Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Kondensator, motorstart, 1-fas motor, VAC?

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 23:37:16, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Ett av auktionsfynden (fynd?) från hösten förra året går inte som den ska. En bänkslip, Kamasa, 1-fas. Symptomen är att det brummar i den när man startar den och slipskivan snurrar lååååångsamt. "Hjälper" man skivan lite på traven "kommer den igång" efter ett tag. Sen går han som fan. Detta är väl en indikation på att kondensatorn har gjort sitt, eller hur?

Sagt och gjort. Rev itu apparaten och skruva loss kondensatorn. Japp, 100uF 125 VAC... :huh: 125? Borde det inte vara 250, eller nåt? VAC? AC är väl Alternating Current, V = volt? 125 VAC => 125 volt växelström, eller? Det står ju 220 på typskylten på utsidan? Ere nån som ha varit i bra-te-ha-lådan och smacka dit nå han trodde passa! :hotar2: Eller, vad är det jag inte fattar?

Lite knivigt att hitta 125 VAC, 100 uF tyckte jag. 450 VAC, 100 uF var lättare däremot, kan jag ta en sån istället?

Skickar naturligtvis med lite.. :photograph: :mrgreen:

Bild
Bild


Gå till lösningen
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



Janson1

#2 » 23:45:07, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jadå, så länge det är en start/drift kondensator så gör det inget så länge spänningen är högre på ersättaren.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

roddjer (trådstartaren)

#3 » 23:49:31, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:jadå, så länge det är en start/drift kondensator så gör det inget så länge spänningen är högre på ersättaren.


Ok! :hurra:

Men.. varför ser det ut som det gör? 125 VAC, 220 v på märkplåten, tycker det verkar motstridigt på nå sätt. Har den där "125'an" suttit där från början eller har nån satt dit "nåt som passa" förra (?) gången kondingen gick sönder?

edit:typo
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Janson1

#4 » 23:54:08, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara gissa... Startkondensator står det ju, det kan innebära att det sitter en slungbrytare på rotorn som helt enkelt kopplar bort kondensatorn när 60-80% av varvtalet uppnåtts. Och då tycker kanske tillverkaren eller uppmätt, här blir ju bara 100 volt ac kvar över kondensatorn vid start så det får räcka (kostnadsak) med en 125 vac?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

roddjer (trådstartaren)

#5 » 00:25:45, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Kan bara gissa... Startkondensator står det ju, det kan innebära att det sitter en slungbrytare på rotorn som helt enkelt kopplar bort kondensatorn när 60-80% av varvtalet uppnåtts. Och då tycker kanske tillverkaren eller uppmätt, här blir ju bara 100 volt ac kvar över kondensatorn vid start så det får räcka (kostnadsak) med en 125 vac?


Ok. Vet inte vad en slungbrytare är men jag greppar resonemanget. Man sätter dit det som krävs för att uppnå målet, inget mer, och med det sparar man en liten slant per tillverkad enhet. Inga konstigt med det.

Poängen var alltså att det kan alltså ha sett ut så här från fabrik, det är ingen "hobbykoppling". Ditt resonemang ovan ger en rimlig förklaring, tack!

ELFA nästa! :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#6 » 09:23:55, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många amerikanska motorer (och asiatiska kopior av dem) för 230 V har startlindningen ansluten till ett mittuttag på driftlindningen, så startkondensatorn bara utsätts för halva nätspänningen. På så sätt kan de använda samma startkondensator (och ev också samma strömkännande startrelä) för både 110 V och 230 V-utförande av motorn.

Observera att om en elektrolytkondensator används som startkondensator, så måste den vara bipolär och det ska uttryckligen stå någonting om "AC" eller "motor starting" på den. Det duger alltså inte med en "vanlig" polaritetskänslig elektrolyt, sådan som man kan hitta i t ex skrotade tv-apparater eller datornätdelar.
Plastfoliekondensatorer går såklart bra att använda, men de blir stora och dyra för så hög kapacitans som 100 uF.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#7 » 11:09:27, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Många amerikanska motorer (och asiatiska kopior av dem) för 230 V har startlindningen ansluten till ett mittuttag på driftlindningen, så startkondensatorn bara utsätts för halva nätspänningen. På så sätt kan de använda samma startkondensator (och ev också samma strömkännande startrelä) för både 110 V och 230 V-utförande av motorn.

Var det första jag tänkte på när jag såg kondingen, att det här är en maskin nån tomte burit med sig hem från utlandet. Är väl medveten om att det finns andra systemspänningar i andra länder. Fyra sekunder senare kom jag på att det står 220 v på typskylten..

torbjorn_forsman skrev:Observera att om en elektrolytkondensator används som startkondensator, så måste den vara bipolär och det ska uttryckligen stå någonting om "AC" eller "motor starting" på den. Det duger alltså inte med en "vanlig" polaritetskänslig elektrolyt, sådan som man kan hitta i t ex skrotade tv-apparater eller datornätdelar.
Plastfoliekondensatorer går såklart bra att använda, men de blir stora och dyra för så hög kapacitans som 100 uF.


"Electrolytic capacitator for motorstarting, 125 V.AC 100 uF" står det på den, så det råder väl ingen tvekann om vad det ska va för nåt.. :razz:

Hur är det med anslutning av den här grunkan?

När man fipplade med kretskort i Elektroniken, likström alltså, i skolan för länge sen hade det betydelse hur man satte dem om jag inte minns fel. Ena sidan (sida på en rund grej :huh: ) var det ju ritat (-) "minus" på hela vägen ner i när heten av ett av bena.
Det här är ju växelström, finns inget tydligt utmärkt på kondingen heller, så utgår från att det inte har betydelse. Man vill ju dock vara HELT säker innan man klämmer dit anslutningarna. Synd och bränna upp 3-400 kr i onödan..
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#8 » 12:27:10, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en bipolär elektrolytkondensator (avsedd för växelström) så spelar polariteten ingen roll. Däremot får man se upp med att höljet KAN vara spänningsförande, så om det inte sitter krympplast runt den nya kondensatorn ska man se till att den blir isolerad från jord.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#9 » 15:53:38, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:På en bipolär elektrolytkondensator (avsedd för växelström) så spelar polariteten ingen roll. Däremot får man se upp med att höljet KAN vara spänningsförande, så om det inte sitter krympplast runt den nya kondensatorn ska man se till att den blir isolerad från jord.


OK. Bra att veta. Ska kolla. :thumme:

Har nyss kommunicerat med Micro-kit i Västerås. Blir nog affär nån gång nästa vecka.. :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Janson1

#10 » 15:55:31, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du möjlighet att kapasitansmäta den gamla kondensatorn innan nyköp?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

roddjer (trådstartaren)

#11 » 15:57:31, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Har du möjlighet att kapasitansmäta den gamla kondensatorn innan nyköp?


Vilken utrustning krävs för det? Multimeter finns, men det kanske inte räcker? :???:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#12 » 17:01:22, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Multimetrar med kapacitansfunktion fungerar dåligt på elektrolytkondensatorer - de blir lurade av de höga förlusterna i en sådan kondensator och visar oftast alldeles för högt värde.

Det bästa är om man har en LCR-mätare, men det är dyra saker. T ex Agilent 4263B. Gamla kapacitansmätbryggor som t ex Heathkit IT-11 eller Philips "Philoscop" är också användbara. Eller också kan man bygga en s k komponentprovare och koppla till oscilloskopet, om man har ett sådant. Se t ex http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... 87&start=5 .

Ett annat sätt är att lägga på en känd växelspänning över kondensatorn och mäta strömmen, sedan räknar man ut impedansen (U/I) och jämför den med den reaktans en förlustfri kondensator med aktuell kapacitans borde ha vid den frekvens man mätte med, man får damma av någon gammal formelsamling eller ellärabok från skolan till att börja med.
Den här kondensatorn på 100 uF borde ha reaktansen 31,8 ohm vid 50 Hz. Om du lägger på 24 V AC över den, t ex från en nättrafo från en gammal ljusslinga, så borde strömmen bli 24/31,8 = 0,75 A.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#13 » 17:47:44, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en multimeter som klarar 100 uF så börja där. Men först och främst, ladda alltid ur kondensatorn innan mätning, kortslut den med en skruvmejsel eller liknande.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

roddjer (trådstartaren)

#14 » 19:01:01, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Har du en multimeter som klarar 100 uF så börja där. Men först och främst, ladda alltid ur kondensatorn innan mätning, kortslut den med en skruvmejsel eller liknande.

Nä, tror inte jag har nåt som passar. Gamla trotjänaren 'Velleman dvm92' har tagit paus. Batteriet och kontkten hade blivit oskiljbara så klippte kabeln. Också ett kommande litet projekt, löda dit en ny 9v kontaktdon.
Panikinköpet för att resätta den blev en 'Uni-T UT132C', denna kan man inte kapacitansmäta med, eller hur?

torbjorn_forsman skrev:Ett annat sätt är att lägga på en känd växelspänning över kondensatorn och mäta strömmen, sedan räknar man ut impedansen (U/I) och jämför den med den reaktans en förlustfri kondensator med aktuell kapacitans borde ha vid den frekvens man mätte med, man får damma av någon gammal formelsamling eller ellärabok från skolan till att börja med.
Den här kondensatorn på 100 uF borde ha reaktansen 31,8 ohm vid 50 Hz. Om du lägger på 24 V AC över den, t ex från en nättrafo från en gammal ljusslinga, så borde strömmen bli 24/31,8 = 0,75 A.


Ja, du. Undra var mina elläraböcker tog vägen. :uupps: Va ju bara 15 år sen...

Ljusslingor är det dåligt med. En nätagg till en gammal dator går nog att skaka fram. Sitter likriktarbryggor i såna va, kommer man åt nån användbar växelspänning på/före den?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Janson1

#15 » 19:46:12, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det för bökigt att mäta så är det väl bara att köpa en kondensator...Har du nån annan gammal som har i alla fall 50 uF så kan du ju göra en ovetenskaplig bedömning om dess kondensator verkligen är kass. Det får ju inte bli dyrare i reservdelar än vad en ny slip kostar?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se