Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Märkligt laddfel på dumper (24V)

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Pistongen (trådstartaren)

#1 » 20:17:47, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter den långa vintern var det dags att fyra upp dumpern, en Engström & Nilsson, inte för att det har med det att göra men lite onödig info kan ju vara trevligt ibland :grin:

Den startade direkt, jag hoppade ur för att kolla motor o andra grejer. När jag klättrade in i hytten igen så var det inte lika kul, massa rök sipprade up ur instrumentbrädan. Ni vet den där typiska magiska elröken som gör att saker slutar fungera när den släpps ur? Stoppade naturligtvis och såg till att det inte tog sig på riktigt. Fick av några paneler och startade igen för att kunna se var det kom ifrån, men nu hände det ingenting. Så jag tog mod till mig och körde några lass och efter ett tag noterade jag att voltmätaren var nere på 21V så det var bara att åka hem.


Först idag har jag kunnat testa lite, min första tanke var att nåt hade hänt med generatorn eller laddrelät. Fordonsel är inte min starka sida men jag mätte på vad jag antar är laddrelä/överladdningsskydd, se bild nedan och fick till min förvåning lite över 27V, vilket borde vara helt ok? Kollade på voltmätaren i hytten och nu visade den också runt 27V. Pysslade med lite annat och nu visade voltmätaren 23V, och multimetern samma. Tillbaks in i hytten, råkar komma åt knappen för diffspärren och se där. När jag aktiverade den så droppade nålen på voltmätaren lite till, testade att bromsa, även här dippade nålen till igen men den gick inte upp till 27V igen.

Så nu vet jag inte var jag ska börja med felsökningen, bromsen är ju pneumatisk och diffspärren dras av en solenoid så hur kan de påverka samma sak? Kanske via bromsljuset? Röken kom ju ifrån instrumentbrädan och alla solenoider sitter ju i motorrummet. Har ännu inte lyckats få loss instrumentbrädan då vajern till hastighetsmätaren är för kort och jag vågar inte skruva loss muttern innan jag bekräftat att det går att lossa den så. Har tittat upp/under och det är en riktig härva med kapade kablar, skarvningar med eltejp osv men kunde inte se något upp. Men det verkar vara nåt ordentligt jordfel antar jag? Kan generator o laddrelä ta skada av det här? Jag tänker ju inte köra med det men motorn måste ju gå under diverse mätningar.


Ang bilder nedan, är det överladdningsskyddet jag är och mäter på? Alla stift visar samma spänning när jag mäter mot jord. Och till höger om multimetern sitter en pryl med nåt slags skyddhölje runt, som synes är ena anslutningen borta. Vad kan den ha för funktion?


Bild

Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



Towil

#2 » 20:57:03, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Pistongen (trådstartaren)

#3 » 21:07:56, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet



Det där verkar vara Lucas rök, tror du den är kompatibel med min? 24V röken verkade onekligen ha en högre densitet nämligen.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Towil

#4 » 21:26:32, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tar bort Churchill ventilen kan du nog överfylla för 24V.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 21:44:17, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den fyrkantiga svarta saken som du mäter på är förmodligen en säkringsdosa som det sitter tre porslinssäkringar i. Den avlånga saken med skyddshölje är ett motstånd. Kanske förkopplingsmotstånd för glödstift eller flamstart. Om det någon gång i tiden har suttit en komradio av typ Aga MRU i dumpern, så skulle de anslutas via ett liknande motstånd i 24 V-fordon.

Har du elschema till den?
Vad är det för märke och typ på generator och laddningsregulator?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Pistongen (trådstartaren)

#6 » 22:05:23, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Den fyrkantiga svarta saken som du mäter på är förmodligen en säkringsdosa som det sitter tre porslinssäkringar i. Den avlånga saken med skyddshölje är ett motstånd. Kanske förkopplingsmotstånd för glödstift eller flamstart. Om det någon gång i tiden har suttit en komradio av typ Aga MRU i dumpern, så skulle de anslutas via ett liknande motstånd i 24 V-fordon.

Har du elschema till den?
Vad är det för märke och typ på generator och laddningsregulator?


Komradio har säkert funnits en gång i tiden, generatorn är en Delco Remy 25-S1 enligt märkskylt. Om inte den svarta boxen är en laddningsregulator vet jag inte vad jag har. Det sitter flera olika oidenfierade prytlar med elsnören under instrumentpanelen, ska ta några bilder till imorgon.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

torbjorn_forsman

#7 » 22:09:26, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att döma av de bilder jag får upp när jag googlar på den generatorbeteckningen, så har den (eller kan åtminstone ha) inbyggd laddningsregulator.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Pistongen (trådstartaren)

#8 » 22:27:37, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Att döma av de bilder jag får upp när jag googlar på den generatorbeteckningen, så har den (eller kan åtminstone ha) inbyggd laddningsregulator.


