Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Sämsta sortens tvåtaktselverk

69 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

tronde

#61 » 02:41:54, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg nevnte i et tidligere innlegg at lavspentsiden av norsk IT-nett normalt er jordet på trafosiden med et gjennomslagsvern slik at det får flytende nullpunkt ved normal drift. Jeg legger ved litt dokumentasjon på ett av dem som referanse hvis noen er interessert. Dette har ingen ting med transportable generatorer å gjøre, men kunnskap er aldri galt :smile:

Brosjyre-Nullpunktsikring.pdf

Datablad-NPS.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



kimmen

#62 » 12:15:41, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga, kan man koppla dit en frekvensomriktare efter ett billigt elverk så att man får en renare sinuskurva?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#63 » 13:14:22, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan man koppla in en frekvensomriktare efter elverket, men en vanlig frekvensomriktare avsedd att driva asynkronmotorer med ger nog snarast en sämre sinusspänning med mer övertoner än vad sämsta möjliga elverk gör. Så man vinner inte mycket på det.

I standarden EN 50160 som tronde lade ut tidigare i denna tråd, ser man att kravet på spänningens kurvform i allmänna elnätet är att distorsionen (THD) uppgår till max 8 %. Och det kravet tror jag faktiskt att det dåliga elverk som jag mätte på uppfyller. Åtminstone så länge det inte får hjälp av en otrevlig last med att spä på övertonshalten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#64 » 13:49:20, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Visst kan man koppla in en frekvensomriktare efter elverket, men en vanlig frekvensomriktare avsedd att driva asynkronmotorer med ger nog snarast en sämre sinusspänning med mer övertoner än vad sämsta möjliga elverk gör. Så man vinner inte mycket på det.

I standarden EN 50160 som tronde lade ut tidigare i denna tråd, ser man att kravet på spänningens kurvform i allmänna elnätet är att distorsionen (THD) uppgår till max 8 %. Och det kravet tror jag faktiskt att det dåliga elverk som jag mätte på uppfyller. Åtminstone så länge det inte får hjälp av en otrevlig last med att spä på övertonshalten.


Jag vågar inte använda mitt Billiga Stanly 2.2 kw elverk från Jula till att köra datorn och tv med. Hur ska man bäst fixa så det går ?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#65 » 15:37:57, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:
torbjorn_forsman skrev:Visst kan man koppla in en frekvensomriktare efter elverket, men en vanlig frekvensomriktare avsedd att driva asynkronmotorer med ger nog snarast en sämre sinusspänning med mer övertoner än vad sämsta möjliga elverk gör. Så man vinner inte mycket på det.

I standarden EN 50160 som tronde lade ut tidigare i denna tråd, ser man att kravet på spänningens kurvform i allmänna elnätet är att distorsionen (THD) uppgår till max 8 %. Och det kravet tror jag faktiskt att det dåliga elverk som jag mätte på uppfyller. Åtminstone så länge det inte får hjälp av en otrevlig last med att spä på övertonshalten.


Jag vågar inte använda mitt Billiga Stanly 2.2 kw elverk från Jula till att köra datorn och tv med. Hur ska man bäst fixa så det går ?


Varför vågar du inte det? Kinaelverk på runt 2-3 kW med fyrtaktsmotor brukar ha en riktig spänningsregulator till generatorn, och där behöver man inte bekymra sig för överspänning då motorn rusar eller liknande. Någotsånär moderna datorer och tv-apparater (sent 80-tal och framåt) har praktiskt taget alltid en switchad nätdel som inte alls bryr sig om växelspänningens frekvens eller kurvform (den ska ändå bara likriktas och sedan hackas upp igen). Som regel klarar de också ett mycket brett inspänningsområde, om det t ex står 230 V på typskylten så sväljer den förmodligen det mesta från ca 150 till 270 V utan vidare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#66 » 20:30:40, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, men nyare platt TV, hur är det där?
Och om han orkar i gång luftvärmepumpen, hur klarar den sig?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#67 » 23:28:22, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Platt-tv har en switchad nätdel precis som alla inte alltför gamla tjock-tv mm, så där är det inte heller något problem.
Inverterstyrda luftvärmepumpar går nog utmärkt på elverket, on/off-styrda kräver förmodligen mer toppström i starten än vad elverket kan ge, så det finns risk att kompressorn inte orkar komma igång.
Men det är nog en bättre affär att värma huset med bensin som eldas i en eberspächervärmare eller liknande, än att gå omvägen via elverk och luftvärmepump.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Wizzman

#68 » 23:41:06, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med bergvärme-pump då?
Har själv en inverter (Nibe f1255 3-12kw) och det vore rätt fint att kunna få värme i huset vid strömavbrott.

Farsan har ett 3-fas 6kva elverk med hondamotor. Elverket är från 2003-2004.

Pumpen har ett litet rykte att invertern kan gå åt skogen vid frekventa strömavbrott så jag antar att den är lite känslig på nåt vis. Invertern gör ju å andra sidan att pumpen mjukstartar, och genom att välja värmekurva skulle jag kunna tvinga den att inte "dra på" för mycket.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#69 » 00:05:21, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trefaselverk och bergvärmepump med inverter eller mjukstart brukar fungera utmärkt.
Dock måste jag säga att, även om jag aldrig själv har hållit på med någon Nibe värmepump, så är jag lite skeptisk till deras el- och elektronikkonstruktioner. Att döma av trådar på värmepumpsforumet så kan det hända många konstigheter med just Nibe.
Rent allmänt kan man säga att om man har en äldre inverterstyrd pryl, så kan det löna sig att - innan någonting lägger av - kontrollmäta de stora elektrolytkondensatorerna i invertern, och byta dem i förebyggande syfte om de har börjat läcka, tappa kapacitans eller få hög förlustfaktor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se