Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Märkligt laddfel på dumper (24V)

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

torbjorn_forsman

#16 » 22:00:43, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en riktigt välgjord generator, med inbyggd laddningsregulator.
Du kan lätt kolla att det inte är kortslutning i någon diod genom att ställa en multimeter på diodprovning och mäta mellan B+ och jord (minus på multimetern till B+), då ska den visa två diodspänningsfall (alltså storleksordningen 0,8 - 1,2 V).

Om du mäter mellan B+ och valfri växelströmsanslutning till bryggan så ska du få ett diodspänningsfall (0,4-0,6 V), och samma värde mellan växelströmsanslutning och jord.

Om det går lätt att ta loss kretskortet för laddningsregulatorn, så avsyna det noga efter spruckna lödningar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Stridis2

#17 » 23:28:40, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte funderat på att koppla ur hela original elsystemet och bara dra tråd till batteri och en provisorisk laddlampa? Då ser du om generatorn fungerar i alla fall. Sedan koppla in bit efter bit och se i vilken sektion du får fel.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Pistongen (trådstartaren)

#18 » 12:08:44, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska se om jag kommer åt att mäta dioderna senare idag, tack för värdena.

Stridis2: Nej, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Det var alldeles för enkelt och uppenbart och naturligt steg att göra, jag har en förmåga att överkomplicera fel!

Som sagt är fordonsel inte min starka sida, då kopplar jag jordkabeln till jord i chassit och plus på generatorn till pluspolen på batteriet och en lampa parallellt? Har nog ingen lampa tillgänglig hemma, kan man koppla voltmetern istället?

Nu blev jag lite irriterad på mig själv, det skulle jag ju ha klurat ut själv!
Senast redigerad av Pistongen 18:21:20, 21-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Stefan1972

#19 » 12:31:03, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välgjorda eller inte, det är ganska ofta fel på de där...........Har inte skruvat med dom själv men när jag jobbade på arlanda så hade vi ganska mycket maskiner med de där generatorerna och det var ett evigt bytande av dessa. Även sådana som nyss var reparerade så jag vet inte riktigt vad som krånglade i dem. Det var långt före min egen bana av reparationer av sånt. Vi bytte bara hela aggregat som vi skickade iväg till den lokala el&diesel.
Det bästa är ju att provköra generatorn löst först och bilda sig en uppfattning om den separat.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Pistongen (trådstartaren)

#20 » 22:05:23, 24-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mäta dioderna gick inte, vid närmare inspektion är hela klabbet ingjutet i nån epoxi så jag tänkte köra på Stridis ide att direktkoppla generatorn till batteriet. Så jag googlade och alla resultat visar på generatorer med tre anslutningar. I mitt fall är det dock bara två som används på generatorn, plus och jord. Det sitter en tredje stift men det är ingen märkning på det men det går till de gula kablarna inne i huset på bilden ovan. Är det någon som har sett den här konfigurationen innan?


Är de så enkelt att bara koppla plus till plus och jord till jord?

Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

torbjorn_forsman

#21 » 12:16:14, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bilden av generatorns invändiga koppling ser det ut som om den där tredje anslutningen är kopplad till en av växelspänningsfaserna. Förmodligen är den avsedd för inkoppling av varvräknare.

Och det är bara att koppla generatorn direkt till batteriet, lämpligen med en säkring emellan så du slipper kabelbrand om det blir kortslutning i likriktarbryggan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Pistongen (trådstartaren)

#22 » 13:24:06, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:På bilden av generatorns invändiga koppling ser det ut som om den där tredje anslutningen är kopplad till en av växelspänningsfaserna. Förmodligen är den avsedd för inkoppling av varvräknare.

Och det är bara att koppla generatorn direkt till batteriet, lämpligen med en säkring emellan så du slipper kabelbrand om det blir kortslutning i likriktarbryggan.


Tackar, kopplade in en separat koppling med helt nya elsnören till både batteri och jord och en elegant version på "african engineering" till matningen till hytten då det det var ihopkopplat vid generatorn. Kontentan är att det var absolut 0 Volt ut så jag är relativt säker på att det är generatorn som är boven. Har hört med Tk, de hittade ingen i systemet men ska kolla på hyllan.


