Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Släpvagnskontakt på bilen

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

marcus_h

#16 » 12:47:43, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En till fråga om bilkontakten.
Har en ford ranger 2017 med 13-polig kontakt, har ingen spänning ut på stift 10 (motorn är igång, mäter mellan 10-11 och även testat 10-bilens jord). Ingen spänning med släp kopplat heller.

Hittar ingen säkring för detta stift.. Någon som har en susning?
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare



PerÖ83

#17 » 12:57:11, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är stift 9 och 10 inkopplade? Jag har ingen aning om hur Ford gör, men flertalet tillverkare har inte dom stiften inkopplade som standard! utan det är ett tillbehör.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

tortap

#18 » 17:01:24, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en VAG med 13 pol kontakt men ingen funktion utöver de gamla 7 poliga. Upptäckte jag efter jag byggt om släpets el...
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

torbjorn_forsman

#19 » 19:30:44, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I somras hade jag anledning att gå på djupet med inkopplingar av 13-poliga släpvagnskontakter. Studerade bl a ett originalelschema för Audi A6 '02-05 (4B2). Enligt det schemat är stift 10, 11 och 12 ej anslutna i bilen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#20 » 20:06:59, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På nyare volvo är inte 10 inkopplad heller.

Tror det är pga många problem.
Idag laddar inte generatorerna som förr. De styrs idag av datorer och olika batterier har olika sätt de ska laddas på osv.

Vill man ha laddning på släpkärran kanske man skulle montera en sån där separat laddare på kärran som funkar med ganska låg inspänning.
Sen koppla den på kärran lyse eller dylikt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#21 » 21:02:03, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en Audi A6 (10 år nyare än den jag hade elschema för), visade det sig att orsaken till att husvagnsbatteriet blev dåligt laddat INTE var att bilen höll låg spänning i sitt elsystem, utan att det var stort spänningsfall på vägen till släpvagnskontakten. Långa 2,5 mm² kablar för både plus (pin 9) och jord (pin 13), om man försökte ta ut 10 A där så hade man 1-2 V lägre spänning vid släpvagnskontakten än t ex vid batteri eller cigguttag i bilen. Bilägaren kommer att dra om det där vid tillfälle...

Det är inte värt att försöka ta ut laddström via pinnarna för lyse i släpvagnskontakten, de brukar ha både klen kabelarea (t ex 0,5 mm²) och vara klent avsäkrade.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#22 » 21:45:09, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här klarar en ingångsspänning på 8-17v så då gör det inte så mkt om det blir spänningsfall:

https://www.victronenergy.se/dc-dc-conv ... n-tr-smart
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#23 » 22:47:18, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

marcus_h

#24 » 07:19:01, 13-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stift 10 och 11 har en hylsa inne i kontakten, så dom borde vara inkopplade. Stift 12 är tomt.

Får kolla med ford. Eller sätta en laddare på konstantströmmen, har tippsläp som gärna vill ha lite laddning
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

David, Luleå

#25 » 10:11:49, 13-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Idag laddar inte generatorerna som förr. De styrs idag av datorer och olika batterier har olika sätt de ska laddas på osv.

Vill man ha laddning på släpkärran kanske man skulle montera en sån där separat laddare på kärran som funkar med ganska låg inspänning.
Sen koppla den på kärran lyse eller dylikt.


Man kanske ska sätta en dynamo på vagnen. :D
Att inte det är någon som kommit på en självladdande husvagn...

Jag satte själv dragkrok på bilen. 13 polig kontakt. Köpte en modell-anpassad kontakt sats från Jaeger. Den har inte heller någon matning/laddning på de pinnarna i kontakten. Men det gick att bygga ut den med en kopplingssats med relä och matning för detta. skulle kosta 5-600:- extra. Då jag aldrig haft behov av detta så stod jag över då jag tänkte att jag ville göra så lite som möjlig i bilens elsystem. När jag sen monterade visade det sig att det i stort sett bara hade varit att koppla en kabel på batteriet som är monterat bak i bilen och ansluta en kontakt till släpvagnskontaktens kontrollbox.
Kanske var dumsnål. Men har inte saknat det ännu.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#26 » 11:17:57, 13-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:
magloman skrev:Man kanske ska sätta en dynamo på vagnen. :D
Att inte det är någon som kommit på en självladdande husvagn...


Förr i tiden hade man ju axelgenerator för lyse och batteriladdning i järnvägsvagnar...

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#27 » 09:50:37, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följande bild med angivna kabelfärger för släpvagnskontakter har varit uppe i en del trådar förut.
Bild
Nu har jag för första gången hittat en pryl som fabriksmässigt är kopplad enligt dessa färger - en kabelsats för 7-polig kontakt från Brink, troligen inköpt ca 2005.
Men det finns andra kopplingar som också är gångbara och rimligtvis är stödda på olika officiella standarder.

Många 7-ledarkablar som används i släpvagnssammanhang har färger enligt en gammal brittisk militärstandard DEF STAN 61-12, och ledarna ligger till och med i rätt ordning i kabeln så de inte behöver korsas när man monterar kontakten (under förutsättning att man använder rätt ände av kabeln), om man följer pinnumren 1-7 i kontakten.
1 / L Röd
2 / 54g / 52 Blå
3 /31 Grön
4 / R Gul
5 / 58R Vit
6 / 54 Svart
7 / 58L Brun
I en del kablar kan vit och svart ha bytt plats, och ibland kan endera av dem vara ersatt med grå.

I tyska installationer från 80-90-talet (senast påträffat i en Fendt husvagn från 1982 med uppenbarligen orörda originalinstallationer) är följande färgordning vanlig:
1 / L Röd
2 / 54g / 52 Grön
3 / 31 Brun
4 / R Blå
5 / 58R Svart
6 / 54 Gul
7 / 58L Vit

Värt att notera, och många gånger förut påpekat, är att man aldrig kan ta för givet att pinne 2 i kontakten alltid har samma funktion. Förutom för dimbakljus som anges i bilden, så förekommer det också att den används för t ex ständig spänningsmatning till släpvagnen (batteriladdning i husvagn, elbroms etc). Förr i tiden användes den t ex för punkteringsövervakning eller för någon form av ringsignal (t ex på passagerarsläpvagnar till bussar). Så om man ska koppla in pinne 2 till någonting i dragbil eller vagn, är det säkrast att ha en strömbrytare, lätt lossad säkring eller liknande så man kan koppla bort funktionen om den ställer till problem när man drar något annat än det vanliga.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#28 » 10:24:19, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På ämnet, måste där sitta en släpvagnskontakt på dragkroken vid besiktning?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Alexn72

#29 » 12:09:44, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:På ämnet, måste där sitta en släpvagnskontakt på dragkroken vid besiktning?

Med tanke på att de inte kollar funktionen så borde det inte vara några problem.
Kan du hänga dit den så är det klart. Annars hade jag provat utan
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Ludde eriksson

#30 » 12:55:57, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är regbesiktning på en bil som inte är typad med krok, måste den sitta där, och fungera.
Annars verkar det inte spela någon större roll, hänger nog mest på personen som besiktar?
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se