Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Pastör bygge, Styrningsfunderingar!?

90 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

bladhis (trådstartaren)

#16 » 19:17:51, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Den spruckna grytan innerst ? Den såg repig ut, har du isåfall provat å polera den ?

Repor gör det svårt att hålla rent.


Du har sett min spruckna gamla gryta i en annan tråd!

Nä, blir det bygge av blir det en sådan här var tanken

http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... ittel-50-l




Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257



bladhis (trådstartaren)

#17 » 19:22:53, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rolfnilsson400 skrev:Eventuella ventiler måste också vara livsmedelsgodkända, samma med övriga material som kommer i kontakt med livsmedelet


Är ju bara själva avtappningskranen. Övriga ventiler hanterar ju bara kylvattnet. Inbillar mig att jag bara behöver en ventil på trycksidan och låta utloppet stå öppet så kan vattnet expandera som det vill under värmningen, men kan ju naturligtvis ha fel...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

Michael Meier

#18 » 19:36:01, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Näe, inte den!

Den är för dyr och felaktigt uppbyggd, du kommer att bli besviken på slutprodukten.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bladhis (trådstartaren)

#19 » 19:40:40, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Näe, inte den!

Den är för dyr och felaktigt uppbyggd, du kommer att bli besviken på slutprodukten.


Intressant! Tyckte inte det var så farligt för en såpass stor gryta. Enda felet jag hittade var att det bara var 1 mm plåt.

Vad anser du är felet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

161A

#20 » 19:54:45, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

då måste du nog bygga det så det är ett öppet kärl, vatten mantelen, för om du bygger det som ett slutet kärl med övertrycks ventil så blir det ett tryck kärl och då måste det besiktigas.

Nu vill jag inte låta bitter och negativ, utan se det som ett råd i all välmening.
Lägg kraften och energin på att få din lokal godkänd och klar innan du börjar bygga på nån utrustning. Det där med att den NOG kommer att bli godkänd är inte samma som att den blir det. Den blir det inte förrän miljö inspektören godkänt det.
Det viktigaste att börja med är att du har livsmedelsgodkänt vatten, har du kommunalt vatten så är det det enklaste.
Att du har bygglov för lokalen
Att du har rätt flöde i lokalen, att vägarna för livsmedlet inte korsas
Att du har minst tre vaskar
Toalett som endast används för den som är i produktionen

Livsmedelslagen är lika för alla men den lokala inspektören tolkar den på olika sätt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Michael Meier

#21 » 19:55:52, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den är för tunn, fel sorts rf, känslig för repor vid rengöring, handtag sitter i vägen, locket duger inte, tjockbotten har du ingen nytta av, åtminstone en tredjedel av värdet sitter i bottenkonstruktionen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bladhis (trådstartaren)

#22 » 22:42:45, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Ja, den är för tunn, fel sorts rf, känslig för repor vid rengöring, handtag sitter i vägen, locket duger inte, tjockbotten har du ingen nytta av, åtminstone en tredjedel av värdet sitter i bottenkonstruktionen.


Så vad föreslår du? Är det bättre att låta tillverka även insidan? Vad för rostfritt skall man satsa på? Drt är inte jag själv som ska stå för svetsningen utan ett proffs.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

bladhis (trådstartaren)

#23 » 22:51:59, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:då måste du nog bygga det så det är ett öppet kärl, vatten mantelen, för om du bygger det som ett slutet kärl med övertrycks ventil så blir det ett tryck kärl och då måste det besiktigas.

Nu vill jag inte låta bitter och negativ, utan se det som ett råd i all välmening.
Lägg kraften och energin på att få din lokal godkänd och klar innan du börjar bygga på nån utrustning. Det där med att den NOG kommer att bli godkänd är inte samma som att den blir det. Den blir det inte förrän miljö inspektören godkänt det.
Det viktigaste att börja med är att du har livsmedelsgodkänt vatten, har du kommunalt vatten så är det det enklaste.
Att du har bygglov för lokalen
Att du har rätt flöde i lokalen, att vägarna för livsmedlet inte korsas
Att du har minst tre vaskar
Toalett som endast används för den som är i produktionen

Livsmedelslagen är lika för alla men den lokala inspektören tolkar den på olika sätt


Ok, förstår vad du säger men det får bli ett senare problem. Jag vill bygga en pastör, idiot eller inte det får var och en avgöra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

161A

#24 » 23:08:00, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä jag vill inte på något sätt kalla det idioti :grin:
all heder åt småskaliga livsmedels förädlare :thumme:
Men ibland får man göra det tråkiga först för att kunna göra det roliga
Jag har ändå ritat och byggt två godkända produktions kök i mitt liv

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

PeterR

#25 » 23:15:41, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart Du skall bygga en pasteur!
Men, vill Du sälja slutprodukten bör Du vara noga med materialvalen och ytbehandling. Jag vet inte exakt vad livsmedelsverket kräver, men det räcker inte med att materialen tål mjölk/värme/kyla. Hela härligheten skall rengöras med ganska tuffa kemikalier. Bfr är sannolikt godkände som krävs för kontakt med livsmedel. (FDA gäller i USA och vissa andra länder). Har Du kollat länken jag delade tidigare? (Nocado) De är ganska öppna med dokumentationen, så många materialval kan nog plankas därifrån.
En annan lösning är att utgå från något annat, till exempel vattenkokare a lá restaurang. Stativ, kittel, isolering sitter redan där det skall. Ingen bottenventil, vilket kan vara en fördel hygienmässigt.

