Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

"renovera" li-ion ackar? Hur räknar man (och laddar)

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Rubert

#16 » 23:27:07, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörns varningsord kan nog vara på sin plats.
Men när det gällde tillverkning av de kundspecifika batteripaket som jag var produktansvarig för under min yrkeskarriär så var det punktsvetsning av färdiga celler som gällde hos leverantörerna.
Håller man på med batterier och ackumulatorer så måste man ha bra kunskaper om batteriets egenskaper när det gäller laddning, urladdning, temperatur, skyddsfunktioner, miljö, lagring, transport, anslutning.
Vid anslutning gäller det att cellen inte utsätts för temperaturer som skadar elektrolyten.
En del celler kan ha ett övertrycksskydd bestående av en plastfilm som punkteras vid övertryck.
Utsätts en sådan cell för hög temperatur vid till exempel lödning finns det risk att filmen skadas och att elektrolyten läcker ut.
Ett sätt att minska risken för att cellerna skadas värme vid punktsvetsning skulle vara att kyla ner cellerna i frysen före svetsningen.
Vanliga Li-ion batterier borde nog klara av att kylas till -20 grader.

När det gäller att bygga en punktsvets så finns det säkert en del på YT när det gäller transformatorns utförande.
Fördelen med transformatorer från mikrovågsugnar är att dom är konstruerade för en hög sekundärspänning och har separata fack för primär respektive sekundärspänningen för att klara isolationsavståndet.
Det är lätt att ta bort sekundärlindningen utan att primärlindningen skadas.
Anledningen "gamla" transformatorer är att föredra är att dom har mera "konservativt" dimensionerade lindningar.
Den nya sekundärlindningen består av en grov kopparkabel med 1-3 varv (utprovas)
Svetstiden i min svets bestäms av en justerbar timerkrets som styr en kontaktor primärsidan.
Tidkretsen triggas med en fotpedal.
Svetselektroderna är spetsade och av koppar och monterade på bladfjädrar.

2 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland



torbjorn_forsman

#17 » 12:46:20, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ytterligare ett skäl till de separata facken för primär- och sekundärlindning i en mikrovågsugnstrafo. Mellan lindningarna sitter små plåtpaket inkilade i kärnan, deras uppgift är att shunta bort en del av magnetflödet för att hålla ner kortslutningsströmmen. Detta för att öka chansen att magnetronen överlever ett överslag, som lätt kan inträffa om man råkar köra igång ugnen tom.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#18 » 19:20:54, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog och dissrkerade ett av de gamla batterierna..
Pluspolen verkar vara en lös ventilerad platta (nedre bilden)så där är väl bara att löda på. Värre då med minus som bara har en bit plast som mellanlägg mellan höljet och den rullade cellen.

Provar nog att löda en begagnad cell och dissekerarden sedan för att se hur det går. Det är ju ganska stora celler R14 i diameter och 50% längre..

Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Rubert

#19 » 20:37:02, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provlödning på skrotceller ger dej kunskap om hur isolationsmaterialen i batteriet klarar lödningen.
Jag har aldrig öppnat någon cell så jag vet inte hur mycket elektrolyt det är i cellen. Om det är som jag antar att cellen inte är helt fylld med elektrolyt så bör risken att elektrolyten förgasas vid en snabb lödningen vara liten om lödningen sker med lödytan uppåt.

När det gäller skrotning av gamla mikrovågsugnar så ska man avhålla sig från att ge sig på magnetronen med våld, dess keramiska isolator består av beryliumoxid.
Beryliumoxid är giftigt och cancerframkallande enligt de lärde.

2 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

torbjorn_forsman

#20 » 22:23:19, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:När det gäller skrotning av gamla mikrovågsugnar så ska man avhålla sig från att ge sig på magnetronen med våld, dess keramiska isolator består av beryliumoxid.
Beryliumoxid är giftigt och cancerframkallande enligt de lärde.


Det är helt klart att berylliumoxid är mycket otrevligt att ha att göra med, men jag är tveksam till att det skulle finnas i magnetroner för mikrovågsugnar. I radioutrustning som innehåller berylliumoxid finns det alltid en massa varningsskyltar om den saken, men jag har aldrig sett sådana i någon mikrovågsugn. En gång för ca 15 år sedan skulle jag ta isär en kasserad magnetron för att ha som förevisningsobjekt, i samband med det tog jag mailkontakt med tillverkaren (minns inte vilken det var, men någon av de vanligare i alla fall. Kanske Toshiba) och fick bekräftat att åtminstone inga magnetroner av deras fabrikat innehöll några giftiga eller otrevliga substanser.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#21 » 23:38:35, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok ok. Det blev lödning.. Kall sådan i huvudsak då min lödpenna inte riktigt orkade med.. Men så verkar det vara något fel på elektroniken.. Trots kontakt genom cellerna kom inget till kontakten. Ägnade några timmar åt att peta bort fyllningen över kortet. En ganskalös gummigjutmassa.. Tyvär verkar jag ha skadat något under det arbetet så nu fungerar inte batteri indikatorn.. Konstaterade att det var de två stora transistorerna(?) upptill som inte släppte igenom. Kanske pga kretsfel men att kortsluta över benen fick igång laddningen och att använda gick också bra. Laddning av packet i en a två timmar resulterade i att laddaren signalerade fullt. Och mätning visade29 V. Men cellerna var väldigt varma. Kanske 60 grader då det lagom gick att ta på dem. Inte bra..
Nu har det gått några dagar och nu fungerar det ännu sämre. Det har självurladdat till 18 V och laddaren signalerar bara fel när jag stoppade i det i laddaren. Ett fel är att ena sidans sensor foie kretskabel är helt lossbruten och måste lödas dit. Anar dock att något värre fel lurar.. (Troligtvis jag själv)
Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Rubert

#22 » 07:41:28, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrota paketet!!
Köp ett nytt.
Var glad att du inte råkat ut för cellexplosion/brand a´la Dreamliner eller Galaxy Note under dina experiment.

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#23 » 22:07:08, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lade ner projektet på ruberts inrådan. Men ikväll flög fn i mej. Jag har ju 18 v grejor och egenprintade skor till dem. Provade tigersågen först med 18 v och den rör sig ju iaf. Så jag sågade bort gamla fästet. (sågen.är ju ändå ett containerfynd så ingen förlust om det blir skrot)
Och kruvade dit nya fästet. Lödde ihop kablarna. Voila!
Om provkörningen visar att jag gjort något dugligt återstår att se.
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Norpan

#24 » 16:30:48, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte helt ovanligt att kontrollkretsen i batteripaket blockerar funktionen om den enskilda cellspänningen blir för låg från någon cell, vilket man kan misstänka hände när du delade cellerna.
Folk som roar sig med att byta celler i laptopbatterier brukar mata kretsens mätingångar från nåt yttre bygge så den fortsätter att tycka att det är celler med tillräcklig spänning inkopplade.
Verkar dessutom vara vanligt att blockeringen är en engångsfunktion, så har den en gång löst ut går den inte att återställa med mindre än att byta kretsen.
Sen om det är som de säger för säkerhetens skull, litiumbatterier finns ju med olika kemi och vissa av dem kan vara lite eldfängda, eller för att skydda sin egen reservdelsförsäljning låter jag vara osagt.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#25 » 23:48:32, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åhå på så vis. Det kan ju förklara ett och annat. Vad gäller cellerna var mått och märkning i stort sett identiska på camla och nya celler så då tyckar jag att det bör vara samma kemi i dem men det kan ju vara fel. Konstigare saker har ju hänt.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se