Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Funktions generator att kolla varvräknare med?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

cittra49 (trådstartaren)

#1 » 14:10:05, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick för mig att det vore fint att kunna "bänkköra" en varvräknare till bilen, den har tre stift +12v , jord och signal. Signalen går ju till tändspolens - pol. Då antar jag att den inte går med denna generatorn? https://www.elfa.se/sv/funktionsgenerator-1x5-mhz-uni-utg9005c/p/30064113?q=*&sort=Price:asc&filter_Buyable=1&filter_Category4=Enkla+signalgeneratorer&filter_Category3=Signalgeneratorer&page=1&origPos=37&origPageSize=50&simi=99.65

Står: Amplitud Sinus max. @ 50 Ohm 10 Vpp och Amplitud Sinus max. @ tomgång 20 Vpp, vet inte riktigt vad det betyder men är max 10V så antar jag att den inte funkar då jag skulle behöva 12v?

Sen till själva kopplingen, +12V och - tar jag från mitt strömaggregat, Signal kopplar jag + på funktionsgeneratorn där och kopplar ihop jorden på strömkällan och funktionsgeneratorn?

Nån som gjort detta och kan förklara? :smile:
cittra49
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:23, 27-04-2010
Ort: Arvika
Sverige
Maskintyp: Traktor



Ulf

#2 » 14:23:52, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi se hur ringrostig jag är...

max. @ 50 Ohm 10 Vpp betyder att vid 50 Ohms impedans på den grej du skickar signalen så kan du max få 10 Volt "top till top".

Sedan om impedansen är högre kommer du att få en högre utspänning ända tills utgången är helt obelastad då den blir 20Vpp

Rätta mig om jag har fel!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Towil

#3 » 14:35:59, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du redan funktionsgeneratorn?

Annars borde en enkel 555 krets fungera.
http://www.electronics-tutorials.ws/wav ... timer.html
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_

#4 » 17:02:03, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft planer på kombinerad tändspole/varvräknar testbänk.

Nu när jag har hittat gnistgap för tändspolekontroll på ebay så kanske det blir av.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#5 » 22:58:34, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite gammal tråd, men om man ska "bänkköra" en varvräknare bör man nästan först ta en titt på hur ingångskretsen i varvräknaren är gjord.

På en del varvräknare räcker det med att skicka in en 12 V fyrkantvåg (alltså låg = 0 V, hög = 12 V), andra triggar på den spänningsspik på ca 300 V som tändspolens primärlindning ger ifrån sig i brytögonblicket. Vissa varvräknare har AC-kopplad ingång, där spelar det alltså ingen roll med likspänningsnivån på fyrkantvågen utan den kan lika väl få vara symmetrisk kring 0 V.

På moderna bilar (80-tal och framåt) förekommer det också varvräknare som ska ha en 5 V fyrkantvåg från en särskild utgång på tändmodulen/tändstyrdonet. De mår inte bra om man råkar skicka in 12 V-nivå, kanske överlagrad med 300 V-spikar.

Om man vill få en signal till varvräknaren som motsvarar det som faktiskt förekommer på primärsidan av en tändspole, så är det enklast att man tar en tändmodul, triggar den med signal från tongeneratorn och låter den samarbeta med en tändspole som får ge spänningsspikarna. För att inte få otrevligt höga spänningar kan man kortsluta sekundärlindningen, ev via ett motstånd på kanske 100 kohm (detta motstånd måste såklart tåla toppspänningar på 10-20 kV, lämpligen bygger man upp det av ett eller annat dussin seriekopplade motstånd).

Sen finns det ju också varvräknare som förväntar sig en mer eller mindre sinusformad spänning - t ex sådana som kopplas till lysspolen på småmotorer med svänghjulsmagnet eller till generatorns W-uttag på dieselmotorer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se