Bild
Bild

Det som kan bli knepigt är väl kylningen?

En annan sak är budgeten. Du nämner att Du inte hittat begagnade i lämplig prisklass. Vad är rimlig kostnad? Hur snabbt är det tänkt att kunna tjäna in maskinen? (Vilket påminner om CE direktiv.. måste en egentillverkad maskin vara CE-märkt?)
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

161A

#26 » 23:21:52, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

så pass gamla kokgrytor kostar inte mer än kg priset på rostfritt, och de kan vara lika bra som nya. Men de saknar styrning. problem är att hitta reservdelar till dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

PeterR

#27 » 23:35:16, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men styrningen blir väl Aurdino? Element och annat är nog standardkomponenter?
Tycker det är ett tänkbart alternativ som bas?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

bladhis (trådstartaren)

#28 » 23:39:23, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Klart Du skall bygga en pasteur!
Men, vill Du sälja slutprodukten bör Du vara noga med materialvalen och ytbehandling. Jag vet inte exakt vad livsmedelsverket kräver, men det räcker inte med att materialen tål mjölk/värme/kyla. Hela härligheten skall rengöras med ganska tuffa kemikalier. Bfr är sannolikt godkände som krävs för kontakt med livsmedel. (FDA gäller i USA och vissa andra länder). Har Du kollat länken jag delade tidigare? (Nocado) De är ganska öppna med dokumentationen, så många materialval kan nog plankas därifrån.
En annan lösning är att utgå från något annat, till exempel vattenkokare a lá restaurang. Stativ, kittel, isolering sitter redan där det skall. Ingen bottenventil, vilket kan vara en fördel hygienmässigt.

Bild
Bild

Det som kan bli knepigt är väl kylningen?

En annan sak är budgeten. Du nämner att Du inte hittat begagnade i lämplig prisklass. Vad är rimlig kostnad? Hur snabbt är det tänkt att kunna tjäna in maskinen? (Vilket påminner om CE direktiv.. måste en egentillverkad maskin vara CE-märkt?)


Jag tror inte en kokgryta blir bra. Det måste finnas bottenventil. Annars måste produkten hällas över i ett annat kärl för tappning. Alternativt pumpas.

Smygtittade på plenviks pastörer och de är gjorda i AISI304/316. Säger inte mig ett smack men någon annan kan ju ha nytta av informationen

Angående budget, kommer jag inärheten av 10 000 kr får jag vara riktigt nöjd. Vet att det finns en färdig ny pastör på 30 liter utan styrning för ca 45-50 000 kr vilket jag anser är tokdyrt för vad man får. Våta drömmen är Plenviks 150 liters med eget kylsystem och full automatstyrning. Men då får man hosta upp 160k ex moms.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

PeterR

#29 » 00:50:05, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har Du kollat på Indiska marknaden? Pune verkar vara ett område där det finns en uppsjö av liknande utrustning.
10k innebär att Du räknar med mycket snabb intjäning?
Om Du förädlar 1000 kg mjölk från 2,85 kr/kg till, säg 14 kr/kg, ger det 11.150 kr. En sats per dag á 50 kg. På 20 dagar är den intjänad om man inte räknar med eget arbete och övriga insatser. Glädjekalkyl? Nej, högst rimligt, vilket gör att Din budget kan vara något rymligare, förutsatt att avsättning för produkterna finns.
Visst, man måste ha någon form av förpackningslinje och lagring också. Kanske andra processmaskiner. Glass? Lite längre lagringstid, men ojämnare avsättning.
Nä, nu svävar jag iväg, men Du har helt klart ett bra koncept!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

rolfnilsson400

#30 » 07:13:09, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket elenergi har du tillgängligt?
Att värma 50 liter från 5 till 95 grader förbrukar ca 5kWh.
Alltså 5 kW i en timme eller 10 kW en halv timme eller 20 kW i en kvart.
10 kW blir 14,5A trefas om du använder en elpatron
Det är sedan samma mängd energi som ska bort när det ska kylas.
Jag tror att du behöver börja med att titta på värme ( inte så dyrt) och kylanläggning som klarar de tider som du vill ha.


Med dina förutsättningar
Exvis yougurt batch.
Pastörisering 95grad 5 minuter Tar en timme att värma upp
Kylning till 42grad kyla med vatten,2-300 liter 20gradigt kallvatten
Tillsättning youghurtkultur
Hålla 42 grad i ca 5-6 tim
Kylning 4 grad. Här har du den dyra delen, vad för kylanläggning ska användas
Klart för tappning
rolfnilsson400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:29, 19-02-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se