinerna dock aldrig
kretskorten - sätt igång o skaffa beg espressomaskin - ni som är duktiga kan köpa trasig - o så får
ni värzzta kaffet utan garvsyra
Machoman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:54:09, 01-07-2016
Ort: Hufvudstaden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kompressor Atlas - Kompressor BIAB - Bandslip Aldell - Pelarborr Arboga

63an

#6 » 14:02:14, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om politikerna får samma kaffe som TS då har de bara kvar VARBILDNING :coffee: :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ac tc

#7 » 08:58:39, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog tur att det finns yrkesfolk....

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

PerJohansson

#8 » 09:10:31, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öööh, vad var frågan..?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Bygert

#9 » 11:14:31, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke är ju att släppa diverse kringsnack och gå till det som det förmodligen skulle handla om, trefasmotor vs bortfall av fas.

Det är inte bra för en trefasmotor om den inte har alla tre faser och motorskyddet bör ta hand om problemet med fasbortfall, ungefär så långt var det väl här. Det jag då vill tillägga är att man kan ju försöka se till att det där med att fas försvinner, att man tar hand om det från början så man slipper lita till motorskyddet. Det hanterar man genom att byta ut de gamla skruvsäkringarna mot kopplade nya där det bryter alla tre om nåt händer. Den här typen alltså:

http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... rge/440012

Ok kanske nån säger, det där kan lösa problemet med undergrupperna men ingående huvudsäkringar sitter där de sitter och det brukar vara gammal skruvtyp, inträffar även att det är fasbortfall från elleverantören. Går att lösa det också med en fasvakt. Typ nåt sånt här:

https://www.proswede.nu/product.html/ko ... gory_id=97

Den grunken övervakar om en fas försvinner, via ett relä kan den då ge signal till en kontaktor att bryta det man inte vill ska ha ström om en eller två faser faller bort. Dessutom skyddar den mot fel fasföljd om nån har varit och rotat med kablarna och inte fått tillbaka det som det var förut.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Bygert

#10 » 11:26:11, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och ytterligare en sak att tillägga: Problemet med att en trefasmotor får ström på en eller två faser är inte bara att motorn riskerar att bli förstörd. Det kan bli värre än så. När motorn får in spänning med fasbortall blir det på en D-kopplad motor spänning på strömlös fas som kan matas bak till mätarskåp och gå ut till enfasförbrukare. Den där spänningen kan bli lite vad som och det kanske inte det som ska gå på enfas uppskattar.

Konkret, Fortum la ner ny matning till en fastighet här och skadade min interna matning till huset så en fas försvann. Via kompressor till värmepumpen gick det typ 100 volt till kylskåpet vilket fick kompressorn där att tacka för sig. Att undvika fasbortfall handlar alltså inte bara om att skydda trefasutrustning, det kan också vara för att skydda enfasutrustning.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#11 » 18:32:51, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Och ytterligare en sak att tillägga: Problemet med att en trefasmotor får ström på en eller två faser är inte bara att motorn riskerar att bli förstörd. Det kan bli värre än så. När motorn får in spänning med fasbortall blir det på en D-kopplad motor spänning på strömlös fas som kan matas bak till mätarskåp och gå ut till enfasförbrukare. Den där spänningen kan bli lite vad som och det kanske inte det som ska gå på enfas uppskattar.

Konkret, Fortum la ner ny matning till en fastighet här och skadade min interna matning till huset så en fas försvann. Via kompressor till värmepumpen gick det typ 100 volt till kylskåpet vilket fick kompressorn där att tacka för sig. Att undvika fasbortfall handlar alltså inte bara om att skydda trefasutrustning, det kan också vara för att skydda enfasutrustning.


Det problemet måste man alltid räkna med i trefasnät, och tillverkare av enfasutrustning som är måna om sitt rykte och att slippa reklamationer/garantikostnader ser till att deras produkter överlever vilken underspänning som helst utan att ta skada eller ställa till med otrevligheter. I många (men inte alla) produktstandarder för CE-märkning ingår prov vid underspänning.

Det är inte bara D-kopplade trefaslaster som kan ställa till med den sortens problem, utan även enfaslaster som är anslutna mellan två faser (t ex en enfas varmvattenberedare med 400 V elementspänning).

Även om man har trepoliga automatsäkringar i sin egen installation, så skyddar de inte om t ex huvudsäkringen löser på en fas eller om en säkring på sekundärsidan av elnätbolagets distributionstransformator löser.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Machoman (trådstartaren)

#12 » 21:23:44, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant jag har ett proppskåp med ett antal normalskruvsälkringar
men också¨en eller ett par rader med tre stora säkringar=trefas

o hur monterar man de produkter Du omnämnt då?

Är väl rätt glad för att jag lyckats låta göra en ventil till min 3.7kw trefaskompressor o lyckats själv
installera/skruva ihop motorskydd/kontaktor med befintlig tryckvakt o få detta att funka
Machoman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:54:09, 01-07-2016
Ort: Hufvudstaden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kompressor Atlas - Kompressor BIAB - Bandslip Aldell - Pelarborr Arboga

uppland2

#13 » 22:00:24, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Machoman skrev:Intressant jag har ett proppskåp med ett antal normalskruvsälkringar
men också¨en eller ett par rader med tre stora säkringar=trefas


Vad menar du med normalskruvsäkringar, Diazed gänga 2? Har du gänga tre på de större? Finns väl inget direkt samband mellan storleken och huruvida det rör sig om enfas eller trefasgrupper, även om det kanske är vanligare i Sverige att trefasgrupper behöver gänga 3 (eller 4). Jag har sett enfasutrustning som behövt gänga 3-säkringar.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

torbjorn_forsman

#14 » 22:11:22, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Machoman skrev:o hur monterar man de produkter Du omnämnt då?


Det innebär att man får byta till en modern elcentral med DIN-skenor och automatsäkringar, s k normcentral. Och det kan bli ett rätt stort jobb - och dyrt om man ska anlita en avlönad elektriker för att göra det.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uppland2

#15 » 22:21:52, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Det innebär att man får byta till en modern elcentral med DIN-skenor och automatsäkringar, s k normcentral. Och det kan bli ett rätt stort jobb - och dyrt om man ska anlita en avlönad elektriker för att göra det.


Torbjörn tänkte helt säkert på det, men det kanske ska skrivas tydligare att du även kan bli tvungen att dra nya kablar ut till förbrukarna också, om det inte är OK att säkra ner dem.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se