Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

9,3kW motor löser ut jordfelsbrytare

48 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

sparcraft73 (trådstartaren)

#31 » 17:56:31, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, nu har jag varit lite noggrannare. Är inte van vid att använda megger och när jag nu mätt upp motorn helt från kopplad och med alla bläck borttagna får jag 0,8 Ohm på varje lidning MEN.....

mellan lindningarna och jord visar meggern efter en ganska lång tid 0,01Mohm. Detta är inte så bra va? Jag tänker att det kan vara så att motorn är skitig inuti? Är det någon vits med att plocka isär motorn eller är loppet kört? Motorn fungerar utan jordfelsbrytaren så lindningarna måste ju vara OK. Alltså tänker jag att det är något i motorn som gör att det inte är absolut isolation mellan lindningarna och jord?

Om ni tror att jag kan klyva motorn, kan jag då lyfta på toppen eller skall man klyva den från axel-sidan?
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



bonnen513

#32 » 21:33:29, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker du ska köra en stund utan JFB så kanske den torkar upp eller med 300mA FJB. Kommer du flytta runt den eller ska den stå på samma ställe?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#33 » 07:51:40, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sparcraft73 skrev: .... Som jag ser det är det inte mycket i denna som kan vara galet....


på dina bilder ser jag mycket som kan vara galet, frågan är litegrann varför du vill mata inkommande trefas med en jfb på 30mA, rensa hela lådan på grejjor förutom motorskyddet funderar du på..

varför förutom motorskyddet ? den har väl lysdioderna på sei också ? frågan är väl om inte du ska byta låda också, eller går det att täta ingångarna igen ? all smuts och åldrad plast främjar krypströmmar, men frågan återstår, varför mata med en sådan känslighet när tillverkaren löser problemet med en jfb på 30mA enbart till enfasuttagen ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

QV_

#34 » 08:39:24, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

400V och 10kohm ger 40 mA
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#35 » 10:57:00, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sparcraft73 skrev:OK, nu har jag varit lite noggrannare. Är inte van vid att använda megger och när jag nu mätt upp motorn helt från kopplad och med alla bläck borttagna får jag 0,8 Ohm på varje lidning MEN.....

mellan lindningarna och jord visar meggern efter en ganska lång tid 0,01Mohm. Detta är inte så bra va? Jag tänker att det kan vara så att motorn är skitig inuti? Är det någon vits med att plocka isär motorn eller är loppet kört? Motorn fungerar utan jordfelsbrytaren så lindningarna måste ju vara OK. Alltså tänker jag att det är något i motorn som gör att det inte är absolut isolation mellan lindningarna och jord?

Om ni tror att jag kan klyva motorn, kan jag då lyfta på toppen eller skall man klyva den från axel-sidan?


Får du 10 kohm från var och en av motorns tre lindningar till jord eller är det bara en av dem som har överledning?
Har du bra isolation mellan lindningarna?
Om du ska ta isär motorn (jag antar att det är en flänsmonterad motor som är mer eller mindre hopbyggd med hydraulpumpen), så börja med att lyfta övre gaveln. Om den sitter ihop med genomgående skruvar så är det sedan lätt att lyfta av även statorn, och låta rotorn och andra gaveln sitta kvar.
Märk upp med ritsar eller körnslag så du kan sätta ihop delarna i exakt det ursprungliga läget.
Det skulle inte förvåna mig om det är ganska blött längst ner i motorn, kring undre härvändarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bygert

#36 » 14:15:17, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte lätt att räkna ut vad en här-vändare är för nånting. Ungefär lika svårt som att begripa varför det står om kran-sorter i en artikel om kommuner och skatter.

Jag är tveksam till om det är vettigt att riva isär en motor som bråkar med en jordfelsbrytare för personskydd. Tveksamt om det hjälper heller, jag upplever det som att det är mer eller mindre så där det är, det är lite felström i större motorer.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Michael Meier

#37 » 22:13:38, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En enda ända på en härva :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

QV_

#38 » 22:56:12, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja om man sliter ut alla härvorna ur ankaret så kommer de flesta att vända här och säga att de har kört fast (de får alltså inte loss ankaret längre) Då borde man bli en här-vändare.
Men de som håller på att bord(läggning) av båtar vet att det är lite blött längst ner och med några härvor lin så kanske det blir tätare.

