Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Tändsystem Ferguson traktor

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Bertil Andersson (trådstartaren)

#1 » 20:04:02, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har en gammal Ferguson traktor 57 års modell, bensin, med vanlig tändspole och fördelare. Jag får inte i gång traktorn, plötsligt blev den trött och ville självdö. Jag började med förgasaren och blåste alla munstycken med tryckluft. Sedan kollade jag elsystemet. När jag mätte spänningen till tändspolen var det 12 volt i kabeln till spolen (då var kabeln avtagen) men när jag mätte på kontaktstiftet när kabeln var ansluten fanns ingen spänning. Det är en helt ny spole som jag testade på. Har någon erfarenhet av sådana problem?
Bertil Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:58:19, 25-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35



torbjorn_forsman

#2 » 22:27:12, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det alltså kabeln från tändningslås till tändspole du mätte på? Om spänningen där sjunker kraftigt när du kopplar in tändspolen (och brytarna är slutna) så är det nog dålig kontakt, nästan avbrott, någonstans på vägen mellan batteriet och den. Tändningslåset är väl högst misstänkt.
På andra sidan tändspolen, den ledning som går därifrån till brytarna, bör du ha 0 V då brytarna är slutna och full batterispänning då de är öppna.
Har traktorn plusjordat eller minusjordat elsystem?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bertil Andersson (trådstartaren)

#3 » 15:56:28, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret! Det var dålig kontakt som var orsaken. Men nu har jag hittat ett annat problem, dock inte med elsystemet. Nu är det bränsletillförseln som strular. Bensinen rinner till förgasaren. flottörhuset fylls men motorn startar inte. Jag har haft av förgasaren 4 gånger och blåst den med tryckluft i kanaler och munstycken. Nya packningar har lagts i. Den startar med hjälp av startgas men slocknar sedan. Förgasaren är en Zenith 28 G tror jag.
Bertil Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:58:19, 25-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se