Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Reparera mikro?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Bacon (trådstartaren)

#1 » 16:20:32, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikrovågsugnen har gått sönder, den startar lyser och låter som vanligt men maten blir inte varm. Jag öppnade och tittade men kan inte se något uppenbart. Den var dyr och är bara några år gammal, finns det något hopp?
BildBild
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor



mliljedl

#2 » 17:18:40, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa apparater skall inte repareras.... En microvågsugn är en sådan apparat. Och absolut inte om man inte vet vad man gör.
Magnetronen (den som värmer maten) drivs av flera tusen volt och det vill man inte få igenom kroppen, dessutom innehåller den Beryllium som är dödligt om man råkar andas in det.

//Martin
mliljedl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:34:03, 25-09-2011
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

Gustavors

#3 » 17:33:39, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det inte 1-2 säkringar precis där strömkabeln kommer in.
Brukar vara en för mikron och en för magnetronen.

Kolla om de finns, och om de är hela.

MVh
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

MekJan

#4 » 17:36:20, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några tröstens ord , det är en vanlig billig mikro bakom den där dyra inbyggnadsfronten ! :grin: Leta på blocket lite grann . :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

torbjorn_forsman

#5 » 18:05:48, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mliljedl skrev:Vissa apparater skall inte repareras.... En microvågsugn är en sådan apparat. Och absolut inte om man inte vet vad man gör.
Magnetronen (den som värmer maten) drivs av flera tusen volt och det vill man inte få igenom kroppen, dessutom innehåller den Beryllium som är dödligt om man råkar andas in det.

//Martin


Nej. Beryllium har varit i princip förbjudet sedan 2006 i och med EU:s RoHS-direktiv. Jag har varit misstänksam mot äldre magnetroner och kontaktade till och med några tillverkare för att få bekräftat att de magnetroner som används i mikrovågsugnar aldrig har innehållit beryllium (det kan vara en annan sak med magnetroner som har använts i t ex radar och militära sammanhang, men om en sådan innehåller beryllium brukar den ha mycket stora och tydliga varningar om saken).

Börja med att kolla om den stora transformatorn för magnetronen får matning (nätspänning) när mikron borde gå. Om inte, så ligger felet på nätspänningssidan. Kanske någon bränd reläkontakt, trasig triac, fel i kedjan av förreglingsströmbrytare eller liknande. Det brukar finnas minst två luckströmbrytare på mikrovågsugnar, de är oftast kopplade så att nätspänningen kortsluts och säkringen går om bara den ena slår till men inte den andra. Ofta finns elschema på insidan av kåpan så man lätt kan se hur förreglingskedjan är gjord.

Om det finns spänning till transformatorn men det ändå inte blir varmt, så kan man misstänka likriktardiod, kondensator eller magnetron. Dioden brukar inte gå att kolla med en vanlig multimeter med diodprovning eftersom den har för högt framspänningsfall. Man kan testa den med t ex 24 V DC och provlampa på några W för att se att den leder ström åt ena hållet men inte andra. Kondensatorn sväller ofta upp om den går sönder. Enklast är om man har en billig skräpmikro att jämföra med, så kan man provbyta en i taget av högspänningskomponenterna tills felet följer med. Vissa mikrovågsugnar - men sällsynt - har en säkring på högspänningssidan, den kan gå sönder vid fel på magnetronen eller om mikron har körts tom.
Vanligtvis finns det ett urladdningsmotstånd i kondensatorn så att ev lagrad energi är borta inom en halv minut efter att man har stängt av mikron.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#6 » 19:01:45, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mliljedl skrev:Beryllium som är dödligt om man råkar andas in det.//Martin


Då borde jag vara död vid detta laget nu eftersom jag har en rulle beryliumkoppar liggandes sedan många år tillbaka. 10-15 år typ
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#7 » 19:45:46, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man vara noga så är det inte metalliskt beryllium utan berylliumoxid som man ska undvika att andas in.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bacon (trådstartaren)

#8 » 09:58:50, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en glasrörssäkring på inkommande och den är hel. Jag läste någon stans att det finns risk för strålning om man kör mikron isärskruvad, känns lite sådär.
Ingen som vet något bra ställe man kan lämna in den i Boråsområdet?
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#9 » 10:03:43, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda gången man kan få otrevlig RF-strålning är om man kopplar bort förreglingar så man kan köra mikron med luckan öppen, eller om man försöker köra den med magnetronen losskruvad från vågledaren. Men bara för att man har tagit av ytterkåpan läcker det inte ut något.

Ett sätt enkelt sätt att kolla om det finns otrevliga fältstyrkor någonstans är att hålla fram ett lysrör (löst lysrör utan armatur, gärna rätt litet sådär 8 - 18 W) på misstänkta ställen. Så länge det är mörkt, är det absolut ingen fara.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

lars åkesson

#10 » 17:59:56, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte till någon nytta i detta fallet men.
Precis så som din micro är är min när dörren inte riktigt är stängd. Den låter prisis som vanligt men "värmer" inte. Dock är min micro 27 år gammal.

//Lars
lars åkesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:30, 25-03-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor

EE

#11 » 19:24:40, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

lars åkesson skrev:Kanske inte till någon nytta i detta fallet men.
Precis så som din micro är är min när dörren inte riktigt är stängd. Den låter prisis som vanligt men "värmer" inte. Dock är min micro 27 år gammal.

//Lars

Kan nog vara ett bra tips! Säkerställ att brytaren för stängd dörr fungerar, dessutom en enkel mätning!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Jocke K

#12 » 23:34:28, 12-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På mikrovågsugnar finns det ofta säkringar på elektroniken, cylinderformade ca 8x8 mm, svarta eller röd/bruna. Enkla att mäta upp och byta med lite lödning.

Jag tror ingen av de jag bytt har löst ut igen, de brukar funka efter bytet. Mycket billigare än ny elektronik.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Jocke K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:34, 12-01-2018
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jocke K

#13 » 23:39:43, 12-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:
lars åkesson skrev:Kanske inte till någon nytta i detta fallet men.
Precis så som din micro är är min när dörren inte riktigt är stängd. Den låter prisis som vanligt men "värmer" inte. Dock är min micro 27 år gammal.

//Lars

Kan nog vara ett bra tips! Säkerställ att brytaren för stängd dörr fungerar, dessutom en enkel mätning!


Brukar vara minst 3 brytare som mäter både NO och NC på brytarna, just för att det är så viktigt att dörren är stängd på en mikro.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Jocke K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:34, 12-01-2018
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 10:14:30, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta finns en förreglingskrets som utnyttjar växlande kontakter i luckströmbrytarna, för att se till att säkringen går och det blir helt omöjligt att få igång mikron om brytarna inte är överens om dörren är stängd eller inte. Det har hänt t ex att någon plastarm som ska manövrera en av mikrobrytarna har gått sönder, eller att någon brytare har ramlat loss från plasthakarna som ska hålla fast den.

Huvudsäkringen vid nätintaget till en mikro brukar vara en specialsäkring - det är lite knivigt att åstadkomma en säkring som dels säkert håller för den stora transformatorns startström och som dels säkert löser ut innan 10 A-säkringen i gruppcentralen om det verkligen blir ett grovt fel i mikron.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bacon (trådstartaren)

#15 » 20:02:41, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag tog jag fram micron, nu måste jag ta ett beslut.
Mikrovågsugnar är faktisk ganska överskattade. Vi har varit utan nu i några veckor och det går bra utan. En modern varmluftsugn värmer en tallrik mat på under 10 minuter. Nåja normala hushåll innehåller ju mikrovågsugnar så jag får väll ta tag i detta.
Det finns två styck (termiska?)säkringar och tre st brytare till luckan. Samtliga är hela spänningen går vidare. Det är troligen fel på transformatorn eller på högspänningssidan. Hursomhelst nu slänger jag denhär och köper en ny!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se