Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Hjälp med eberspächer d5wsc

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Emil95 (trådstartaren)

#1 » 22:10:59, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har problem med min eberspächer d5wsc
Ger felkod f52, har mätt upp bränslemängden levererar för mycket diesel.
Är det något som går att ställa?
Eller är det bara att hosta upp för en ny pump?

Har gjort dom andra punkterna i felsökningen för f52, dom blev godkända

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Emil95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:31, 13-07-2013
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Morfars FE35a
2st belos 222 med sopvalsar samt hundätare.
1st belos 272 med rk126 klippardäck och okänd sulky.



mathiast

#2 » 22:17:32, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

F52 är väl att den låst sig i säkerhetsläge pga misslyckade startförsök??
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#3 » 22:19:41, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så var det f50 som var spärrläge
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

micke holmberg

#4 » 22:21:37, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur startar du den ....
På knapp
Eller ringer du till den
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Emil95 (trådstartaren)

#5 » 22:25:23, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

F50=säkerhetläge styrdon blockerat
F52 se bifogat fotoBild

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Emil95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:31, 13-07-2013
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Morfars FE35a
2st belos 222 med sopvalsar samt hundätare.
1st belos 272 med rk126 klippardäck och okänd sulky.

Emil95 (trådstartaren)

#6 » 22:26:15, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startar på knapp

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Emil95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:31, 13-07-2013
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Morfars FE35a
2st belos 222 med sopvalsar samt hundätare.
1st belos 272 med rk126 klippardäck och okänd sulky.

micke holmberg

#7 » 22:31:41, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket enklare tycker jag att ta bort felkoder med uppringd värmare
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Emil95 (trådstartaren)

#8 » 22:33:38, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testat att rensa koderna, kommer tillbaka så fort man provar att starta värmarn igen

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Emil95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:31, 13-07-2013
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Morfars FE35a
2st belos 222 med sopvalsar samt hundätare.
1st belos 272 med rk126 klippardäck och okänd sulky.

Volvot24

#9 » 22:34:30, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och hur yttrar sig felet?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Emil95 (trådstartaren)

#10 » 22:51:09, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet yttrar sig som sådant, vattenpumpen startar, fläkten startar, glödstift på, bränslepumpen börjar pumpa, vitt rökmoln, låter inte som värmaren går fortfarande på glödstift men har ej "tänt",fläkt och bränslepump ökar i hastighet, glödstift av, bränslepumpen går ett par sekunder, sedan går bara vattenpump och fläkt, felkoden f52 visas

Kupefläkten har aldrig startat.

Hoppas det blev förståeligt?

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Emil95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:31, 13-07-2013
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Morfars FE35a
2st belos 222 med sopvalsar samt hundätare.
1st belos 272 med rk126 klippardäck och okänd sulky.

Volvot24

#11 » 23:52:01, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min D2 som jag har i båten, har dummat sig och lagt ut dimmor, värre än Lűtzens dimmor i två omgångar.

Vid båda perioderna har det varit glödnätet runt glödstiftet som koksat igen.
Samma problem har även polaren haft på sin värmare.

Köpte nya nät och monterade med medföljande verktyg.

Gjorde mig en speciell uppsågad långhylsa, för att lossa glödstiftet. Urtag gör strömkabeln.
Glödnätet gick det att fiska upp med en liten krok efter det att man stuckit in en smal mejsel mellan nät och gods. Nlev ett veck på nätet, så att diametern minskade.

Felet har inte kommit åter sen jag bytte till rapsfri båtdiesel.

Stiftet på min värmare är för ca 8 V. Går ej att prova mot 12 V.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Emil95 (trådstartaren)

#12 » 21:36:18, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvade lite mer idag, plockade ur nätet och kolla på det sotigt och jävligt. Testa att elda lite på nätet, då fick värmarn i allafall diesel. Startade då nästan, gick längre än innan. Men tände aldrig riktigt ordentligt. Spottar ut rejält med diesel ur avgasröret.

Ska kolla efter nya delar imorgon med nät och eventuellt ny pump.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Emil95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:31, 13-07-2013
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Morfars FE35a
2st belos 222 med sopvalsar samt hundätare.
1st belos 272 med rk126 klippardäck och okänd sulky.

Volvot24

#13 » 23:26:36, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja... det kanske är som så att pumpen ger för mycket diesel?
Hur det nu kan bli så?

Kanske är det i stället som så... pumpen går vid varje försök att starta. Låt säga 10 försök, men startar inte.
Alltså måste värmaren vara dränkt?

Men tvivlar att det har någon betydelse egentligen. För glödstiftet sitter väl på ovansidan? Men disel kan då kanske bli liggande i brännkammaren.

På min värmare är det ett hål i sidan på nätet, som ska passa ett hål i godset, där nätet sitter.

En sak slog mig. Det är viktigt att värmaren matas med tillräcklig spänning! Kanske dålig kontakt vid säkringarna? Det har jag råkat ut för i min båt.

Testa aldrig stiftet med 12 Volt. Det brinner sönder.
Det matas med en pulserande spänning.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Turbodiesel

#14 » 23:40:29, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen koksat i ett hål inuti brännkammaren runt glödstiftet, och luften som ska ta med bränsleångan kommer inte åt runt stiftet. Att pumpen ger för mycket är nog ganska ovanligt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se