Som tillägg till tidigare redovisade mätningar i denna tråd, kan följande rapporteras.
Jag fick tag i två billiga LED-extraljusramper av kinamodell. Helt anonyma, inte ett spår av typskylt etc utom ett påklistrat CE-märke.
Bilder kommer om någon dag.
På båda dessa mätte jag upp strömförbrukningen vid olika spänningar från 10 till 15,6 V, och räknade ut motsvarande effekt.
Spänning och
ström mättes med digitalmultimetrar, Fluke 179 respektive Caltek CM3900A. Strömförsörjningen skedde från ett labbnätaggregat Trio PD 35-20.
Den mindre rampen, 52 cm bred, visade sig dra ganska konstant 54-55 W från 10,6 till 15,0 V , effekten (och ljusstyrkan) sjunker vid högre och lägre spänningar. Högsta uppmätta ström var 5,2 A vid 10,58 V. Anslutningskabeln till denna är en mjuk, troligen silikongummiisolerad
kabel på
ungefär 2 x 1,0 mm² , alltså fullt tillräckligt för de strömmar det kan bli frågan om.
Den större rampen, 130 cm bred och svängd, drar som mest omkring 195 W , och den kräver att spänningen ligger mellan 13,5 och 15,0 V för att fungera bra. Högsta ström blev här 14,34 A vid 13,45 V. Den strömmen är definitivt i största laget för den armaturens klena anslutningskabel. Samma sort som på den mindre rampen men klenare area, uppskattningsvis 2 x 0,75 mm². Kabeln blir tydligt varm under drift, och man kan uppskatta kabelresistansen till ungefär 30 mohm vilket ger ett spänningsfall på ca 0,4 V. Förlusteffekten i kabeln blir ungefär 5 W, så den effekt som kommer rampens drivdon till godo rör sig om ca 190 W. Denna ramp skulle verkligen må bra av en grövre kabel, förslagsvis 2 x 2,5 mm² , för att ge lite marginal för spänningsfall i resten av installationen i ett fordon och säkerställa att drivdonet alltid går i konstanteffekt-mod.