Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Tångamperemeter för DC

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Wizzman (trådstartaren)

#1 » 22:33:53, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har många gånger saknat en tångamperemeter som klarar DC (även AC men det verkar man få på köpet).

Tänkt användningsområde är bl a mäta startströmmar på fordon och om det är möjligt även låga strömmar på fordon som exempelvis drar ur batteriet (men jag misstänker att det är för låga strömmar för en tångamperemeter).

Vill även kunna mäta AC och då bl a för att se om en motor drar så mycket ström så att motorskyddet ska lösa eller om motorskyddet verkar kass. Eller om jag bara är nyfiken på hur mycket ström en viss apparat drar.

En fluke vore så klart trevlig, men med tanke på hur sällan den kommer användas känns det som överkurs. Maxpris 1500kr helst mindre. Vill gärna kunna mäta upp till 1000. Har kollat på bl a uni-t ut-209a som verkar svår att få tag i samt brymen bm089.

Någon som har tips att komma med?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



63an

#2 » 22:47:03, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tovil kanske har koll?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

RickardNy

#3 » 23:04:26, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hjälper nog inte dig så mycket.., men min viktigaste mätare är Fluke 365.
Troligtvis inte billig men den är fantastiskt smidig och har inbyggd lampa.!
Nackdelen är som du skrev lägre strömmar.
Det finns ju mindre tångmätare men jag vill påstå att ska man kolla urladdning på tex bil så är en vanlig mätare pålitligare.
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii

torbjorn_forsman

#4 » 23:19:34, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett problem med DC-tångamperemetrar är att nollpunkten driver iväg beroende på temperatur, omgivande magnetfält mm, och de måste nollställas före varje mätning. Detta spelar såklart större roll ju lägre strömmar man vill mäta. Och det kan vara riktigt svårt om det finns starka magnetfält i närheten (t ex från elmaskiner, ovidkommande kablar med högre strömmar, permanentmagneter).

Det finns ju (eller har åtminstone funnits) strömtångtillsatser med spänningsutgång som man kan koppla in till valfri multimeter eller oscilloskop? Jag har en sådan, märke Fluke, som jag köpte begagnad för några tior en gång i tiden (kan ha varit på Wärstamarknaden). Tyvärr visade det sig att elektroniken i den var hopplöst vattenskadad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#5 » 13:24:55, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas för 10 år sedan (min första med DC) justerade om nollpunkten vid en strömrusning.
Så skulle (skall) man mäta med den så är det bäst om strömmen är konstant.

Om nollpunkten rör sig är ju lätt att se. Man nollställer, mäter och efter mätningen kontrollerar att nollpunkten är kvar i rätt läge.
Om du är seriöst intresserad av startströmmar så anser jag att 1500 är en för låg budget. Det är däromkring DC mätarna börjar bli "bra".
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#6 » 13:53:36, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ingen tång som är bra på alla strömstyrkor och frekvenser.
De som klarar högre strömmar har ofta större klamp. Så det är lite hur trångt det är där man skall mäta.

Brymen före uni-t.

https://www.tme.eu/se/katalog/matare-oc ... dc_112619/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

JD400

#7 » 19:13:54, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte så med en tångamperemeter att att man kan mäta endast över en ledare i taget? I och med det blir de väl lite halvt värdelösa för oftast är ju ledarna ihopbuntade med andra i t.ex. en kabel?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Towil

#8 » 19:17:19, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det, att tången måste vara runt en ledare. Där av att en som klarar höga strömmar kan vara lite klumpig.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Wizzman (trådstartaren)

#9 » 20:51:13, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar!

Jag trodde nog att det knepigaste skulle vara låga strömmar och inte höga strömmar som startströmmar, men du menar att det är just startströmmarna som är anledning att köpa en dyrare?

