Efter den långa vintern var det dags att fyra upp dumpern, en Engström & Nilsson, inte för att det har med det att göra men lite onödig info kan ju vara trevligt ibland
Den startade direkt, jag hoppade ur för att kolla motor o andra grejer. När jag klättrade in i hytten igen så var det inte lika kul, massa rök sipprade up ur instrumentbrädan. Ni vet den där typiska magiska elröken som gör att saker slutar fungera när den släpps ur? Stoppade naturligtvis och såg till att det inte tog sig på riktigt. Fick av några paneler och startade igen för att kunna se var det kom ifrån, men nu hände det ingenting. Så jag tog mod till mig och körde några lass och efter ett tag noterade jag att voltmätaren var nere på 21V så det var bara att åka hem.
Först idag har jag kunnat testa lite, min första tanke var att nåt hade hänt med generatorn eller laddrelät. Fordonsel är inte min starka sida men jag mätte på vad jag antar är laddrelä/överladdningsskydd, se bild nedan och fick till min förvåning lite över 27V, vilket borde vara helt ok? Kollade på voltmätaren i hytten och nu visade den också runt 27V. Pysslade med lite annat och nu visade voltmätaren 23V, och multimetern samma. Tillbaks in i hytten, råkar komma åt knappen för diffspärren och se där. När jag aktiverade den så droppade nålen på voltmätaren lite till, testade att bromsa, även här dippade nålen till igen men den gick inte upp till 27V igen.
Så nu vet jag inte var jag ska börja med felsökningen, bromsen är ju pneumatisk och diffspärren dras av en solenoid så hur kan de påverka samma sak? Kanske via bromsljuset? Röken kom ju ifrån instrumentbrädan och alla solenoider sitter ju i motorrummet. Har ännu inte lyckats få loss instrumentbrädan då vajern till hastighetsmätaren är för kort och jag vågar inte skruva loss muttern innan jag bekräftat att det går att lossa den så. Har tittat upp/under och det är en riktig härva med kapade kablar, skarvningar med eltejp osv men kunde inte se något upp. Men det verkar vara nåt ordentligt jordfel antar jag? Kan generator o laddrelä ta skada av det här? Jag tänker ju inte köra med det men motorn måste ju gå under diverse mätningar.
Ang bilder nedan, är det överladdningsskyddet jag är och mäter på? Alla stift visar samma spänning när jag mäter mot jord. Och till höger om multimetern sitter en pryl med nåt slags skyddhölje runt, som synes är ena anslutningen borta. Vad kan den ha för funktion?