Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Frekvensomvandlare startar inte

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

backmouse

#16 » 00:16:22, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet från ABB ACS serier. Så måste man ha fart på displayen först.
Där är det inte ovanligt att display modul kan paja. Skulle leta i den del som styr innan jag börjar med kraft elektroniken.
I ABB fallet kommer display och styrkort att funka även om IGBT / Tyristorer är trasiga.

En anekdot som kanske inte gäller i ditt fall:
Ett trick med gamla styrsystem å drifter är att värma dom först. Höll på med gamla importerade CNC maskiner i ett tidigare liv... Brukade ofta "skjuta" kondensatorer för drivsystemet vid spännings sättning (typ stått flera år utan spänning).
Ställde man in några kupé värmare i skåpet någon dag. Till man tyckte skåpet var hett att ta på....då blev tydligen elektrolyt i kondingarna" bättre".
Och man kunde spännings sätta utan att använda brandsläckare.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530



Rubert

#17 » 09:03:55, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen större erfarenhet av olika invertrars egenskaper och nycker.
Det jag skrev i inlägg 5 grundar sig på mina erfarenheter från konstruktion och felanalys på "små" DC/DC omvandlare.
Av TS beskrivning om att det "tickar" och att fläkten rycker när invertern spänningssätts drar jag slutsatsen att aux-omvandlaren har en switchande omvandlare.
Och att den av någon anledning inte startar som den ska.
En anledning kan vara att den går i Hiccup mode (Kan beskrivas som omvandlaren försöker starta men att en stoppas på grund av för hög switchström) på grund av fel som orsakar stor belastning i omvandlaren eller matade kretsar.
Då kan felsökningen bli besvärlig om inte felet är kortslutning i någon av omvandlarens utgångsdioder eller utgångskondensator.
Samma tickande beteende kan man också få på grund av ett "trevligare" fel nämligen
en dålig kondensator på aux omvandlarens primärsida.
Ofta är det den lilla kondensatorn som buffrar energi till omvandlarens PWM-kontrollerkrets.
Den lagrar upp energi från inspänningen så att omvandlaren kan göra ett startförsök.
Om kondensatorn inte klara av att lagra tillräcklig energi för att starta omvandlaren så avbryts startförsöket och kondensatorn böjar laddas till ett nytt startförsök.
Resultatet blir upprepade startförsök som upplevs som ungefär som TS beskriver.

Jag såg på datummärkningen att omvandlarens buffertkondensatorer fyller 20 år i augusti 2018 så en och annan kondensator kan nog ha gjort sitt.

Backmouse's beskrivning om att få liv i gamla elektrolyter så var det något nytt för mej.
Uppvärmningen hade antagligen en positiv effekt på kondensatorernas formering. Den vanligast åtgärden för att formera en gammal kondensator är annars att man smyger upp inspänningen långsamt i små steg för att undvika problem.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

joakim72

#18 » 13:50:33, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

backmouse skrev:Min erfarenhet från ABB ACS serier. Så måste man ha fart på displayen först.
Där är det inte ovanligt att display modul kan paja. Skulle leta i den del som styr innan jag börjar med kraft elektroniken.
I ABB fallet kommer display och styrkort att funka även om IGBT / Tyristorer är trasiga.

En anekdot som kanske inte gäller i ditt fall:
Ett trick med gamla styrsystem å drifter är att värma dom först. Höll på med gamla importerade CNC maskiner i ett tidigare liv... Brukade ofta "skjuta" kondensatorer för drivsystemet vid spännings sättning (typ stått flera år utan spänning).
Ställde man in några kupé värmare i skåpet någon dag. Till man tyckte skåpet var hett att ta på....då blev tydligen elektrolyt i kondingarna" bättre".
Och man kunde spännings sätta utan att använda brandsläckare.

Första testet jag gör med switchteknik nuförtiden, Hårtorken på elektroniken och på med strömmen, hoppar det igång då så börjar man med kondensatorbyten.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se