Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Effekt på kilrem

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Ivar Risslén (trådstartaren)

#1 » 16:36:14, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när vi är i mörkrets tidevarv så har jag börjat att fundera på hur stor generator som man kan driva med en vanlig enkel fläktrem som är 10mm.
Om vi tar de gamla SAABarna så hade de enkelrem på 55A generator men dubbel på 65A. De nyare fordonen med större generatorer har ju multispårsrem nu för tiden.

Varför jag har börjat att fundera på det är för att på min Fiat så är det bara ett spår på vevaxelremskivan och om jag hänger på lite mera belysning så kan det bli lite laddning över till batteriet. Som jag har det nu så är det en 55A generator och om den är frisk så räcker det till teoretiskt. Jag gillar inte riktigt arbetsljusen med led som jag har när jag är ute och plogar vägen. Till gårdsplanen så funkar det bra.
Oftast när jag plogar så kör jag bara 1 - 1,5 timme ibland så blir det kortare tid och ofta så är det ganska svalt också.
Därför har jag börjat att fundera på hur mycket effekt en rem kan överföra utan att slira för mycket. Vad är era erfarenheter.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



ac tc

#2 » 17:01:52, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl en ganska stor dia på Fiatens remskiva så det går nog bra.
- Du behöver väl bara "glödljus " framåt och klarar dig med led bakåt och sidorna.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Ivar Risslén (trådstartaren)

#3 » 18:41:29, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan köra utan ljus också om man bara är ute när det är fullmåne och klart. Det är bra att ha ljus framåt som lyser ordentligt, åtminstone en räckvidd på par hundra meter.
Det är inte det jag funderade på utan hur mycket effekt men kan ta ut utan att remmen börjar slira på generatorskivan.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

63an

#4 » 18:52:49, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänn hårt bara så klarar den minst 40-50 A! Är väl vad jag maxar ut på min generator å då är snollen nersvarvad till min, blir ju så när motorn är lågvarvig :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

QV_

#5 » 19:21:27, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fläktrem kan överföra mera effekt vid högre varv....
Lite mera intressant kan det vara vart generatorn sitter i kedjan.
På min Amazon som exempel så sitter generatorn före vattenpumpen.
Monterar man då en större (kraftigare) generator så kommer vattenpumpens lager få en högre belastning när generatorn går tyngre.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Turbodiesel

#6 » 19:32:39, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bra omslutning av skivan, väl spänt, och (främst) en remskiva i bra skick så är det inga problem även om jag inte har några papper på det. Audi 100 m,fl hade 90A generator på en enkel xpz-rem som exempel.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#7 » 20:22:40, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jåå de är en minst 90 A jag har å får jag ut 40-50 så är jag jättenöjd sett på 11-13-1400rpm är behagligast att snurra på de motorvarven Kan skriva att den laddar enligt instrumentet gott å väl! :vissla: men som sagt mindre remskiva existerar inte :hurra:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

fourdoor

#8 » 22:03:17, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 115A med enkel kilrem på f-250:n och den kan slira till en halvsekund vid start om båda batterierna är urladdade men annars går det fint.

Min Suburban körde dubbla remmar till en 55A, håller väl i evigheter antar jag.
I'm not even on drugs, i'm just weird.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Jimmy Nilsson

#9 » 22:17:00, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

på den gamla tiden när man körde 740 med massa extraljus och dunka dunka så jaga man generator från 960 ambulans. En nätt pryl på 143 A säger minnet. Den körde man på enkelrem.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Turbodiesel

#10 » 00:04:52, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raderat..
Senast redigerad av Turbodiesel 09:56:26, 09-11-2017, redigerad totalt 1 gång.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#11 » 00:36:18, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många personbilar har ju de senaste 35 åren eller så haft kraftigt överdimensionerade generatorer. VW hävdade t ex på 80-talet att förlusterna blir så mycket lägre i en generator som inte belastas till mer än kanske 20-30 % av märkeffekten, att det märks på bilens bränsleförbrukning - ränta och amortering på merkostnaden för den större generatorn vägs mer än väl upp av den mindre bränslekostnaden för slutkunden. Och således monterades 90 A generatorer på snikmodeller av Golf II som rimligtvis borde ha klarat sig utmärkt med en 35 A generator. De 90 A generatorerna drevs med en enkel 9,5 mm kilrem. Jag vill minnas att det var samma rem för både generator och vattenpump, men generatorn var placerad högt upp så det blev ganska spetsig vinkel på generatorns hörn i remtriangeln och skaplig omslutning ändå.

Hur grova och många remmar man tar till beror ju också på vad man kräver för livslängd hos remmen och hur stor marginal man vill ha för remmar av tvivelaktig kvalitet. En vanlig trefasgenerator för bilbruk förbrukar ju ett jämnt vridmoment och är en betydligt snällare last för remmen än saker som drar pulserande moment (t ex enfasgeneratorer, AC-kompressorer, vissa slags hydraulpumpar).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#12 » 01:10:03, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går nog inte att svara på, det finns olika typer av kilremmar

Men en tumregel är att vrider du remskivan på generatorn varm /kall så skall motorn följa med runt, annars har inte generatorn förutsättning ladda för fullt
Måste du justera remmen som en fiolsträng för att det skall fungera, då har du antingen en sliten rem eller remskiva, eller så bottnar remmen i remskivan, liten anläggning runt remskivan eller bara en "skitrem"
Man får ofta rem vad man betalar för
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Ivar Risslén (trådstartaren)

#13 » 04:48:38, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för de seriösa svaren.
Jag är bara van vid vad gamla SAAbar och Volvo brukade använda För remmar. Volvo 240 hade dubbla remmar med en 55A och ändå så brukade de yla till vid starten något som saaben inte hade som vana. Saab 99 hade bara generatorn på remmen och när de fick H-motorn så blev det dubbla remmar och kraftigare generator plus vattenpump.

Det är främst för att kanske öka batterilivslängden som det kan vara bra med en kraftigare generator, själva normalförbrukningen hos traktorn är inte så hög så där räcker den normala generatorn till.

Det är nästan så att man får lust att göra ett experiment a´la DC Lindberg och rigga upp en kraftig generator som man belastar till den börjar slira.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#14 » 09:28:47, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill öka batterilivslängden så är det nog mer viktigt att se till att laddningsregulatorn fungerar bra och att inte ha spänningsfall mellan generator och batteri.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron