Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Radiostyrningsproblem

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 23:18:55, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en kompis som har en radiostyrning till sin vinsch på sin Movi skogsvagn. När man köper den behöver man programera sändaren (hand-enheten) med mottagaren, som sker genom att man ska ha en av sändarens knapp intryckt och samtidigt trycka på en liten knapp i mottagaren, märkt "code" och vänta en liten stund. Problemet som uppstått är att den tappar programmeringen slumpvis ( i dag funkade den först i nästan 2timmar för att sedan knappt funka 5minuter) och proceduren behöver göras om. Vi har provat med att vänta en kort/lång stund och med ström både till och avkopplat. Jag är amatör, men min tanke är att det finns något minne som slumpvis går sönder/glappar. Behöver det någon kanske ström/batteri som backup och det är slut?
Jag har lånat en bild, från forumet (hoppas att det är ok?), som visar exakt samma radiostyrning. Annars finns samma bild i denna tråd Tyda elschema radiostyrning hydraulventiler
Någon som har tips?


Bild

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



Kungsis (trådstartaren)

#2 » 23:22:33, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska även tillägga att han talat med återförsäljare/support och de hade ingen aning hur han skulle lösa det :sad: Dock ville de gärna sälja ett nytt, för dubbla pengar mot vad jag hittat hos annat företag :aaargh:

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

torbjorn_forsman

#3 » 23:44:04, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser inget som liknar ett backupbatteri eller supercap på bilden. Vad är den röda saken som skymtar i överkant till vänster? Finns det komponenter även på baksidan av kretskortet?

Har den fungerat perfekt förut och sedan blivit tvärdålig, eller har problemen med att den tappar minnet gradvis blivit värre och värre?
Verkar felet temperaturberoende (är det t ex värre i kyla)?
Ser det rent, torrt och fint ut på kretskortet eller har det varit utsatt för fukt och smuts?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kungsis (trådstartaren)

#4 » 00:43:06, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ligga röda saken ser ut som en liten spole :???: .
Problemet har inträffat senaste veckorna. Innan det har det funkat. Tog ett tag att undersöka då min kompis behövde använda vagnen och det första som undersöktes var ju att strömförsörjningen verkligen ok. När det var kontrollerat och även justerat (dåligt skalade ledningar, inkopplat på belysningsuttaget som ju fått en säkring att gå) Och nu när jag tänker efter så är det ju så att det funkade fram tills att en säkring gick till belysningen på vagnen :uupps: Det var alltså både vanliga lamporna och radiostyrningen inkopplat på samma stift i kontakten. Numera har jag kopplat om radion på ett fritt stift med konstant ström, så länge som huvudströmbrytaren är påslagen.
Ingen smuts, inget vatten, inget bränt, ingen lukt. Jag har inte lossat kretskortet, så jag vet inte säkert vad som finns bak. Men det går inga ledningar eller inget annat som indikerar att det skulle finnas något.
Det har varit kallare än normalt (ca -15) under ett tag, men inte vid användning.

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Rubert

#5 » 08:55:00, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta att jag klampar in.
Jag har ingen erfarenhet av den här typen av elektronik men drabbades av en fundering.
Det verkar som man inte kan välja kod manuellt.
Kan det vara så att kortet i kranen har en fabriksprogrammerad kod och att handenheten "letar rätt" på den koden när man programmerar kranen.
Om koden i handenheten ligger i ett minne som matas av handenhetens batteri så skulle dåligt batteri/oxid på batteri/hållare ge ett liknande symptom.

Det som talar mot min hypotes skulle kunna vara att felet kan ha uppstått i samband med en kortslutning i fordonet.
Om magnetventiler (eller andra induktanser) matades från samma krets som kranstyrningen så finns det en risk att den spänningstransient som uppstår när man bryter induktiva laster kan ha skadat elektroniken i kranstyrningen.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

torbjorn_forsman

#6 » 10:20:18, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som jag tycker talar för att det finns komponenter på baksidan, är att det borde ha suttit en microcontroller på kortet. Och någon krets med många pinnar som kan vara en sådan, syns inte på bilden. Lägg märke till stråket med tunna ledare från tryckknappare och LEDar, som går därifrån åt vänster under reläerna. Till vänster om reläerna sitter ytmonterade motstånd i serie med dessa ledare, och sedan försvinner de ner på kortets baksida i vior. Jag misstänker att microcontrollern sitter där någonstans. Och har man ändå börjat bestycka kortet på båda sidor (så det måste köras två gånger genom ytmonterings- och lödmaskinen på fabriken) så kan ett backupbatteri mycket väl också sitta på baksidan.

En annan sak man kan misstänka är glapp i hållaren för finsäkringen på kortet. Ofta är det lite väl mjukt material i de där clipsen, så man får ta ut säkringen och böja efter dem då och då.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kungsis (trådstartaren)

#7 » 22:15:42, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har talat med kompisen och i morgon, efter jobbet, ska vi öppna upp och försöka kolla på baksidan av kretskortet.

Med vänlig hälsning
Kungsis

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Kungsis (trådstartaren)

#8 » 23:27:37, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:Jag har talat med kompisen och i morgon, efter jobbet, ska vi öppna upp och försöka kolla på baksidan av kretskortet.

Med vänlig hälsning
Kungsis


Och nu har jag lossat kretskortet och kollat baksidan = tyvärr kan jag konstatera att det inte fanns någonting :sad: I morgon ska jag beställa en Åkerströms radiostyrning.

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

torbjorn_forsman

#9 » 23:37:22, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är enda återstående möjligheten att något sitter under skärmkåpan uppe till vänster. Men jag trodde att det bara var själva radiomottagaren som satt där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kungsis (trådstartaren)

#10 » 01:24:21, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Då är enda återstående möjligheten att något sitter under skärmkåpan uppe till vänster. Men jag trodde att det bara var själva radiomottagaren som satt där.


Jag googlade lite och hittade att det under kåpan är någon grej som gör radiosignalerna bra. Kan ju inte så mycket om elektronik, men jag har ju hela tiden tänkt att det skulle krävas någon sorts backupp för kodningens minne. Ska försöka hitta någon kunnig att kolla på den, efter att vi skruvat dit den nya.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Rubert

#11 » 06:06:33, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kodhanteringen skulle vara som jag skrev i inlägg 5 så kan kranenheten ha en fabrikprogrammerad kod som inte ändras eftersom kodanpassningen sker i handenheten som är batterimatad.
Har du kollat skicket på dess batteri/batterihållare?

Om koden i krandelen är programmerbar så lagras den kanske i något EEprom/Flashminne och då behövs ju ingen batteri för lagringen.

Edit: städat efter "rättstavaren"
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ster90 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se