Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Liten fråga om bilbatterier

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

tuvbyggaren (trådstartaren)

#1 » 12:08:46, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
jag har en Mf35:a med två parallellkopplade beg batterier av okänd ålder, ett 70 Ah o ett 100 Ah. Den har det år jag haft den varit väldigt svårstartad, men det tror jag beror på motorn. Nu vill dock batterierna ej ladda o jag undrar vad det kan bero på. Ändå visar nämligen det större på 12,66 v när jag mäter spänningen. Den lilla pluppen som ska visa status är dock svart, dvs "laddning behövs". Laddaren satt i batteriet någon vecka utan nätel inkopplad, och lyste då svagt på batteriets el, vilket kanske försämrat batterierna.
Det mindre batteriet visar dock också fullt antar jag: 12,68 v.
Kan det vara laddarens lampor som pajat (men då bara två av sju dioder, låter helt osannolikt)? Laddaren är en liten CTEK multi xs 3600.
Har ej testat starta traktorn nu, ska försöka få igång motorvärmaren först.
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).



goslin

#2 » 12:23:41, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag hade problem med att CTEK-laddaren inte ville börja ladda batteriet. Batteriet var dåligt och sjönk ner till 12,44 enligt min enkla multimeter som troligen visar för lågt. Batteriet gick att ladda med vanlig ointelligent laddare 8 A men sjönk ner snabbt igen efter att jag kört. Det finns trådar här på forumet där de som kan massor i detta ärende beskriver samma fenomen med intelligent laddare.
MVH
Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

torbjorn_forsman

#3 » 12:29:08, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad får du för spänning när laddaren laddar för fullt?
CTEK och andra "intelligenta" laddare brukar sällan fungera bra ihop med äldre batterier som kanske inte är i riktigt fullgott skick. De är utmärkta att ladda i stort sett nya batterier med, men när man har med gamla batterier att göra är det säkrare med en gammaldags laddare (transformator + likriktarbrygga) och hålla koll på både spänning och ström före och under laddningen.

På gamla batterier fastnar ofta den där flottören som ska visa svart, vitt eller grönt och står kvar i samma läge oavsett vad batterier har för sig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#4 » 12:31:27, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den laddaren är alldeles för liten till 170Ah. Som underhållsladdare kan det funka. Sen måste du nog koppla isär dom om dom inte är friska så den kan ladda ett i taget. Den lilla intelligens som finns funkar ju inte när det är två olika individer ihopkopplade.

Men jag skulle ta bort ett batteri, parallella krånglar mest. Bättre bara ha ett. Jag hade två parallella på zetorn först men det var mest krångel och sluta med att jag fick byta startmotor. Kör på ett 100Ah nu bara. Samma med 430, hade två parallella på den med, men de drog ur varann hela tiden. Har ett där nu bara och det funkar fint.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tuvbyggaren (trådstartaren)

#5 » 14:34:57, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för bra tankar. Båda batterierna går direkt ned i ca 10,5 v när jag kör startmotorn (som knappt går runt), så de är på tok för strömsvaga i nuläget. Möjligen om jag laddar dem m transformator men bättre är kanske att köpa nytt - och bara ett då kanske som du föreslår magloman!
(Jag har testat att koppla isär dem o ladda ett i taget, även att ta in ett i värmen, funkar inte heller. Dock bara m CTEK-laddaren.)
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

jonnordvall

#6 » 15:43:36, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När ett batteri är helt kladdat brukar det inte funka med intelligenta laddare men här du bara lite spänning så Bode det gå ändå.. någon gång då jag glömt lyset på och batteriet blivit helt dött har jag ändå laddat med smart laddare genom att lägga på startkablar på batteriet och sedan kört igång laddaren så brukar det funka. Men för den verkligen noll så går det inte.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Ove.G

#7 » 16:44:18, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Istället för 2 batterier går det att montera 1 batteri typ AGM tex
Optima 50 amp 815 CCA detta håller strömmen 1 år i varmt eller kallt väder utan laddning.
Voltpower brukar ha kampanj på dessa.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Göran Ekman

#8 » 19:10:18, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kört med ett batteri 95ah ( standard) på 6,6 liters sexan i våran Ford 7840 , dubbla batterier på en MF 35?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#9 » 21:05:07, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fullt normalt att spänningen i ett 12 V batteri sjunker till ca 10,5 V medan man kör startmotorn. Om det inte är full fart på startmotorn vid den spänningen på batteriet , så är det nog snarare frågan om spänningsfall mellan batteri och startmotor, eller fel på startmotorn eller att motorn går onormalt tungt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valberga

#10 » 21:25:53, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en huvudbrytare? I så fall kan den vara paj så att du får ett kraftigt spänningsfall av brytaren när startmotorn går igång. Fältar startmotorn = Tar rotorn i statorn (lindningarna) när startmotorn kopplas in. Testa med ett batteri i sänder. Ladda upp var o en för sig ta sedan o ta ett batteri som verkar mest ok o starta på det. Borde inte vara några problem o starta motorn på något av batterierna. Kan också vara kontakterna i solenoiden så att du får ett spänningsfall där.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Gunnar i Sörby

#11 » 22:48:57, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs Torbjörn och Valbergas inlägg!
10,5 V är mer än OK under start. Troligt att du har spänningsfall eller dålig startmotor. Mät spänningsfallen från resp. batteripol till gods resp startmotor under start och åtgärda kontaktproblemen.
Kan vara skäl att kolla kolen i startmotorn också. Om den har två parallella interna kretsar (4 kol) och bara en fungerar blir den svag.
MF 35 hade 170 Ah batteri som original men det är väldigt överdrivet. Jag körde min (3 cyl diesel) på ett begagnat 70 Ah bilbatteri en vinter och det gick bra.

1 person gillar det här inlägget.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Towil

#12 » 23:08:41, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

10,5V är inte det högt vid start?
Sjunker det inte mer så är det ju hyggligt mostånd någon stans som begränsar strömmen.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

tuvbyggaren (trådstartaren)

#13 » 11:08:48, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varmt tack för svar. Testade med ett sprillans batteri på typ 70 Ah och startmotorn gick knappt runt! Eftersom andra MF35:or startar med ett batteri med runt 70 Ah måste det ju vara fel på startmotorn eller något annat i motorn som går onormalt tungt som Torbjörn förmodade. Jag vet ju (nu) att 4-cylindriga hade dåliga motorer redan när de kom för 61 år sen, så jag försöker sälja traktorn.
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

Ove.G

#14 » 15:36:04, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du huvud strömbrytare
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Ove.G

#15 » 15:40:11, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:Har du huvud strömbrytare
Och kolla om du har 10,5 volt på + Startmotor och 0 volt mellan Startmotorhuset och minuspol vid start
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se