Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Ska beställa elmekaniska komponenter, tänker jag rätt?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 11:00:00, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag lite väl många småfel på diverse saker så jag tänkte försöka beställa lite el- och elektroniksaker. Tänkte pröva Towils hovleverantör, TME i Polen. Men eftersom jag inte är helt hemma på ämnena så tänkte jag kolla här så jag har tänkt rätt.

Kontaktor / Motorskydd
Hetvattentvätten strular, en KEW 38A2VA. Den används inte speciellt mycket men är rackarns bra att ha.
Det blev kortslutning mellan två faser i kontaktorn. Skaffade en ny och tänkte återanvända motorskyddet, men det visade sig att den nya kontaktorn hade skruvplinten lägre så jag kan inte montera det på DIN-skenan och samtidigt få plats med motorskyddet.
Motorn ska enligt märkskylten dra 11,8 A. Det gamla motorskyddet var inställbart från 12 till 17 A och var inställt på ca 13 A.
Gamla kontaktorn var Sprecher+Schun CA3-16-10, motorskydd Sprecher+Schun CT 3-17.
Nya kontaktorn är en Schneider Electric LC1D12. Då borde ett motorskydd som heter Schneider Electric LRD21 vara korrekt?
Vågar jag köra med den nya kontaktorn (och nyköpt matchande motorskydd) trots att den har max arbetsström 12 A, eller ska jag försöka hitta en kontaktor som det gamla motorskyddet passar på?

Transformator
Transformatorn i tvätten som försörjer styrelektroniken, en kontaktor, ett relä samt en liten pump som docerar avkalkningsvätska in i tvätten har också gått itu. Denna är märkt med 400 V primärspänning och 24 V sekundärspänning. Tyvärr ingen effektmärkning.
Den gamla är ca 6 * 5 * 5 cm stor. Den jag hittade som var i ungefär samma storlek var på 30 VA Kan detta vara rimligt?

Jag får plats med en som är 8 * 8 * 9 cm utan större problem. Ska jag köpta en på 60 VA för att vara på den säkra sidan? Det skiljer bara 32 kr i pris.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



torbjorn_forsman

#2 » 15:31:42, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande transformatorn, så skulle jag nog tro att det räcker med 30 VA. En sak som dock bör kollas är hur det är gjort med avsäkring på primär- respektive sekundärsida av transformatorn. Om den gamla hade en inbyggd termosäkring så kanske det inte finns några säkringar alls utanför. Kolla tillverkarens datablad för den nya transformatorn (lita inte på att återförsäljaren har vettiga uppgifter) och följ eventuella råd om avsäkring som finns där. Tänk på att vanliga 5 x 20 mm finsäkringar inte bryter säkert vid 400 V, det kan bli stående ljusbåge i säkringen i värsta fall. Säkringar till en enfastransformator som är direkt ansluten till 400 V bör ha minst 500 V märkspänning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 18:28:40, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömt avsluta denna tråden också... :vissla:
Tack för råd, Torbjörn. Det blev lilla transformatorn och motorskyddet i inlägget ovan. Tvätten fungerar (för tillfället) utmärkt.
Tråd om både min tvätt och andras finns här:
Hetvattentvätt tänder inte. (KEW 38A2VA)
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se