Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Ackladdare

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 09:58:25, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite funderingar om laddning av små 1.2 Volt NiMh ackar. Köpte en laddare hos Clas Ohlson av märket Cotech för flera år sedan. Med den kan man ladda ur ackarna om man så vill innan laddprocessen startas.Det är ju normalt att ackarna blir varma vid laddningen. Likaså när man kör "decharging". Så till frågan: Vart tar energin vägen vid urladdningen? Själva laddaren blir inte varm. Kan det vara så enkelt som att ackarna blir lite kortslutna, och energin blir värme?


Gå till lösningen
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



Volvot24

#2 » 11:40:16, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kortslutna är det samma som att det finns en effektresistor eller transistor som förbrukar energi, laddar ur batterierna.
Visst, det blir värme... Både i cellen men även inuti aggregatet.
Finns väl luftspringor antar jag, där varmluft kan ventilleras ut.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

meken49 (trådstartaren)

#3 » 12:10:46, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det finns luftspringor i laddaren men obetydligt och knappt förnimbar värme uppstår inne i laddaren. All denna energi som laddas ur måste ju någonstans ta vägen :klia: .
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

joakim72

#4 » 12:52:12, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen PWMbelastning,ger inte mycket värme, men klarar att belasta batteriet kraftigt.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Rubert

#5 » 15:14:47, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om laddaren inte är av simpel konstuktion så har den konstantströmsregulator som sköter urladdningen.
Samma regulator kan med hjälp av intern omkoppling också reglera strömmen vid laddning.
I primitiva konstruktioner så är det bara ett effektmotståd som bestämmer strömmen vid laddning/urladdning.
Som TS har funderingar på så blir det naturligtvis förluster vid urladdning.
Effektförlusten i den yttre kretsen vid urladdning blir cellens polspänningen vid last gånger urladdningsströmmen (U*I=P).
Låt säga att polspänningen är 1,2V och urladdningströmmen 2A så blir effektförlusten bara 2,4W.
Den effektutvecklingen märker man troligen inte på utsidan laddaren.


Detta inlägg har valts som lösning

Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

torbjorn_forsman

#6 » 18:51:01, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Troligen PWMbelastning,ger inte mycket värme, men klarar att belasta batteriet kraftigt.


All energi som fanns lagrad i batteriet före urladdningen måste ju bli värme på ett eller annat sätt. Och vid PWM-belastning är det troligt att en stor del av energin bränns upp i batteriets inre resistans, så att det är själva batteriet som blir varmt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se