Följande bild med angivna kabelfärger för släpvagnskontakter har varit uppe i en del trådar förut.
Nu har jag för första gången hittat en pryl som fabriksmässigt är kopplad enligt dessa färger - en kabelsats för 7-polig
kontakt från Brink, troligen inköpt ca 2005.
Men det finns andra kopplingar som också är gångbara och rimligtvis är stödda på olika officiella standarder.
Många 7-ledarkablar som används i släpvagnssammanhang har färger enligt en gammal brittisk militärstandard DEF STAN 61-12, och ledarna ligger till och med i rätt ordning i kabeln så de inte behöver korsas när man monterar kontakten (under förutsättning att man använder rätt ände av kabeln), om man följer pinnumren 1-7 i kontakten.
1 / L Röd
2 / 54g / 52 Blå
3 /31 Grön
4 / R Gul
5 / 58R Vit
6 / 54 Svart
7 / 58L Brun
I en del kablar kan vit och
svart ha bytt plats, och ibland kan endera av dem vara ersatt med grå.
I tyska installationer från 80-90-talet (senast påträffat i en Fendt husvagn från 1982 med uppenbarligen orörda originalinstallationer) är följande färgordning vanlig:
1 / L Röd
2 / 54g / 52 Grön
3 / 31 Brun
4 / R Blå
5 / 58R Svart
6 / 54 Gul
7 / 58L Vit
Värt att notera, och många gånger förut påpekat, är att man aldrig kan ta för givet att
pinne 2 i kontakten alltid har samma funktion. Förutom för dimbakljus som anges i bilden, så förekommer det också att den används för t ex ständig spänningsmatning till släpvagnen (batteriladdning i husvagn, elbroms etc). Förr i tiden användes den t ex för punkteringsövervakning eller för någon form av ringsignal (t ex på passagerarsläpvagnar till bussar). Så om man ska koppla in pinne 2 till någonting i dragbil eller
vagn, är det säkrast att ha en
strömbrytare, lätt lossad
säkring eller liknande så man kan koppla bort funktionen om den ställer till problem när man drar något annat än det vanliga.