Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

C#

72 inlägg • Sida 1 av 5
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Ulf (trådstartaren)

#1 » 11:08:01, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som är slängd i C#?

Har aldrig pillat med C# förut men dock en massa andra språk i 30-års tid. Då räknar jag inte in den rena assembler-programmeringen eller basic innan det.

Jag har börjat att titta på detta.
Det som förundrar mig mest är Visual Studio miljön. Det är mycket som är nifty och bra, men hur i h-e bildar man sig en uppfattning hur ramverket funkar lite mer i detalj.
Jag har iofs inte ägnat mer än kanske några timmar till det hela.

Läser man litteratur på nätet så är det väääldigt basic. Det tas upp saker som är rätt grundläggande för programmering generelt.

Just nu försöker jag få key event att fungera från en cell i en grid, ja herrejösses, det blir nog bra så småningom.

Detta är ett ständigt återkommande problem med just hur tangentnedtryckningar hanteras i en grid.
SUCK!

Ja, ja, kriver mest för att få ur mig frustationen, men har någon tips, så...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



DennisCA

#2 » 11:33:11, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr jag använder C# i jobbet nusomdå men endast i webbrelaterade sammanhang, databaser, formulär och sånt. Jag har ingen aning om det mesta i visual studio heller då jag endast nyttjar det jag behöver, större delen av funktionerna har jag aldrig använt. Jag skulle klara mig med något mkt enklare men är van med VS och speciellt blivit lat med intellisense.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Ulf (trådstartaren)

#3 » 12:00:57, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, lite visual har jag kört, Visual Foxpro, Tyvärr har ju MS lagt ner denna förträffliga produkt.
Det är väl mest ramverket som är problemet och att dom gör en del saker lite bakofram!

Jag har hittat ett sätt att få det att fungera.

Hur är det numer i VS, kan man ta en "handskriven" klass och använda den "the visual way"?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#4 » 12:06:44, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pillat några timmar till och svarar på min egen fråga, ja det går att använda en handskriven klass "the visual way"!

Men som vanligt är grid ett sorgebarn när det kommer till att hantera tangentnedslag, speciellt enter...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Towil

#5 » 15:18:16, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl TAB som gäller i windows att hoppa mellen olika element.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ulf (trådstartaren)

#6 » 21:35:41, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är ju det men så vill jag inte ha det!

Det hela ska bli ett orderformulär där griden är orderraderna.
Kommer man till en "tom" rad så ska bara kolumn 1 kunna skrivas i, om man står på en icke tom rad så ska man inte kunna redigera. Har man knackat in ett artikelnummer så ska sökning ske vid enter, om en artikel hittas så ska pris, antal, rabatt vara tillgängliga och då endast för den raden, osv..

Fick till detta efter mycket bök i VFP, då med en regelklass som höll koll på allt.
Men jag har nu med lite hackande kommit tom. "Enter" (!) och detta bara på en dryg dag!

Det var ju inte dom slöaste knivarna i lådan som fanns med när dom skapade c#, sen hur MS implementerar det hela är en annan femma!

Nu är vedkapen riggad så det kapade kan ramla nerför en lem lite lägre ner, det ko en hög med björkpinnar i går.
Närmare bestämt ett helt lass med råge på en skotare. Jag har att göra i någon vecka eller så!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

JD400

#7 » 21:51:13, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det alltså en "desktop" applikation i WPF du bygger? Ingen webapplikation? Det finns ju så sjukt många olika typer av applikationer och ramverk man kan använda sig av nuförtiden och däri ligger ofta problematiken tycker jag, att lära sig hur de olika ramverken funkar och vilka egenheter de har. Själva grundbiblioteket i C# finns ju väldokumenterat hos MS. Regga dig så du får tillgång till MSDN så har du tillgång till all dokumentation du behöver.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

DennisCA

#8 » 07:37:17, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är intressant hur det kan skilja sig åt trots C# används... Att bygga formulär är något jag gör ofta men jag känner inte alls igen mig i den process du beskriver, men då bygger jag formulär för webbsidor där C# i deras MVC ramverk sköter bakgrundsjobbet, dvs. att lägga in datan och eventuellt formatera den och annat grejs, själv "front-enden" sköts via html/javascript/jquery och ajax.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

JD400

#9 » 08:03:29, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och själv sitter jag just nu mest och bygger back-end kod med Web API och EF. Front-end byggs i javascript ramverket Angular.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Ulf (trådstartaren)

#10 » 13:03:00, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är en desktop-applikation, men det är just nu bara ett vilt hackande.
Men det går framåt!

För att inte göra det för lätt för sig så brukar jag börja med och se hur en grid funkar.
Och för att inte ha spenderat allt för många timmar så börjar den uppföra sig.

Ramverk är som med programspråk, de har alla sina egenheter, för- och nack-delar.

Fast det är nog värre med standarder, det "fina" med standarder är ju att man kan göra sin egen knorr på den :huh:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#11 » 12:38:39, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag grävt i träsket med tableAdapters och sånt, huvva!

Jag har fått det mesta att funka i min DataGridView, utom när det gäller att ta bort rader.
Problemet har har är att raderna i griden inte blir i synk med de i tabellen...

Jag vill inte att några ändringar ska reflekteras ner i databasen för än jag ger kommando om det.


Frågan är om man ska skita i det konceptet och låta affärsobjekten kunna allt, dvs köra sina egna anrop ner mot databasen via applikationens connection. Den senare är givetvis en singleton.

Om då orderrader är en BindingSource och har egna implementationer av IBindingListView, borde det gå att få till det.
Eller ännu enklare, en skräpkontainer för raderade rader. När man sparar uppdateras alla ickeraderade (lägger även till) och alla i skräpkontainern raderas. Jag har EN SP i databasen för alltihop. Den sköter logiken om tex en rad redan har levererade artiklar.

Ja, ja, snurriga tankar och inte fullt grepp om Visual Studio och C#....
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#12 » 13:31:09, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fungerar enklare och är stabilare att skippa tableAdapters :cool: !
Dessutom mer flexibelt!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#13 » 08:43:06, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Argh!
Nu har jag ju titta på DataGridView och fått den att fungera helt ok med tanke på nedlagd tid.

Så, nu skulle det bli ett enkelt formulär, där jag bla visar ett pris som är av typen decimal.
Det visar sig att jag kan inte sätta en inputmask. Det verkar vara ett sjuhelsikes meck att få till det!

Hur i H-E kan man missa en så basal sak?

Någon som har tips?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

JD400

#14 » 09:09:01, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det enbart en visning av priset eller ska det gå att mata in värden också? Det verkar finnas ett WPF Extended Toolkit som du kan plocka ner som en nuget som ger möjlighet till maskade textboxar men det är inget jag testat själv.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Ulf (trådstartaren)

#15 » 09:32:45, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska gå att mata in oxå. Jag har en som ligger med, MaskedTextBox, fixar visningen, men stört omöjlig att få till i övrigt. VFP har en textbox som är extremt lätt att få, formateringen bra. Men där är det minst sagt lite pyssligt vad gäller event...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se