Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Pastör bygge, Styrningsfunderingar!?

90 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

bladhis (trådstartaren)

#1 » 00:14:07, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att fundera på ett bygge av en pastöriseringsmaskin till mjölk.

Tanken är denna. En vattenmantlad 50 liters gryta. Värmekälla är en elpatron på 6000W i botten på manteln. Kylning åstakommes genom att öppna en kran till tappvatten. Utlopp i ovankant.

Skulle vilja ha en automatiserad cykel till denna. Med andra ord:

1. Värmning upp till önskad temp 25-92 grad
2. Varmhållning av denna temperatur i 0-60 minuter
3. Kylning ned till 5-45 grader
4. Hålla denna temp i mellan 0-6 tim

Optimalt vore om det gick att få någon alarmfunktion efter avklarad funktion 3 och 4.

Vad finns för lämpliga temperatur givare man kan använda? Utgår från att det finns elstyrda "kranar". Vad är lämpligt att använda som "indata", typ temperatur och tid. Vreden eller digitala manicker?

Funderade på att slakta en tvättmaskin först då de nog har många användbara delar för detta ändamål...

Huu, det här är högt över min liga




Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257



torbjorn_forsman

#2 » 00:31:40, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som ett typiskt microcontrollerprojekt. En Arduino kan nog vara lämplig att bygga det kring.
Bra tempgivare (NTC-motstånd) hittar man i t ex bilar och tvättmaskiner. Det är lätt att göra en spänningsdelare med en sådan givare och ett fast motstånd, och låta en analogingång på Arduinon mäta spänningen.
Reglering av elpatronerna skulle kunna göras med antingen kontaktor eller triacar. I det senare fallet är kanske nollgenomgångsstyrning bäst.
Triacstyrkretsen bör såklart byggas så att arduinon blir galvaniskt skild från elkraften, medelst t ex optokopplare eller pulstransformatorer.
Insläpp av tappvatten kan göras med en magnetventil från tvätt- eller diskmaskin, om man inte har alltför stora krav på högt flöde.

Man kan tänka sig många olika lösningar på användargränssnittet.
Det hårdvarumässigt enklaste är kanske att bara lita till USB-interfacet på Arduinon och köra terminalprogram på en dator som man kopplar dit.
Vill man ha nåt som ser litegrann modernt ut kan man tänka sig tryckknappar och en liten LCD-display.
Ska det vara "digitalt" men mer gammalmodigt så skulle det kunna bli tumhjulsomkopplare, några LED-indikeringar och LED-siffror.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#3 » 04:49:18, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle välja cirkulerande mjölk under uppvärmningen, känns lite riskabelt att ha den stillastående.

En satskylare du beskriver?
En plattvärmevxlare kyler fort, men vilka enorma vattenmängder det kostar, har du tillgång till kyligt ytvatten?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

161A

#4 » 07:33:10, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju ganska många beg kokgrytor, steamkittlar med denna funktion, sök på Getinge, Jöni, Electrolux
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

bladhis (trådstartaren)

#5 » 08:21:40, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har letat begagnade pastörer ett tag nu men de jag hittat ligger lite utanför min budget. Ang kokgrytor så har dessa sällan avtappningskran utan att man välter hela kärlet. Vilket passar dåligt till mejeri.

Jo, tanken är att få ordning på en omrörare till grytan också, tänkte att det får bli överkursen om jag lyckas med det andra .

Arduino lät ju faktiskt spännande. Har bara hunnit läsa lite snabbt om dem än.

Ang tempgivare så blir jag inte riktigt klok på placeringen av denna. Vill ju helst inte ha en utstickande grej i själva grytan. Undra om det räcker med att mäta hur varm själva grytan är?

Ang styrning elpatron. Tänkte köpa en vanlig som sitter i elpannor, med termostat redan på. Ställa denna på max. Då har man ju kokningsskydd redan inbyggt. Och sen bara haft av/påslagstyrning på denna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

PeterR

#6 » 10:28:21, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!
Innan Du fortsätter, har Du letat efter utrustningen i andra länder? Ett tips är att leta i landet som är världens största mjölkproducent: Indien..
Man kan söka på ”micro dairy pasteurizer”, ”micro dairy pasteuriser” eller ”batch pasteurizer”. Du kan också få ganska många uppslag och tips hur man kan bygga själv.
Jag är inte säker på att en tvättmaskin är det optimala att starta med. Materialet tål säkert mjölk, men tål det verkligen diskmedlen Du måste använda?
Ventiler och andra komponenter kan Du kanske hitta här: http://www.nocado.com
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

