Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Märkligt laddfel på dumper (24V)

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Sparrow

#31 » 21:40:55, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste lite i början på din tråd.På elshemat så saknas ju det uttaget 61. Och som Torbjörn skriver så är det extra stiftet nog för varvräknare (W) Verkar som 61 uttaget saknas iom att du har volt meter som original. :klia:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)



Pistongen (trådstartaren)

#32 » 12:40:35, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder den här tråden som lite bollplank/minnesantecknings tråd, det jag skriver ner på papper hemma har en förmåga att försvinna.

Idag har jag dragit helt nya kablar från generatorn till till batteri och jord, inklusive säkring. Men fortfarande ingen laddning, max 24,5V med 50% varvtal på motorn. Utan kablar anslutna så ligger den stadigt på 30V. Jag började gå igenom kablaget vid tändingslåset lite mer ingående och där hittade jag en anslutning som har gått riktigt varm och det var matningen från batteriet, skalade av lite isolering och byte kontakt men det är fortfarande samma sak. Men nu började kugghjulen snurra,, kan det vara överslag eller brunnit i tändningslåset? Jag mätte mellan lite olika stift och någonstans verkar det vara spänningsfall. Mellan jord och "batterianslutningen" är det 23,9V under drift medans det är 23,1V mellan jord och ett annat stift (vet ej vad det går till)

Men det som talar mot tändningslåset är ju att generatorn är kopplat direkt mot batteri. Det tog slut på kabel, skall en sväng till Biltema sen drar jag som redan föreslagit nya kablar till tändningslåset. Jag har testat dem med summer, men det säger ju inget om hur det blir med last på.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

kimmen

#33 » 13:05:30, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att du har riktig jord, kanske koppla om direkt till batteriet, prova med en startkabel

Man har olika värden på laddspänningen beroende på hur batteriet är laddat, eller om batteriet har en inre kortslutning,

Och fläktremmen är funktinsduglig, dv. Att den inte slirar på remskivan vid belastning,eller bottnar i remskivan
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Pistongen (trådstartaren)

#34 » 18:40:53, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Är du säker på att du har riktig jord, kanske koppla om direkt till batteriet, prova med en startkabel

Man har olika värden på laddspänningen beroende på hur batteriet är laddat, eller om batteriet har en inre kortslutning,

Och fläktremmen är funktinsduglig, dv. Att den inte slirar på remskivan vid belastning,eller bottnar i remskivan


Jag har dragit en extra jordkabel rätt i chassit så den är nog inga problem med, dock har jag inte testat direkt på batteri så det kan vara värt att testa. Jag tror inte att det är problem med batterierna då spänningen över båda batterierna är lite över 24V obelastat och det är inga problem med att starta. Remmen till generatorn är i bra skick och rätt spänd så det är inga problem där heller.

Brukar det vara standard på tändlås? Den här är det tre lägen på, ett klick moturs så slår man till spänningen. I mitten stoppläge och två klick medurs är startmotorn och sen fjädrar den tillbaks ett steg för drift.
Det var ju som sagt en helsikes massa rök i hytten så något har ju brunnit, och tändningslåset är en så bra kandidat som något i det här läget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

kimmen

#35 » 20:00:07, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla jorden direkt till batteriet
koppla isär batterierna, mät vilospänningen i varje batteri, skall vara lika efter några timmar eller över natten

Sen det viktigaste på gamla generatorer, kan du vrida remskivan för hand med spänd fläktrem så laddar inte generatorn som den ska, då är det fel på remmen eller remskivan
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1

#36 » 20:20:44, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit med om att remskivan har slirat på generatorns axel pga glömd? kil... Detta är ju lätt att kolla.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#37 » 20:21:58, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För hyffasde batterier borde spänningen ligga runt 25V utan belastning.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#38 » 23:09:40, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag har varit med om att remskivan har slirat på generatorns axel pga glömd? kil... Detta är ju lätt att kolla.


Det finns generatorer som inte har någon kil alls för remskivan, utan där man litar helt och hållet till att muttern är tillräckligt åtdragen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Pistongen (trådstartaren)

#39 » 12:37:29, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ni!

Korta versionen: Nu funkar det som det ska!

Den längre versionen: Mätte batterierna igen, ett och ett och sen ihopkopplade. Ca 12,4V per batteri, 24,9 ihop så de var ok. Kollade remskivan och remmen igen, bra där också. Sen drog jag i remmen,,, hmm konstigt? Remskivan på vevaxeln går runt, det ska den ju inte göra? Trollar fram ficklampan och tittar ner i mörkret, där går det två remmar till nedåt. Undrar vad de är till? Släpper ner skyddsplåten under motorn och tittar upp. Aha, det var visst inte remskivan till vevaxeln däruppe! Det visade sig att det bara var ett mellanhjul, och remmen som driver den var extremt lös. Spänner upp den (inte bara bara!) och provstartar, full spänning direkt!


Så det är som vanligt, gjorde felet mer komplicerat än vad det var. Å andra sidan kom det ju som sagt massa rök i samband med problemet så jag ursäktar mig själv att jag gick på elfel istället för mekaniskt. Och jag hittade ju några brända anslutningar under instrumentbrädan och spänningsregulatorn var ju trasig med. Så jag är jäkligt glad att fick ordning på det, men oj så många timmar jag har spenderat på det.
En positiv bieffekt är att lufttrycket laddar på mycket snabbare, kompressorn delar nämligen rem med generatorn.

Tack för hjälpen alla!

4 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Stridis2

#40 » 13:00:59, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du hittade felet. Har du kopplat tillbaks all den gamla elen också så detta fungerar? Har glömt om du nämnt det innan, men om du inte har huvudströmbrytare så hade jag monterat detta på en lättillgänglig plats nära ingångsdörren. Skulle det börja ryka igen så är det bara att dra stoppen, klippa strömmen och hoppas att inte alltför mycket har brunnit upp... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

kimmen

#41 » 14:49:24, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis, tänk vad du har lärt dig, bl.a att inte ta något för givet :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Pistongen (trådstartaren)

#42 » 20:25:29, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Kul att du hittade felet. Har du kopplat tillbaks all den gamla elen också så detta fungerar? Har glömt om du nämnt det innan, men om du inte har huvudströmbrytare så hade jag monterat detta på en lättillgänglig plats nära ingångsdörren. Skulle det börja ryka igen så är det bara att dra stoppen, klippa strömmen och hoppas att inte alltför mycket har brunnit upp... :vissla:


Kabeln från generatorn till batteriet är ny då den var skadad, och en säkring ifall om att. Inga elsnören in i hytten är bytta, och inte heller jordkabeln från generatorn. Och huvudbrytaren sitter lätt åtkomligt och jag har numera två släckare i hytten, en CO2 o en pulver. Nu ska det byggas skogsväg!

1 person gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#43 » 20:28:31, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Grattis, tänk vad du har lärt dig, bl.a att inte ta något för givet :thumme:


Det har jag lärt mig många gånger, men inte hjälper det! :mrgreen: Ett typexempel på Ockhams rakkniv om inte annat. (Den enklaste lösningen är oftast den rätta)
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Ulf

#44 » 20:49:54, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många timmar kan det bli vid felsökning!!
Bra att du fann felet!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se