Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Radiokod

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

torbjorn_forsman

#16 » 21:56:54, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En riktigt OT-fråga, men finns det nya NiCd-batterier för inlödning att köpa, eller vad ersätter man dessa med? Anledningen till frågan är att jag har ett gammalt ljusbord (Pulsar Masterpiece 108) där det sitter ett knappcellsbatteri inlött på bordet. Detta har helt lagt av och förhoppningsvis är det orsaken till att bordet inte fungerar som det ska.


Det är egentligen bara i tillämpningar där batteriet ska snabbladdas, som man behöver bry sig om skillnader mellan NiCd och NiMH. När det är frågan om backupbatterier brukar det alltid gå bra att använda NiMH oavsett vad som satt där från början.
Däremot kan det vara bra att kolla vad batteriet får för laddström och eventuellt ändra något motstånd så det passar för hur apparaten används. Om det är en sak som ska stå på dygnet runt och bara behöver backupbatteri vid strömavbrott så blir batteriet sönderladdat i förtid om det får högre laddström än C/50 (alltså exempelvis 2 mA för en liten knappcell på 100 mAh). Men om prylen bara används några timmar då och då, och kanske står oanvänd flera månader mellan gångerna, så är det bra att ha högre laddström, upp till C/10 (10 mA i det tidigare exemplet), för att batteriet ska ha en hederlig chans att någon gång bli fulladdat.
För mycket länge sedan påstod batteritillverkarna att NiCd skulle tåla kontinuerlig laddning hur länge som helst med C/10, men det har de fått äta upp senare. Många äldre prylar (80-talet) med backupbatteri har otrevligt hög laddström av den anledningen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Stridis2

#17 » 11:07:36, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar och bockar ödmjukast för ett mycket tydligt och bra svar. :buga: Nu ska jag bara försöka komma ihåg att beställa ett nytt batteri nästa gång jag beställer elektronik, sedan ska vi se om det bara var accen eller något mer som strular.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se