Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Nya elbekymmer. LED-strålkastare med skymningsvakt

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 20:50:03, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Lyktan över gården hos mor o far brakade ihop förra vintern. Jag paniköpte närmaste ersättare som av en händelse :vissla: fanns på biltema.

Nu har denna makapär också brakat ihop. Eller, den lyser i alla fall inte. Misstänker elektroniken som styr skymning/rörelse. Ville testa det. Hade hoppats på att man kunde koppla förbi skymnings/rörelse-enheten "lite snabbt", men icke!

Så här ser det ut:
Bild

Bild

Inkommande matning ska in på "sockerbiten", fas, noll, jord, som vanligt. Kretskortet i överkant på bild två torde alltså vara någon styrning för själva LED-strålkastaren. Korrekt?
De tre svarta tåtarna till höger, i bild två, går ner till elektroniken för skymning/rörelse. Under den svarta "skyddsplasten" döljer sig tre kablar, röd, blå, brun. De fäster in under "tuggummit" på kretskortet i bild 2. Skulle man kunna koppla ihop dessa trådar för att få igång lampan, om den nu inte är trasig? Frågan blir då vilka?
Andra alternativ? Är det ide att göra något eller är det runda arkivet som gäller?

Stör mig lite om det inte är fel på själva strålkastaren, utan bara skymning/rörelse-grunkan och man måste kassera hela enheten ändå. :???:


Gå till lösningen
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



Michael Meier

#2 » 21:04:29, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fota kretskortet från andra sidan ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 21:34:51, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör sitta ett relä på skymningsvaktens kretskort. Bygla över reläkontakten, så borde det hela fungera sedan.
Om jag får gissa, så är det röd och brun som ska kopplas ihop. Petar man loss kletmassan från kretskortet på övre bilden (drivdonet för strålkastaren) så är det mycket möjligt att det finns någon förklarande text där kablarna är anslutna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valberga

#4 » 21:51:48, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle inte orka bröta med skiten.Om du bara vill ha ljus o inte sensor köp en ny strålkastare. Om du vill ha sensor o ljus köp någon annanstans än biltema. Är det inte garanti kvar?
Går helt säkert att få igång bara strålkastaren. Brukar vara ett relä som slår till strålkastaren. Men är det värt jobbet :insomnia:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

bonnen513

#5 » 21:57:54, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

självklart ska det lagas

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

roddjer (trådstartaren)

#6 » 22:15:06, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Baksida.

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#7 » 22:29:58, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Jag skulle inte orka bröta med skiten...:

Nej, men jag backar inte för en utmaning... :cool:

valberga skrev:...Om du bara vill ha ljus o inte sensor köp en ny strålkastare...

Vill ha både ljusvakt och rörelse. Har en stand-alone vakt/rörelseenhet redan. Om lyktan funkar är saken biff!

valberga skrev:...Om du vill ha sensor o ljus köp någon annanstans än biltema. Är det inte garanti kvar?...

För garantiärenden brukar krävas kvitton. Borrrrtaaaa...
Biltema var en nödlösning den här gången. Hade jag vetat då att man inte kan byta ljuskälla i dem hade jag aldrig köpt den.

valberga skrev:Går helt säkert att få igång bara strålkastaren. Brukar vara ett relä som slår till strålkastaren.

Också en anledninga att testa. Se vad de här LED-armaturerna går för, Biltema eller ej. De jag inte gillar med dem är man inte kan byta ljuskälla i dem. Nån snubbe på IKEA försökte pracka på mig en sån här spotligt med LED. Gick inte att byta ljuskälla. Bara kassera hela skiten när (en av?) lycktorna pajar. Sen får det vara hur många brinntimmar på dem som helst men jag vill kunna byta ljuskälla!

valberga skrev:...Men är det värt jobbet :insomnia:

Som sagt, utmaningar..

Skönt att lura kapitalet på nån krona om man kan. Inom rimliga gränser. Tänker ju inte lägga en arbetsvecka på den. Har blivit allt bättre på att värdera sånt på senare år...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#8 » 22:34:11, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det bör sitta ett relä på skymningsvaktens kretskort. Bygla över reläkontakten...

Ja men visst, självklart. F*n, med min bakgrund åt elektrikerhållet borde man för böfvelen kunna tänka ut sånt där.. :aaargh:

Får bli morgondagens exercis. Ska snart lägga mig på söta örat. Återkommer...

edit: Snart.. :mrgreen:
Senast redigerad av roddjer 22:41:50, 29-05-2018, redigerad totalt 2 gånger.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Stridis2

#9 » 22:34:48, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att själva lampan fungerar? Jag har minst två LED-byggstrålkastare utan skymningsrelä som har lagt av. Om det är LED-chipen eller drivdonet har jag inte undersökt ännu, men har mina lampor gått itu kanske din också har gjort så. Jag hade alltså börjat med att mäta om du får spänning till lampan.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

roddjer (trådstartaren)

#10 » 22:41:17, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Är du säker på att själva lampan fungerar? ...

