Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Uppmätning av 18W "kina" LED belysning.

43 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

QV_

#31 » 09:07:05, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte märkt någon förändring i färg vid reglering av ljusstyrka. Dom är otäckt vita i alla lägen.
För enligt mig är det ingen skillnad på LED i dimbara lampór eller LED i icke dimbara lampor utan det är drivdonet som är annorlunda. (kökslampor, ficklampor)

Jag har inte byggt om något drivdon men i de garageinstallationer jag har programerat ljusanläggningarna så ser man om färgtempen är lika på alla armaturer och är den inte "bra" så förblir den "dålig" oavsett ljusläge.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Towil (trådstartaren)

#32 » 18:32:03, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bôsht skrev:Och jag undrar sen om du noterade någon förändring i färgtemperaturen när du ökade effekten, så som en xenonlampa blir varmare i ljustempen om man driver den med en starkare ballast.


Var inget jag tänkte på, var mera att undvika stirra rakt i lamporna.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

InläggDetta inlägg har raderats av Volvot24 den 19:00:30, 21-11-2017.
Anledning: .

Towil (trådstartaren)

#34 » 19:04:54, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveksamt. Senast jag köpte extraljus var i slutet av 80-talet, Bosch Rally Knick. :idee3:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil (trådstartaren)

#35 » 19:06:52, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 var tog du vägen.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#36 » 22:17:16, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är skeptisk till att "trimma" LED-lampor. Jag har köpt en del billiga "corncob" -lampor (alltså 230 V-lampor med E27-sockel) på eBay. De har en mängd små ytmonterade LED. Det händer lite nu och då att en eller annan LED brinner upp i de där, och det verkar som om det är de som sitter varmast till (t ex de som har varit vända uppåt om lampan har suttit horisontellt monterad) som går sönder först.
Det brinner bättre i de lampor där alla LED ligger i serie och matas med mer eller mindre konstant ström, än i de där LEDarna är kopplade i flera parallella kedjor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#37 » 23:27:40, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte ett par kinatillverkade LED-belysningar idag. Hamron 602-182, som Jula rear för 99 kr för tillfället. De påstås vara på 27 W, och ska fungera inom spänningsområdet 10-30 V.

Har mätt upp strömförbrukningen vid spänningar från 10 till 15 V i steg om 0,5 V, och räknat fram motsvarande effekt.
Båda ligger omkring 20 W, och effekten sjunker något med ökande spänning. Den ena drog 20,6 W vid 10 V och sjönk till 19,6 W vid 15 V , den andra låg inom området 21,1 - 19,8 W.

De där belysningarna borde alltså vara märkta 20 W snarare än 27 W.

En intressant sak ur formell synpunkt är att de inte är CE-märkta men däremot E-märkta och försedda med ett godkännandenummer som börjar med 10R. Detta är ECE-reglemente nr 10, som gäller EMC (alltså radiostörningar mm). I och med detta så är de alltså tillåtna att använda på fordon enligt EU:s fordonsdirektiv. Men är det formellt sett tillåtet att använda en sådan pryl i andra sammanhang än ombord på fordon :?:
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Skrukke

#38 » 00:58:40, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monterte 4 stk av de 18w led på traktorn ( de som trekker 10w). Egentlig fint lys av de der, billig og lett å montere rundt om kring.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

torbjorn_forsman

#39 » 12:26:52, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som tillägg till tidigare redovisade mätningar i denna tråd, kan följande rapporteras.
Jag fick tag i två billiga LED-extraljusramper av kinamodell. Helt anonyma, inte ett spår av typskylt etc utom ett påklistrat CE-märke.
Bilder kommer om någon dag.
På båda dessa mätte jag upp strömförbrukningen vid olika spänningar från 10 till 15,6 V, och räknade ut motsvarande effekt.
Spänning och ström mättes med digitalmultimetrar, Fluke 179 respektive Caltek CM3900A. Strömförsörjningen skedde från ett labbnätaggregat Trio PD 35-20.


Den mindre rampen, 52 cm bred, visade sig dra ganska konstant 54-55 W från 10,6 till 15,0 V , effekten (och ljusstyrkan) sjunker vid högre och lägre spänningar. Högsta uppmätta ström var 5,2 A vid 10,58 V. Anslutningskabeln till denna är en mjuk, troligen silikongummiisolerad kabelungefär 2 x 1,0 mm² , alltså fullt tillräckligt för de strömmar det kan bli frågan om.

Den större rampen, 130 cm bred och svängd, drar som mest omkring 195 W , och den kräver att spänningen ligger mellan 13,5 och 15,0 V för att fungera bra. Högsta ström blev här 14,34 A vid 13,45 V. Den strömmen är definitivt i största laget för den armaturens klena anslutningskabel. Samma sort som på den mindre rampen men klenare area, uppskattningsvis 2 x 0,75 mm². Kabeln blir tydligt varm under drift, och man kan uppskatta kabelresistansen till ungefär 30 mohm vilket ger ett spänningsfall på ca 0,4 V. Förlusteffekten i kabeln blir ungefär 5 W, så den effekt som kommer rampens drivdon till godo rör sig om ca 190 W. Denna ramp skulle verkligen må bra av en grövre kabel, förslagsvis 2 x 2,5 mm² , för att ge lite marginal för spänningsfall i resten av installationen i ett fordon och säkerställa att drivdonet alltid går i konstanteffekt-mod.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#40 » 20:59:11, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Keysight! Tidigare HP, numera Agilent Det är inga billiga grejer. Köpt, fått, fyndat?

De där switchade drivdonen har stört commradio vid några tillfällen. Har också hänt med identifieringssystem på bussar. På bussarna fick vi ordning på det genom att löda ett glest kopparnät över ljusöppningarna (var IR-ljus för identifiering av fordon, och status på tank, olja och kylning).
På ljusramperna la vi in anpassade commonmode-filter (ferritkärnor) tills kommunikationen funkade. Gröna Philips tror jag att det var.

Det där med lumen är nog mest nys. Ska det mätas på rätt sätt måste man sätta in armaturen i ett så kallat Ulbrichtklot. Annars kan man ju mäta där ljuset är som intensivast och det kan ju också vara bra att veta. Men tar inte hänsyn till ljusfördelningen.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Towil (trådstartaren)

#41 » 21:16:21, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpt ny med 2MB minnesoption på köpet. Senare släppte de DIG option gratis, 50k upddateringar/s

Towil @ [Allmänt] Towil's arduino, STM32 och elektronik projekt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

skogsgurra

#42 » 21:21:07, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte bli annat än en guldstjärna där.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Towil (trådstartaren)

#43 » 21:37:52, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Önskan är ju en sourcemeter men de är ju dyra begagnade.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se