Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Vilket material är kontaktytorna på brytare (tändning) gjorda av?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

G-son (trådstartaren)

#1 » 22:31:39, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, själva kontaktytorna (som verkar ganska hårda, med tanke på att brytarfilen inte biter så bra i dom) på brytare till gamla hederliga brytartändningar, vilket material är dom gjorda av?

Här brukar alltid folk som har koll på det mesta! Google var en nitlott denna gången. :uupps:
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



Hansborg

#2 » 22:39:42, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Silver var det nån som berättat för mig. bra grejjer då alltså!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Skrukke

#3 » 23:03:21, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Platinastifter heter de på Norsk, så det er kanskje Platina..... ihvertfall på de Norske :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

jörgen.ottosson

#4 » 23:19:00, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

brytarspetsarnas kontaktytor kan nog vara gjorda i en mängd olika matrial (beroende på tillverkare) men det är troligt att det ingår någon forma av "hårdmetall" (för slitage egenskaperna) och någon form av "ädelmetall" ( för den elektriska ledningsförmågan) .....eller en något mindre "ädel" ( pga priset)

http://www.contactechnologies.com/Conta ... erials.htm
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Skrukke

#5 » 23:21:21, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måtte jo til med google litt, ble så nysgjerrig, ser ut til at det er brukt som Hansborg sier både Sølv alloy legeringer, Tungsten, men også Platina. Hard å file er de ihvertfall, det er vel derfor vi i Norge hadde egen Platinafil.

Det er vel ikke mye å file på egentlig, belegget er jo bare så tynt som en Ångstrøm på de.

1 person gillar det här inlägget.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

Rubert

#6 » 00:06:16, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag googlade på kontaktmaterial och hittade på edstraco.se en tabell med olika kopparlegeringar.
Wolfram (Tungsten) är tydligen ett vanligt legeringsämne ii kraftsammanghang.
Jag kopierade länken med läsplattan, den ser lite konstig ut.

http://www.edstraco.se/_pdf/kopparleg.pdf
Senast redigerad av ja-bond77 17:27:19, 13-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: justerade länken

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

torbjorn_forsman

#7 » 00:34:53, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Tekno's "Elektroteknik för bilar" från 1956 står att brytarkontakterna vanligtvis är tillverkade av volfram. Man kan alltså tolka detta som att även andra material förekommer, men det är mindre vanligt.

Ett gult Bosch-häfte om batteritändning från 1976 säger samma sak men med lite utförligare motivering: "Die Kontaktstellen von Hebel und Amboß bestehen meistens aus Wolfram, das wegen seiner Härte und seines hohen Schmelzpunktes sehr widerstandsfähig und als Kontaktmaterial bestens geeignet ist."

I "Elektrische Zündung, Licht und Anlasser der Kraftfahrzeuge", E. Seiler, från 1944, finns en lång rad av exempel på kontaktmaterial för brytarspetsar. Silver nämns först men döms ut för att det är för mjukt, annars skulle det ha haft goda egenskaper. Legeringar av silver med t ex palladium, kadmium, koppar, platina, molybden och/eller nickel kan vara bättre.
Platina eller platinalegeringar (med t ex nickel eller iridium) är ganska bra, men för dyra för att användas praktiskt, dessutom har de problem med materialvandring (blir alltså mycket kritiskt att dimensionera kondensatorn rätt), och är känsliga för olje- och bensinångor.
Volfram är utmärkt på de flesta sätt, men det är viktigt att metallen är ren.
Det har också föreslagits att använda molybden eller legering av volfram och platina. Siemens använde beryllium för brytarspetsar.
Sintrade material typ hårdmetall har också använts för brytare. T ex volframkarbid eller hopsintrade material av volfram, koppar och/eller silver.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son (trådstartaren)

#8 » 01:09:10, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag upphör aldrig förvånas av vilken guldgruva av kunskap det finns här! Stort tack för alla svar!
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Stefan1972

#9 » 10:42:45, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värt att poängtera är att de är belagda, dvs filar man för mycket så försvinner beläggningen och man får fila väldigt ofta sen.............Att fila är alltså ingen gångbar metod att få friska brytare, möjligen att få igång nåt som stått och fått oxid på ytorna. Sen byter man dem.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 13:24:20, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det nämndes i den tyska boken från 1944, att man hade gjort försök att göra kontakterna av billigare material, hopvalsat med ett tunt skikt av t ex volfram. Men det påpekas också att volframbrytare blir bättre om materialets valsnings- eller dragningsriktning går i samma riktning som strömmen ska gå genom dem. Det är alltså bättre att göra brytarna av avkapade bitar av tråd- eller stångmaterial än att stansa ut dem ur en plåt.

Mitt intryck är att den vanligaste orsaken till att brytare blir dåliga efter filning är att material från filen, eller ännu värre, från t ex smärgelduk fastnar i brytarkontaktens ytor. Eller också att det i största allmänhet är oljigt och smutsigt omkring brytarna. Eller att de är felskränkta så att kontakterna inte ligger plant mot varandra.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rubert

#11 » 13:35:37, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gissning är att ytorna på kraftkontakter typ brytarspetsar inte belagda, möjligtvis polerade.
Belagda kontakter är vanligt i småsignaltillämpningar och då ofta guld på silver/silverlegering.
Guld som är en mycket ädel metall har till uppgift hålla kontakternas övergångsresistans låg vid låg spänning/ström.
Tittar man på databladet för ett relä med guldplätering så är övergångsresistansen vid 10ma/20mV typ 100mOhm.
Det behövs en viss spänning/ström för att bryta igenom ytskiktet på kontaktytorna.
Vid högre ström/spänningar så är kontaktresistansen bara en bråkdel av det värdet.

Jaha. Torbjörn var lite snabbare men vi verkar vara inne på samma linje så jag skickar mitt inlägg också

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Hansborg

#12 » 14:59:04, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Silver var det nån som berättat för mig. bra grejjer då alltså!

Kommer ihåg att här avsågs kontaktstift i "dyrarae ändan" :razz:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Stefan1972

#13 » 15:13:43, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror ändå att de är belagda på nåt vis för så har det alltid varit med brytarspetsar för bilar. Filar man dem för mycket och får bort ytan så oxiderar de mycket fort och man får fila igen. Men det är vad jag tror alltså........
Vad jag kan se efter lite googling så är det vanligt järn som är belagt med volfram i normala brytarspetsar för fordon.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 15:57:05, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:
Hansborg skrev:Silver var det nån som berättat för mig. bra grejjer då alltså!

Kommer ihåg att här avsågs kontaktstift i "dyrarae ändan" :razz:


Framför allt är det bra med silver i strömbrytare som ska tåla höga tillslagströmmar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se