Nej, det är ju det jag inte är. :klia:
Men vakten lär väl sitta mellan matningen och lyktan? Lär väl vara säker på att få spänning genom vakten först innan jag mäter fram till lyktan? :klia:

Nån ide att Ohm-mäta lyktan om man kopplar bort den från kretskortet?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Stridis2

#11 » 22:49:17, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, ohmmäta tror jag är svårt att tolka ut något ur. Men om du mäter spänningen in på kretskortet så säkerställer du att du har ström fram. Mäter du ut från kretskortet till lampan och har spänning där så fungerar skymningsreläet (givetvis med mörklagd sensor). Ingen spänning ut från kortet så får du experimentera med skymningsreläet.

Är kretskortet avsågat mellan brun och röd kabel? I så fall är jag benägen att hålla med Torbjörn Forsmark om att dessa två ska kopplas samman.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

roddjer (trådstartaren)

#12 » 12:05:47, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Mja, det blir nog runda arkivet för denna strålkastare.

Eftersom jag tidigare bestämt att jag vill vara utan den inbyggda rörelsevakt/ljussensorn kapades huset för dessa itu. Dremeln är en bra "nyckel". :razz: Även om lampan är paj så kan kineserna vara jädrans stolta över plastmaterialet, ett sabla gnessande med Dremeln innan den gav med sig. :cool: Frilade kretskorten för att kunna mäta ordentligt. Sen genomfördes...
Stridis2 skrev:...Mäter du ut från kretskortet till lampan och har spänning där så fungerar skymningsreläet (givetvis med mörklagd sensor). Ingen spänning ut från kortet så får du experimentera med skymningsreläet.

Fick inga entydiga svar där, späningen fladdrade upp och ner. Mätt på fel ställen? :klia:

Vidare. Hittade reläet för tillslaget. Frågade oraklet Google om info om denna utifrån hittat typnummer. Hittade faktiskt ett schema över den. Lödde bort den från kretskortet (med min nylagade gamla lödstation. :grin: ) för att säkerställa kopplingspunkterna på reläet. Byglade kontakterna för "tändtråden". Och.. då sprattlade faktiskt lyktan till. Men... den avger bara ett svagt skimmer med en strob-likande effekt, den bara blinkar lite trött.

Ville koppla bort rörelsevakt/ljussensorns elektronikplatta helt, dels för att den sak bort i vilket fall som helst, men för att säkerställa att det kortet inte ställer till nåt annat "trams". Mätte fram och tillbaka och synade ledningsbanor. Kom fram till att blå borde vara "noll", brun och röd, "Line", "tändtråd". Kopplade ihop brun och röd med en sockerbit med samma resultat som tidigare. Strob-effekt.

Stridis2 skrev:Är kretskortet avsågat mellan brun och röd kabel? I så fall är jag benägen att hålla med Torbjörn Forsmark om att dessa två ska kopplas samman.

Ja, det är ju det. I samband med montering av sockerbit hittade jag under "tuggummit" en par stift på var sin sida av skåran. Har man en bygel typ såna man har och ställer in Master/Slave på hårddiskar m.m. kan man bygla där, direkt på kretskortet.

Så. Summa summarum. Inte mycket att göra åt antar jag. Nåt fel i "styrsystemet" för lyktan. Om ingen har ett förslag om en "enkel" lösning så går den ut till det väldigt lokala Återbruket. I min maskinhall...


Detta inlägg har valts som lösning

//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bengt Erik Eriksson

#13 » 20:05:53, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm . Väcker tråden med min 50 kr jula/rusta-lykta.
Den var död häromdagen. Lyser lite svagt i nedre raden bara. Jag har mätt lite på den. Med fas på den blå har jag spänning hela vägen runt moturs på komponenterna tillbaka till DB1. Dess övre vänstra ben har inte spänning men det är väl utgående 0 i så fall. Något man kan kolla? Konvertera till 12 v eller lägga i bingen med dåliga inköp?
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

nimrod_pro

#14 » 20:29:30, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara kassera, ett eller flera ledchip som har sagt upp sig, brukar drivas hårt i dessa billiga armaturer. Jag har tröttnat på lågpris och köpte en dyrare ledarmatur och komplettera med separat rörelsevakt. Varit igång ett par år nu utan problem.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#15 » 22:21:16, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

DB1 är en likriktarbrygga, rimligtvis bör du få ut likspänning på ena sidan av den. Nu har ju kretskortet ogenomskinlig vit lödstopplack, men om man granskar det noga bör man kunna se hur ledarna är dragna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se