Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Kondensator, motorstart, 1-fas motor, VAC?

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

torbjorn_forsman

#16 » 20:37:29, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån annan nättransformator som ger mätbar men ofarlig växelspänning borde väl gå att leta fram. En gammal bilbatteriladdare där man kopplar in sig före likriktarbryggan t ex. Eller en tung, "icke-elektronisk" transformator för att mata någon lågvoltshalogenlampa. Jag ser framför mig en sån där Ikea-armatur med tre vinklingsbara halogenspottar på rad och en stor tung klump med transformator i mitten, som "alla" hade i taket för 15 år sedan. En billig växelströms pinnsvets skulle också kunna duga.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



roddjer (trådstartaren)

#17 » 23:24:54, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nån annan nättransformator som ger mätbar men ofarlig växelspänning borde väl gå att leta fram. En gammal bilbatteriladdare där man kopplar in sig före likriktarbryggan t ex. Eller en tung, "icke-elektronisk" transformator för att mata någon lågvoltshalogenlampa. Jag ser framför mig en sån där Ikea-armatur med tre vinklingsbara halogenspottar på rad och en stor tung klump med transformator i mitten, som "alla" hade i taket för 15 år sedan. En billig växelströms pinnsvets skulle också kunna duga.


Mmm.. Får forska i det där, se om man kan skaka fram nåt. Nåt gammalt skrot ska väl kunna rota fram nånstans.. :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#18 » 22:37:55, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hitta lite skrot!

Bild
Bild

Har varit hjärtat i en gammal batteriladdare, Modernum, finns det nåt som heter va?

Trafot tror jag inte de är nå fel på, laddaren har... framlidit av andra orsaker. :vissla:

12V / 230 V
Betyder det; 230 V AC primär, 12 V AC sekundär ??

H11(elva) = ??
A/M = ??

Ska leta rätt på en lämplig sladd med stickpropp i morgon och försöka montera den, på nå sätt, så man kan handskas med den utan risk för ny fräsig frisyr...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#19 » 23:57:34, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

H11 kan möjligen säga något om bobinens storlek (dvs vilken sorts järnplåtar till kärna den passar ihop med).

Räkna dock med att transformatorn ger 12 V när den går fullt belastad som batteriladdare, när den blir nästan obelastad som nu vid kondensatorprovningen, blir spänningen nog lite högre. Det kan vara lämpligt att du mäter både ström och spänning när du testar kondensatorn, helst samtidigt om du har två multimetrar.

Undrar om inte det är någon form av engångs-fjäderplintar för nätkabelanslutningen. Kanske bäst att inte försöka lossa befintlig kabel från transformatorn utan istället skala andra änden och skarva med t ex sockerbit till en längre nätsladd med stickpropp.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#20 » 14:30:05, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Undrar om inte det är någon form av engångs-fjäderplintar för nätkabelanslutningen.

Nej då, vanliga bleck för kabelskor. :thumme:

Så där då. Har nu sparkat igång min Velleman igen.
Riggat och mätt. Verkar funka.
Bild

torbjorn_forsman skrev:Ett annat sätt är att lägga på en känd växelspänning över kondensatorn och mäta strömmen, sedan räknar man ut impedansen (U/I) och jämför den med den reaktans en förlustfri kondensator med aktuell kapacitans borde ha vid den frekvens man mätte med, man får damma av någon gammal formelsamling eller ellärabok från skolan till att börja med.


Ja..ha? Hur då. :klia:

Hur kopplar man? Måste man inte ha en last, förutom kondensatorn alltså?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#21 » 19:55:36, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anslut kondensatorn till transformatorns 12 V-lindning med en multimeter ställd på strömmätning i serie. Koppla en annan multimeter, ställd på spänningsmätning, parallellt med kondensatorn. Impedansen blir spänning delat med ström. Om vi bortser från eventuella förluster i kondensatorn så blir kapacitansen vid 50 Hz = 1/(314 x impedansen). Räkna med volt, ampere och ohm (alltså inga prefix någonstans), så får du kapacitansen i farad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#22 » 21:43:00, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Asså, det var dett tag sen man höll på med sånt här... :klia: Otäckt vad glömmer mycket..

Har haft mest problem med skalan på instrumenten. :huh:
Ställer jag multimetern för strömmätning på "2m" får jag svaret 0.043 => 0,043 A (?)

I så fall:
Spänning: 12,7 V
Ström: 0,043 A

R = U / I -> 12,7 / 0,043 = ~295,34884 ohm

torbjorn_forsman skrev:...så blir kapacitansen vid 50 Hz = 1/(314 x impedansen). Räkna med volt, ampere och ohm (alltså inga prefix någonstans), så får du kapacitansen i farad.

( vad får du "314" ifrån?)