161A

#7 » 10:32:55, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om vi börjar med, vad ska du använda den pastöriserade mjölken till? Ska du själv dricka den eller ska du sälja den?
För om du ska sälja den så har vi ju en livsmedelslagstiftning som du måste ta hänsyn till i ditt bygge

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

bladhis (trådstartaren)

#8 » 10:32:58, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Intressant!
Innan Du fortsätter, har Du letat efter utrustningen i andra länder? Ett tips är att leta i landet som är världens största mjölkproducent: Indien..
Man kan söka på ”micro dairy pasteurizer”, ”micro dairy pasteuriser” eller ”batch pasteurizer”. Du kan också få ganska många uppslag och tips hur man kan bygga själv.
Jag är inte säker på att en tvättmaskin är det optimala att starta med. Materialet tål säkert mjölk, men tål det verkligen diskmedlen Du måste använda?
Ventiler och andra komponenter kan Du kanske hitta här: http://www.nocado.com


Njae, jag tänkte mera på styrsystemet i en tvättmaskin. Till själva pastören är det tänkt en 50L rostfri kittel. Runt denna svetsas en rostfri mantel.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

bladhis (trådstartaren)

#9 » 10:47:50, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:Men om vi börjar med, vad ska du använda den pastöriserade mjölken till? Ska du själv dricka den eller ska du sälja den?
För om du ska sälja den så har vi ju en livsmedelslagstiftning som du måste ta hänsyn till i ditt bygge


Tanken är att kunna sälja den. Huvudsyfte youghurt. Men i en sån här bytta går ju även att göra ost mm.

Exvis yougurt batch.
Pastörisering 95grad 5 minuter
Kylning till 42grad
Tillsättning youghurtkultur
Hålla 42 grad i ca 5-6 tim
Kylning 4 grad.
Klart för tappning



Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

Michael Meier

#10 » 15:49:26, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska köra en sats i taget ?
Missade det i så fall när jag skrev cirkulation, då blir det ju omrörning som du skriver :thumme:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bladhis (trådstartaren)

#11 » 16:56:20, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu tittat lite mer ingående på Arduino. Verkar ju vara rätt så kul och användbara prylar. Så jag köpte ett startkit. Är ju inte bara denna applikationen jag skulle vilja styra heller...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

161A

#12 » 17:43:52, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bladhis skrev:Tanken är att kunna sälja den.


Och du har en livsmedelsgodkänd lokal idag ?

Nu är jag ingen expert på mejeriprodukter, men jag har förstått att det är viktigt att det blir exakt lika varje gång man gör en batch. Och att det är kritiskt med att det är vid exakt temperatur de olika momenten görs.
Sen tror jag det är nödvändigt att kunna dokumentera, för egenkontrollprogrammet, tider och temperaturer vid de olika processtegen framförallt pastöriseringen tror jag de är extra kinkiga med

edit: stava
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Michael Meier

#13 » 19:11:18, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den spruckna grytan innerst ? Den såg repig ut, har du isåfall provat å polera den ?

Repor gör det svårt att hålla rent.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bladhis (trådstartaren)

#14 » 19:12:10, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:
bladhis skrev:Tanken är att kunna sälja den.


Och du har en livsmedelsgodkänd lokal idag ?

Nu är jag ingen expert på mejeriprodukter, men jag har förstått att det är viktigt att det blir exakt lika varje gång man gör en batch. Och att det är kritiskt med att det är vid exakt temperatur de olika momenten görs.
Sen tror jag det är nödvändigt att kunna dokumentera, för egenkontrollprogrammet, tider och temperaturer vid de olika processtegen framförallt pastöriseringen tror jag de är extra kinkiga med

edit: stava


Lokalen ska nog gå och få godkänd. Det är just därför jag vill få det hela automatiserat. Jag har varken tid eller nerver nog för att se på när 50 liter mjölk går upp i 95grad (med 6kw tar det ca en timma) för att sedan vrida på en kran och vänta ytterligare för att få ned det i temperatur.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

rolfnilsson400

#15 » 19:17:27, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eventuella ventiler måste också vara livsmedelsgodkända, samma med övriga material som kommer i kontakt med livsmedelet
rolfnilsson400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:29, 19-02-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gixxsu och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se