Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Byggnation av kyllåda, funderingar!?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

bladhis (trådstartaren)

#1 » 16:52:46, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver en ordentlig kyllåda för transport av livsmedel. Tanken är att göra en 2,3 x 1,1 x 1 m isolerad plåtlåda. Hade tänkt använda ett 12v kylaggregat till detta avsett för mindre skåpbilar. Men när jag fick höra priset på detta håll jag på att ramla av stolen :) runt 30-40 tusen.

Har sedan innan ett Noorcool kylaggregat cu-450 till ett kylrum vilket fungerar ypperligt. Snåljåpen i mig tänker att varför inte köpa modellen mindre cu-350 och sätta i lådan. Enl specen är kylagget på 300W. Tittar sedan på en hyfsad inverter som levererar 1000W kontinuerligt.

Då skulle man kunna komma ned i ca 12 tusen för kylan, känns mer rimligt.

Men det låter lite för enkelt?! Tål inte de mer stationära kylaggregaten att de är i rörelse? Eller tänker jag fel angående el kapaciteten?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257



torbjorn_forsman

#2 » 17:32:42, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med att köra kylkompressorer med inverter är att de brukar dra hög startström som invertern inte klarar av.
Jag har en gång försökt nödköra en frysbox (troligen 100-150 W kompressor) med en inverter på 1500 W , det krävdes många misslyckade försök innan den lyckades komma igång. Och då var invertern inkopplad direkt på polerna i en bil med bra batteri som stod med motorn igång på hög tomgång.

Moderna hushållsfrysar med bra energiklass har ofta en frekvensomriktarstyrd kompressor (samma teknik som i de flesta luftvärmepumpar). De har rimligtvis mjukstartfunktioner så de borde vara snällare mot en klen växelriktare. En annan fördel är att en sådan frys troligen inte alls bryr sig om dålig sinusform på växelspänningen. Vanliga direktstartade kompressorer lär väl bete sig som alla andra asynkronmotorer, dvs att de i och för sig fungerar även på spänning med mycket ful kurvform, men startmomentet blir sämre än på en ren sinusspänning (man kan säga att den del av energin som finns i spänningens övertoner, inte gör någon nytta när det gäller att dra igång en tung last).

Strängt taget (men överkurs i det här sammanhanget) är det inte 100 % säkert att det är sinus som är den ideala kurvformen för en asynkronmotor heller. Om lindningen är gjord så att motorns mot-emk avviker från sinusform, så är det egentligen samma kurvform som motorns egen den helst borde matas med. Och det är inte alltid man optimerar en motorlindning för just sinus. Man kan spara både koppar, järn och lindningsarbete och ändå få en tillräckligt bra motor för ändamålet om man tillåter en del övertoner.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bladhis (trådstartaren)

#3 » 18:48:10, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Så ser aggregatet ut som jag har.

Tänkte väl att det inte var så enkelt :)

Enl spec så är max effekten på det jag har 318W. På mindre modellen är det 305W. Mao så om jag får det jag har att starta så bör det mindre gå också.

Hur är det med kylkompressorer, enl monteringsanvisningen bör man inte starta aggregatet förrns några timmar efter monteringen. Oljan måste rinna ned. Hur skulle detta te sig i ett mobilt skåp?
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

torbjorn_forsman

#4 » 20:40:05, 26-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge skåpet håller sig på rätt köl så är det inga problem. Det farliga är om man lutar kylaggregatet så mycket att oljan som normalt ska finnas i kompressorn följer kylmedierören och lägger sig någon annanstans.
Jämför med AC:n i en bil, den kylkompressorn klarar sig bra under körning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bladhis (trådstartaren)

#5 » 21:17:03, 26-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är bara problemet att få det att gå mao. Får försöka låna hem en inverter mod stoor och prova helt enkelt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

Lennie Vind

#6 » 22:19:43, 26-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som du tillverkar en frysbox, fast lite varmare.
Lennie Vind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:58, 28-09-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder c30

Ulf

#7 » 23:19:19, 26-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns det inte med 12V-kompressor?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

QV_

#8 » 23:25:54, 26-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo, det har jag en på 40l. Dock så har TS en vision om 2000l vilket känns som custom i alla lägen.

Men båtfirmor har ju iochförsig kylskåp i lösdelar...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bladhis (trådstartaren)

#9 » 10:29:37, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:jo, det har jag en på 40l. Dock så har TS en vision om 2000l vilket känns som custom i alla lägen.

Men båtfirmor har ju iochförsig kylskåp i lösdelar...


Har kollat på dem men de blir nog för små är jag rädd.

Tanken är att kunna rulla in lådan i skåpet i bilen. Fördelen med 230v är ju att man enkelt kan plugga in den på vanliga nätet när man står still.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se