1 / (314 * 295,34884) = ~ 1,07829*10^-5 F -> *1000 = 0,0107829 mF -> *1000 = 10,7829 uF

~ 10,78 uF
vid
Spänning: 12,7 V
Ström: 0,043 A
...
:huh:
Känns som jag är lååååångt ute på djupt vatten nu..
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#23 » 22:09:07, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

314? 2 x pi x frekvensen. F = 50 Hz, alltså 100 x pi, alltså 314.
Visst skulle kondensatorn vara på ca 100 uF? I så fall kan man nog nästan säga att den har gjort sitt.
Du kan prova att värma och kyla kondensatorn och se om strömmen ändras, gamla dåliga elektrolytkondensatorer brukar bli kraftigt temperaturberoende, fungerar bättre i värme.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#24 » 22:55:42, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:314? 2 x pi x frekvensen. F = 50 Hz, alltså 100 x pi, alltså 314.

Ja, just ja.. växelspänning var det ja... :ohnej:

torbjorn_forsman skrev:Visst skulle kondensatorn vara på ca 100 uF? I så fall kan man nog nästan säga att den har gjort sitt.

Japp, 100 uF, 125 VAC är märkdata på den.

Så jag har mätt och räknat rätt alltså? 43 mA är ett rimligt värde?

Torbjörn, du skriver så här på första sidan:
torbjorn_forsman skrev:Den här kondensatorn på 100 uF borde ha reaktansen 31,8 ohm vid 50 Hz. Om du lägger på 24 V AC över den, t ex från en nättrafo från en gammal ljusslinga, så borde strömmen bli 24/31,8 = 0,75 A.

Om man nu applicerar detta räkneexempel på de data jag fick fram, blir det så här då?
I = U / R --> 12,7 / 31,8 = ~ 0,39937

12,7 V från mitt lilla trafo, 31,8 ohm som du beräknat, ger en ström på nästan 0,4 A.

Det är alltså tio gånger mer än de 0,043 A jag tidigare beräknat. Hmm.. vilket "sammanträffande" att det skiljer faktor 10.. Har jag verkligen räknat/mätt rätt? :huh:

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#25 » 21:13:40, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Nä, blev inget byte/köp av kondensator, hela baletten åkte i sopen istället.

Det hela handlade ju om en bänkslip, ett av mina "auktionsfynd".

Tog isär själva motordelen också och tittade hur det såg ut inuti. Har för lite erfarenhet av elmotorers insida för att säga om det var bra eller dåligt men inget "katastrofalt" i alla fall. Statorn var lite dammig men inget annat uppenbart konstigt. Det fanns två lindningar inuti. Det en antar jag är en "huvudlindning" eller vad man ska kalla den, för drift, och den andra nån typ av startlindning. Den senare var kopplad till en brytare på ena sidan som hade indirekt kontakt med axeln på rotorn. Satt en ring med ett par bleck, med fjädrar emellan, på axeln. När axeln roterar trycks blecken utåt av centrifugalkraften och drar med sig en plastring. Plastringen påverkar och ändrar läge på en kontakt som går till startlindningen. Detta torde då vara den så kallade "slungbrytaren" som nämndes tidigare i tråden. Mätte lindningarna. Har slarvat bort värdena nu i och med att den gick i sopen men hade kontakt genom båda lindningarna i alla fall.

Så långt, allt väl. Men en närmare titt på rotorn förbryllade mig lite. Fanns en del märken och skador i materialet på "gavlarna", så att säga. Får för mig att någon haft isär maskinen tidigare och klämt fast rotorn i ett skruvstycke eller hållt i den med en rörtång eller dyligt. Såg skabbigt ut.
De två lagrena för axeln hade sett bättre dar. Hade gått och köra ett tag till men.. de var inne på upploppsrakan, så att säga.
Sist men inte minst, när jag skulle sätta ihop den så mötte jag stort motstånd. Verkade som huset runt lindningen typ... tappat formen, blivit oval. :uupps:
Skulle jag ha fått på båda gavlarna hade jag fått bruka en hel del våld tror jag. Upptäckte vid noggrann kontroll också sprickor i godset på en av gavlarna och på foten till huset till lindningen. Huset stod inte plant på bänken heller. Har trott hela tiden att det var nån sån här apparatfot som fattades men så var inte fallet. Huset står och vickar på två av fyra hörn, inte mycket men ändå så att det inte går att undgå. Verkar som hela skiten slagit sig på nå vis!
:huh:
Hur som helst. Skevt stativ/hus, förmodligen dålig konding, lager som är på sluttampen... Kom fram till att det vore :screwy: att lägga ner slantar och framför allt mer tid på detta projekt. Hamnar på det lokala Återbruket. (I härbret bakom logen alltså.. :mrgreen: )

Men, men. You win some, you loose some. Alltid lär man sig nåt. Nu vet jag t.ex. hur en slungbrytare ser ut. :mrgreen:

edit: typo


Detta inlägg har valts som lösning

//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se