Det finns en elverkstad i stan som donar med generatorer så eventuellt kan de få titta på den och se om det är värt att fixa med den. Annars blir det väl att leta nytt eller någon annan generator kanske kan passa? Är det något annat än fäste och remskiva man ska kolla på? J-180 heter fästet förövrigt.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Stefan1972

#23 » 14:01:51, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står det 1117248 på skylten? Den tar min lev 3988 plus moms för. Delarna är inte så blodigt dyra. Regulatorn 498 plus moms, dioderna 28kr plus moms st. De är ju dessutom helt borstlösa så det kan ju inte vara allt så mycket tokerier med dom tycker man.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#24 » 14:05:50, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänta nu ... "0 volt ut"? Du måste väl ha batterispänning vid generatorn, om du har kopplat in batteri och jord på rätt sätt. Det är mycket möjligt att generatorn är beroende av att det finns lite spänning i batteriet från början, för att den ska komma igång. I och med att den inte har någon anslutning för startmagnetisering via laddningslampa, så kan det tänkas att man måste rusa upp motorn i högt varv en gång efter varje start för att generatorn ska börja ladda.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Pistongen (trådstartaren)

#25 » 14:37:20, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slarv/syftningsfel av mig, menade 0 volt i laddning, dvs 24volt när jag mäter, bara batterispänning.

4000 för en ny är ju inte så blodigt faktiskt. Ska se vad klurgubben tar för eventuell reparation.

1 person gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#26 » 20:13:02, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår att alla sitter som på nålar efter en uppdatering :D Skämt å sido, idag var jag inne hos elverkstan och fick den testad i bänk. Och visst var det fel på laddningsregulatorn, generatorn pendlade mellan 24V (0 i laddning) och ända upp till 35V, allt beroende på last och varvtal. Så det blir byte av den och lager när den ändå är inne, under tusenlappen var priset jag fick så det kan det vara värt.

Nu kommer det en 3 veckors arbetsperiod innan jag kan montera den och börja köra men den som väntar på nåt gott.

7 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#27 » 13:44:57, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får gråa hår på det här! Generatorn är överhalad och funktionstestad i bänk, jag kopplar in och startar och fortfarande ingen laddning, 24,3V! Lossar anslutningarna och mäter direkt på generatorn, 0 i tomgång men puffar jag till lite på reglerstången hoppar den upp till ca 30V vilket ju är helt normalt olastat. Kopplar tillbaks, gasar på, fortfarande runt 24. Så det är ju uppenbarligen något mer fel än laddrelät, men nu har jag som sagt tröttnat. Så istället för att riva mer i kabelhärvorna (måste riva hela hytten för att komma åt mer) så lutar det åt att jag gör en vad som i offshore/oljeborrningsbranchen kallas för "African Engineering"

Dvs göra eget separat kablage för laddningen. Så vad behövs? Säkring, hur stor, tänker 50A? Kopplar plus från generator till batteriet och ny jord. Behövs det brytare, misstänker att batteriet laddar ur om det konstant ligger på generatorn? Laddningsindikering, antingen drar jag några tåtar in i hytten o kopplar in multimetern på eller så gör jag en laddningslampa. Har googlat lite kopplingscheman men alla jag hittar är för generatorer med 3 anslutningar på och jag har bara två. Ska lampan ha nån miniresistans/W för det ska funka?
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Sparrow

#28 » 15:29:29, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

B+ på generatorn brukar va ansluten till startmotorns plusanslutning o sen vidare till batteriet. Ovanligt med säkring på B+. Laddlampan brukar va på 4 watt. Huvudströmbrytaren ska bryta minuskretsen enligt försäkringsbolagen.

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Pistongen (trådstartaren)

#29 » 19:57:30, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, i mina papper står det brytare på +pol och så är det kopplat också. Men hursom, det är bara en parentes.

Idag går det en kabel direkt från pluspolen på generatorn till pluspolen på ena batteriet och jordanslutningen går direkt till jord. Det går även en kabel från generatorplus in i hytten och det är väl till tändningslås, voltmeter etc och jag antar att det är där någonstans problemet ligger. Men jag tänkte som sagt direktkoppla och då känns det bäst med en säkring ifall det skulle hända något, sen är det som sagt bara frågan hur jag kopplar laddlampan? Alla scheman visar generatorer med tre anslutningar. Kan det vara så enkelt att pluspolen får två olika anslutningar bara för underlätta koppling?
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Sparrow

#30 » 21:25:11, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missuppfattade det där med säkring på grova B plus.Laddningslampan ska ha plus från tändlåset o "minus " från anslutning 61 på generatorn.När generatorn börjar ladda så får du ju ut batterispänning lr lite mer på anslutning 61 o då slocknar ju laddlampan.Dra en ny kabel till tändlåsets matning om du misstänker fel på originalet.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se