Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Elektrisk traktor, för mycket ström

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Roland84 (trådstartaren)

#1 » 20:33:20, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag gör små traktorer som går med batterier. ELOTRIKE.
Gör nu prototyper.
En går med startmotor från audi A6 Diesel.
Och strömmen kopplas på för fullt på en gång. Så att traktorn stegrar sig.
Jag hade egentligen tänkt mig en lite lugnare start. och inte modell dragster.
Vet någon hur jag kan fördröja strömmen litegrann?
Så att det blir mjukare start.
Kanske med en kondensator?
Roland84
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:09, 02-07-2015
Maskin: Krantralla SJ 1001



Towil

#2 » 21:04:21, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PWM, kanske. Men du måste väl ha någon typ av styrning av hastigheten än fullt rus.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

atlashjul

#3 » 21:14:23, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pådrag från någon eltruck eller liknande som är gjort för det.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

fourdoor

#4 » 21:45:08, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl som sagt pwm styrning eller gamla typen av kontaktorstyrning som fanns på truckar förr.

3st kontaktorer där första 2 går via ett eller 2 motstånd och sista kontaktorn ger efter någon sekunds fördröjning fullt ös från batteriet så man får 3 hastigheter.
I'm not even on drugs, i'm just weird.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

torbjorn_forsman

#5 » 21:59:29, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorer brukar inte bli särskilt långlivade. Varken kol och kollektor eller glidlager är dimensionerade för att hålla mer än något tiotal timmar.
Jag föreslår någon "riktig" PWM-styrning, det säljs ju mycket sånt på t ex Aliexpress till nästan försumbara priser. Eller också plockar man en motorstyrning från t ex en skrotad städmaskin. Då kan man också få loss motorer som är mer gjorda för kontinuerlig drift än vad en startmotor är.

För många år sedan byggde en kompis en elcykel med motor + fartreglage från en städmaskin, vinkelväxel från en stor vinkelslip och resten av utgångsmaterialet bestod av en gammal postcykel. Batterierna var sammanlagt 24 V 100 Ah blybatterier, är osäker på om de kom från någon reservkraftanläggning eller från en Permobil. Vid första provkörningen (med bakhjulet i luften) slet den av kedjan. Det blev till att ställa ner strömbegränsningen litegrann :)

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se