Det är nog inte omöjligt, fick med två pärmar med reservdelslistor och sprängskisser o de hade jag inte tittat i än, kollade precis och det finns faktiskt elschema! Vad jag kan se så går det direkt från generatorn till batteri. Men hur kan det bli sånt spänningsfall då man juksar med luftsystemet? Här kan det nog bli många gråa hår. :???:


Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Ulf

#9 » 00:14:33, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att du "bara" har dålig kontakt? Någonstans..., gissningsvis under brädan.
Följ matningen från batteri/huvudbrytare in under panelen. Du hittar kanske ett ställe där spänningen sjunker, mellan det stället och det förra har du problemet. Detta kan bara göras när det går hyffsat med ström.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

torbjorn_forsman

#10 » 07:32:51, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Delcogeneratorer för personbilar är det vanligt med dålig kontakt där pluskabeln är ansluten till generatorn. Isolerbussningen är av en plast som mjuknar i värme och det finns ingen ansats på skruven som kabelskon ska ligga an emot. När plasten har mjuknat och tappat formen så hänger kabelskon lös tills någon har dragit efter muttern. Om det är riktigt illa så kan det bli sönderbränt och fult där skruvskallen (typ vagnsbult) sitter fast i likriktarbryggan inne i generatorn också.

Förresten, knepigt att det varken finns någon laddningslampa eller anslutning för magnetisering från tändningslåset inritad på elschemat.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Pistongen (trådstartaren)

#11 » 13:42:57, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:På Delcogeneratorer för personbilar är det vanligt med dålig kontakt där pluskabeln är ansluten till generatorn. Isolerbussningen är av en plast som mjuknar i värme och det finns ingen ansats på skruven som kabelskon ska ligga an emot. När plasten har mjuknat och tappat formen så hänger kabelskon lös tills någon har dragit efter muttern. Om det är riktigt illa så kan det bli sönderbränt och fult där skruvskallen (typ vagnsbult) sitter fast i likriktarbryggan inne i generatorn också.

Förresten, knepigt att det varken finns någon laddningslampa eller anslutning för magnetisering från tändningslåset inritad på elschemat.


Tror inte det är dålig kontakt på generatorn men jag ska putsa upp anslutningen i alla fall. Bifogar några bilder till, tändlås och voltmeter är inritade där. Det visar en laddlampa på schemat men det finns ingen sådan i verkliga livet. Scannern har tyvärr lagt av så det blir tyvärr inte bättre än med mobilkameran. Första steget blir att lyfta instrumentpanelen, det kom ju rök därifrån och problemen kom efter det så det är första stället att börja på.



Bild

Bild

Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

torbjorn_forsman

#12 » 17:09:11, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bara instrumentbelysning för voltmätaren som ser ut som en laddningslampa på schemat?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

joakim72

#13 » 07:59:02, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är det inte bara instrumentbelysning för voltmätaren som ser ut som en laddningslampa på schemat?


Exakt.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Pistongen (trådstartaren)

#14 » 13:11:59, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst var det instrumentbelysning, på schemat är den ju inritad i en ruta och tydligen betyder det samma sak som på hydraulikscheman.

Lyckades i alla fall få upp instrumentbrädan men kunde inte se något uppenbart som brunnit/smält, med tanke på hur mycket rök som kom så borde det synas. Men jag är nära på ganska säker att det är något problem med solenoiderna. Skulle precis koppla loss dem och provstarta men då ringde jobbet och sa att jag var tvungen att åka iväg imorgon. Så packa väskan och vattna granhäcken fick högre prio idag.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#15 » 19:06:32, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag felsökt och testat igen, nu är det 0 laddning från generatorn. Jag hittade en bränd kabel men den har ingenting att göra med laddningen utan den var till blinkersen.

Kan det vara så att problemet med överslaget var tillräckligt för att få generatorn att ge upp? Laddregulatorn och likriktare sitter mycket riktigt i generatorn, sen går det en förgrening in i hytten med + och jord och en annan till batteriet. Teorin jag hade med solenoiderna har jag lämnat, det blir nog tillräckligt spänningsfall för att voltmetern ska dippa när man aktiverar dem när inte generatorn laddar.

Plockade loss generatorn för att öppna upp och kolla kol mm men fick bara av gaveln med de verktyg jag har, dåligt med tumhylsor i de små dimensionerna men diodbryggan kommer jag åt. Finns det något jag kan mäta mig fram till här

Kan det vara värt att skicka den på kontroll? Imorgon ska jag kolla med Tk Traktordelar om de har nån på lager.


Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se