Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Arduino radio

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

mansaxel

#16 » 21:35:19, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jo detta med AGC förstår jag, men gäller detta några km eller flera mil eller mer än 100 mil ifrån?


På 430MHz kommer man inte längre än man kan se, så det är rak linje som gäller. (funkar bra till rymdstationer, förstås; många amatörer som haft kontakt med ISS, till exempel. Sen är det iofs 144MHz på deras station, men principen är samma)
Sen så studsar ju radiovågor friskt mot allt möjligt, så man kommer oftast fram ändå. Men inte SÅ långt; Jordens krökning sätter stopp för hundramilahoppen.

Ett praktiskt exempel: Vi har i Stockholm en repeater på 430-bandet jag ofta använder; den sitter på en 35m mast kanske 30km bort, och går ut med 50W och en bra antennpark. Jag kan ta emot och sända till den med en simpel handapparat och 5W inifrån mitt vardagsrum.

Du måste alltså förutsätta att det kan störa dig, men samtidigt är det så att det är så många olika faktorer som spelar in att man inte enkelt kan simulera och förutsäga, utan det blir mest en gissning. Praktiska prov krävs.

En bra sak att ha med sig är en TV-pinne av typen RTL-SDR, och en bra antenn, allt kopplat till en dator med lämplig programvara; då ser man väldigt bra vad som kommer åkande och kan kompensera med frekvensbyte etc.

Rent lagmässigt är det jag som har licens som får sända, och du må tåla det, men jag ska så klart samarbeta.

2 personer gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N



Janson1 (trådstartaren)

#17 » 19:20:56, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag kom det fyra wifi moduler från banggood. Dom ser ju små och näpna ut i alla fall. Nu är det inte lika aktuellt att testa ut i fall det funkar eller ej, men snart...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#18 » 08:45:23, 10-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån test av wifi-modulerna har det inte blivit, dock en massa annat. Att få LDR-motstånden på mitt tak att funka var en svår utmaning, nu var dom nya vattenskadade igen trots att dom var indränkta i smältlim. Så nu i går blev det ytterligare två nya LDR och epoxylim denna gången och en ny intrimning, det var ett väldigt bra intrimningsväder i går, solpanelerna lämnade mellan 1,5-8,5 Kw.
Det var bara att prova sig fram tills det blev bra. Samtidigt hittade jag en förbättrad sketch i datorn som jag glömt av, med den förbättringen så får elpannan tre lägsta temperaturer som den inte skall gå under om man tex inte kan/hinner elda. 18, 22 och 30 grader går att ställa in till Arduinon via en liten treläges vippbrytare och en LM35D som tempgivare på vattentanken. En grej jag upptäckte i går var att jag har kopplat LDR givarna fel på Arduinon, den ena rätt och den andra i luften, det har fungerat trots det då det räcker att man leder in signalen i kretsen så spiller det över och man får funktion ändå, bara lite sämre... Nu är det ändrat, får se om det funkar bättre nu rent allmänt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se