Att man måste mäta runt en ledare så att man inte får med exempevis både plus och minus (DC) eller fas och nolla (AC) vet jag, men kan jag inte mäta runt hela kabeln om jag vill mäta en trefas asynkronmotor utan nolla? Eller måste jag ändå mäta varje fas för sig?

Jag kanske får satsa på en som klarar upp till 400 eller 600A i första läget - men då försvinner ju möjligheten att testa startmotorer på lite större fordon.

Jag vet att det går bra att använda en vanlig amperemätare som man kopplar in i kretsen, men det blir ju lite knepigare i o m att moderna bilar ofta tar ett tag på sig att gå ner i "viloläge" och därmed är jag bl a rädd att strömmen går över 10A och knäcker säkringen precis när jag sluter kretsen med multimetern inkopplad. Dessutom ställer det ju till en del andra problem när man bryter strömmen så som radiokoder, koda in fjärrlås mm.

Har för övrigt ett par fluke multimetrar som det kanske går att köpa en strömtång till, men det såg ut att bli betydligt dyrare än att köpa t ex en Uni-T eller Brymen.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Turbodiesel

#10 » 20:55:48, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mäter du en "komplett" trefaskabel får du bara fram eventuell läckström från motorn, eftersom faserna tar ut varandra. Det är så en jordfelsbrytare fungerar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Towil

#11 » 21:20:07, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tångadapter kan du ansluta till vilken DMM som helst. Behöver inte vara en fluke.
Det man mäter är mV som motsvarar en ström.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#12 » 23:14:56, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man köpa en tångadapter så är huvudsaken att multimetern har samma ingångsresistans som adaptern är avsedd för. De flesta digitalmultimetrar har 10 Mohm men det finns en del undantag. Några riktigt billiga har 1 Mohm. Mycket gamla digitalmultimetrar, i synnerhet av tyska eller franska märken, kan ha 2 eller 20 Mohm. På jobbet har vi en äldre multimeter av uddamärke som har ett omkopplarläge där den väljer AC eller DC automatiskt (och inte alltid så intelligent). Den har 5 Mohm i autoläget men 10 Mohm om man väljer AC eller DC manuellt. En del dyra multimetrar (bänkmultimetrar och vissa äldre Fluke) har 10 Mohm på de flesta spänningsområden men 100 Mohm eller ännu mer på ett par av dem, t ex 2 och 20 V.

Om man ska mäta krypströmmar med en digitalmultimeter så kan det vara bra att bygla över hela uppkopplingen med en startkabel, därefter ansluta multimetern, vänta några minuter och till sist lossa startkabeln. Sådana gånger kan det också vara bra att ha en multimeter med USB-utgång så man kan logga mätvärden med dator (t ex om bilen inte ständigt drar tjuvström utan något konstigt händer när den har stått orörd några timmar). Det är också bra att ha en multimeter med en vanlig billig glasrörssäkring för strömmätningen (Flukes 3/8" x 1 1/2" säkringar är inte precis billiga, men de är bra på att bryta mycket höga kortslutningsströmmar utan att explodera). Eller också koppla in en billig säkring i mätkretsen, som är klenare än multimeterns inbyggda.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#13 » 07:04:17, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Biltema tångamperemeter för några hundra, den klarar upp till 40/400 Amp likström och den går hyfsat rätt där jag kunnat verifiera mätningarna, den har nog automatisk nolljustering då jag aldrig upplevt något problem med nollpunkt eller att den driver.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000023355/
Däremot kan man inte strömmäta på "vanligt" sätt då den saknar shuntmotstånd så som dom flesta andra multimetrar har, men annars är den ytterst användbar till det mesta.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#14 » 08:24:40, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta nya tångadapter är aktiva med eget batteri. Kollade lite på fluke modeller det var från 10k till 1Mohm de klarade att driva.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

markusb

#15 » 08:31:29, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips för att mäta små strömmar med tång, linda kabeln runt käften ett gäng varv (så många som kabellängden tillåter) och dela avläsningen med antal varv.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se