Men eftersom TS har jfb i centralen och inte i styrboxen så har han svårt att flytta jfb funktion till 230V uttagen.
jfb är till för att skydda "ovetande" personer från "farlig" el.
Personer i en verkstad är (skall) inte vara ovetande och därmed faller i viss mån jfb funktion. Nu är det inte fel med jfb men till en grov motor känns det inte helt rätt... Fast är det en maskin man flyttar runt så ökar ju riktigheten med jfb.

I de stora installationer jag gjort (motorvägsbelysning) så är det bara krav på jfb på 230 uttaget i styrskåpet där man kopplar in datorn nätagg. I stolparna längs motorvägen finns ingen jfb inkopplad. Tror inte heller att det skulle fungera praktiskt över tid med jfb inkopplad här.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#39 » 10:09:10, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan, med JFB till en stor motor finns det ju chans att den löser ut på ett tidigt stadium innan jordfelet har hunnit bränna sönder en massa saker, och räddar motorn från en fullständig omlindning som det kan bli om det får elda på tills säkringar eller motorskydd börjar lösa.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bygert

#40 » 13:40:54, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Å andra sidan, med JFB till en stor motor finns det ju chans att den löser ut på ett tidigt stadium innan jordfelet har hunnit bränna sönder en massa saker, och räddar motorn från en fullständig omlindning som det kan bli om det får elda på tills säkringar eller motorskydd börjar lösa.


Jo men nu får man ha boskillnad på två saker, den ena är om man ska ha jordfelsbrytare överhuvudtaget och den andra är att om man nu ska ha det, vilken ska man i så fall ha? Har man en på 300 eller 500 mA så har man en felström som är mer än nog för att avliva en oförsiktig maskinist men den bränner inte upp motorn. Visst är det då bra om man har personskyddet också men det tillför ju inte så mycket om maskinisten i stället avlider av infarkt i frustration av att återställa en jordfelsbrytare och inte få nåt vettigt gjort.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#41 » 14:30:44, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan så bör en frisk motor ha långt under 1 mA läckström till jord, så redan att en 30 mA JFB löser ut visar att något inte är riktigt som det ska.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bygert

#42 » 16:05:32, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick felsöka en ny flispanna för nån tid sen. Nya motorer till skruvar mm, inte särskilt stora. Alla motorer var för sig klippte jordfelsbrytaren per omgående så fort man försökte provköra. Inte nåt som känns allt för ovanligt.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

QV_

#43 » 17:39:29, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev: Har man en på 300 eller 500 mA så har man en felström som är mer än nog för att avliva en oförsiktig maskinist men den bränner inte upp motorn.


En jfb på 30 mA bryter om strömmen är högre än 30mA
Den begränsar inte strömmen på något sätt innan den bryter. 10A är högre än 30mA
Så även en jfb på 30mA kan avliva en oförsiktig maskinist. Men den ger en högre personsäkerhet än 300mA jfb.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Michael Meier

#44 » 14:48:21, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Å andra sidan så bör en frisk motor ha långt under 1 mA läckström till jord, så redan att en 30 mA JFB löser ut visar att något inte är riktigt som det ska.


vilken leverantör / prislapp / tillverkare har betydelse, å andra sidan har denna motor tjugo år på sin nacke, med tanke på prislappen som TS gav på ny motor så vete tusan om int ja hade valt å köra helt utan jfb.

Då är det bättre å hålla koll på sina skarvkablar, det är ju inte varje dag man enbart sliter av skyddsjordförbindelsen OCH får en tvärkortis i maskinen samt att den står på isolerande underlag, då kanske det är bättre att lägga sei på sofflocket direkt och låta någon annan stoppa fingrarna mellan faserna för att testa utlösningstiden.

någonstans kanske det finns en gyllene medelväg, en avvägning mellan funktion/säkerhetstänk.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#45 » 22:00:25, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Obs, en jordfelsbrytare skyddar inte fingrarna om du stoppar fingrarna mellan faserna
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se