Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Koppling släpringad elmotor.

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

PerJohansson (trådstartaren)

#1 » 20:23:11, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom över en fin 3,7 kw-motor med släpringar från -20-30-talet. Den är märkt med primär 380 v 7.7 A Y-koppling, så långt allt klart. Primärlindningarna kopplas in på ena sidan av motorn. Men sen är det de tre tåtarna som går till rotorn som kopplas in på andra sidan motorn. Den är märkt med sekundär 155v 14A.

Hur kopplar man in en sådan pjäs om man vill driva den som vanligt? Ska man kortsluta rotorlindningarna som det är på en modern motor?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



Turbodiesel

#2 » 20:49:21, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du köra den som vanlig motor så kan du kortsluta rotorn, förslagsvis redan vid släpringarnas anslutning vid rotorn. Om den inte har något mekaniskt arrangemang för att kortsluta den efter start, det var ganska vanligt med en yttre spak som lyfte borstarna och kortslöt rotorn.

Synd att den inte var dubbelt så stor, söker en liknande runt 10-15hp.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Gösta Karlsson

#3 » 20:53:20, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en ganska stor motor med oljepådrag och såndär kollyftarspak, den har drivit en höfläkt tidigare :grin:
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

Turbodiesel

#4 » 20:57:31, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där, behöver nämligen en tidsenlig elmotor till en liten käftkross. Eftersom jag inte lyckats hitta någon tändkula för fikapengar :grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PerJohansson (trådstartaren)

#5 » 21:02:26, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en till med sånt arrangemang för att lyfta släpringarna som du nämner, men den är nyare. Den här har bara två fasta axlar som släpringarna sitter på och av slitadet på kolborstarna och mängden koldamm i "burken" så har de legat emot ett bra tag.

Ska fixa nån bild när jag har kameran i närheten.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Gösta Karlsson

#6 » 21:10:11, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Se där, behöver nämligen en tidsenlig elmotor till en liten käftkross. Eftersom jag inte lyckats hitta någon tändkula för fikapengar :grin:

Då är väl oljepådraget perfekt, jag menar för att dra igång en stekross.
Om intresse finns sån kan jag nog ta någon bild i morgon
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

Gösta Karlsson

#7 » 15:04:37, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit och fotat...

Den lilla motorn på 5 hk
Bild
Bild

Oljepådragsmotorn !0 hk
Bild
Oljepådrag
Bild
Bild
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

Turbodiesel

#8 » 22:59:59, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bilderna, den stora borde ju funka fint till en liten Svedala 2B eller vad krossen heter. Drev den tillfälligt med en liten 3-4-5hp Hatzdiesel, dock klarade den bara en liten sten i taget då..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JPEG

#9 » 00:10:29, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OBS spänningen 220/110V

1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Turbodiesel

#10 » 00:17:25, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men förhoppningsvis är det 380/220 på primärsidan, och 110V på sekundären (rotorn)

Lite dålig bild, men så borde det vara. Annars har vi problem :snow:

Är det enkelt att fota eller skriva av skylten lite noggrannare så är det givetvis mycket tacksamt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#11 » 00:42:29, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars får man väl leta fram ett 3 x 230 V trefasnät att köra motorn på (t ex hjälpkraft vid järnvägen, svenska försvarets "fältspänning", många distributionsnät i Norge, ev någon äldre villaförort utanför Stockholm), eller jaga fram en transformator att koppla mellan elnät och motor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JPEG

#12 » 00:54:42, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står Delta ovan 110V.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

torbjorn_forsman

#13 » 01:17:54, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPEG skrev:Det står Delta ovan 110V.


Men de uppgifterna gäller ju för rotorn, som överhuvudtaget inte ska kopplas ihop med elnätet om man tänker använda motorn på "normalt" sätt.

Man kan ju annars göra mycket intressanta kopplingar med flera trefasmotorer varav minst en släpringad.

Om man låser fast axeln på en släpringad motor så går den att använda som transformator. Genom att vrida axeln kan man ändra fasläget mellan stator- och rotorspänning, om man bryter upp rotorns D-koppling och ansluter var och en av dess faser i serie med en av elnätets faser så har man en steglös spänningsregulator.

Det går också att göra en mekanisk "frekvensomformare" om man kopplar ihop två trefasmotorer mekaniskt, eventuellt med en reglerbar utväxling emellan, matar statorn på bägge från elnätet och tar ut en variabel frekvens från rotorn på den ena. Kallas "Krämerkaskad", användes en gång i tiden av Asea för varvtalsreglering av valsverk, gruvhissar mm.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#14 » 01:29:20, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En teknikfråga: Har en släpringad elmotor slungor som kortsluter rotorn när den fått upp farten? (Eftersom man kan lyfta bort kolen vid drift)...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Gösta Karlsson

#15 » 07:21:35, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där oljepådrags motorn, köde vi en höfläkt med i mina ungdomsdar, vi matade den från ett helt vanligt motoruttag
dåvarande 380 volt, och det fungerade i många år.
Den där typskylten sitter på motorn, strömen går ju in i oljepådraget.
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SwedEh och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se