Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

minska hastighet handborrmaskin.

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

CountyBruff (trådstartaren)

#1 » 17:40:55, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"I brist på bröd får man ta limpa" sa Kajsa Warg - eller?
I brist på pelarborrmaskin får man sätta en handborrmaskin i vertikalfäste.
Problemet är att det blir fullvarv när man låser avtryckaren,
går det att minska varvtalet med en reostat /potentiometer när borrmaskinen är på 700W?

El är inte min starka sida :klia:
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT



PerJohansson

#2 » 17:44:03, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar bli mycket värme när man gör så och belastar maskinen lite, borrmaskinerna brukar protestera. Kolla på loppis eller liknande efter en gammal handborrmaskin med växel, de brukar gå att få ner till iaf några hundra varv.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

CountyBruff (trådstartaren)

#3 » 18:36:09, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enklaste är kanske att skaffa en"riktig" pelarborr,
ser att det finns för omkring tusenlappen, eller är det bara kinaskräp?
Obs jag är ingen "JA Bond, men det är skoj att borra rakt.

Rättar mig själv,bör upp till 4000+ om man skall klara lite större borrdim.

2 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

torbjorn_forsman

#4 » 19:27:58, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många handborrmaskiner med varvtalsreglering har ett litet vred i strömbrytarknappen, genom att vrida på det kan man ställa in varvtalet i "låsläge".
Om man vill reglera farten med något utanför maskinen så är det bättre med en dimmer (sån som man reglerar ljusstyrkan på 230 V glöd- eller halogenlampor med) eller en vridtransformator.

Jag har använt flera riktigt billiga kinatillverkade pelarborrmaskiner (ca 399 kr-modellen), för mig håller och fungerar de utmärkt, medan däremot somliga andra har en förmåga att antingen reta upp sig på dem eller få dem att gå sönder.
Nackdelarna jämfört med dyrare maskiner är väl framför allt att det är besvärligt att ställa om varvtal eftersom det innebär att lägga om rem på trappstegsskivor, modernare exemplar kan vara irriterande genom förreglingsbrytare som ska stänga av motorn när man öppnar remkåpan, som krånglar och går sönder. I något enstaka fall har det funnits en dålig chuck som inte centrerade borren bra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

CountyBruff (trådstartaren)

#5 » 20:02:02, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framtiden får utvisa,
tänkte snåla ihop något med befintligt "skräp".
Inga investeringar i år, bara 24 h på timräknaren - hittils. :sad:
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

torbjorn_forsman

#6 » 20:09:45, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det slog mig att en bra källa till dimmer som tål ca 500 W, är de "uplight" -golvlampor med en kraftig halogenlampa upp mot taket, som var populära på 90-talet och numera slängs ut i parti och minut. Många av dem har ju dimmern i en liten plastlåda som ska ligga för sig själv på golvet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#7 » 21:57:22, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:... men det är skoj att borra rakt...

Amen to that, brother! :cool:

Har ännu inte installerat den Woftcraft jag köpte i samma syfte som TS. Men, har liksom ingen borrmaskin över jag kan "dedikera". Än så länge.

@ torbjörn
Har själv varit och sneglat och ryckt i ett par såna där "Kina"-apparater. Vissa ser ju förfärliga ut med tanke på gjutgodset, hur det är efterbearbetat osv, glapp och skevar i, vad säger man, "sänkmekanismen" och allmänt ruffiga. Andra ser och känns helt ok. Det jag tycker är svårt att bedöma är lagringen för "sänkmekanismen" och chucken i sig, men du skulle säga att de inte är så pjåkiga överlag?

torbjorn_forsman skrev:Det slog mig att en bra källa till dimmer som tål ca 500 W, är de "uplight" -golvlampor med en kraftig halogenlampa upp mot taket, som var populära på 90-talet och numera slängs ut i parti och minut. Många av dem har ju dimmern i en liten plastlåda som ska ligga för sig själv på golvet.

Jädrans. Jag som nyss hiva en sån i återvinningen!
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

toker

#8 » 22:37:28, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar inte vara nån bra lösning att reglera ner varvet via vredet bredvid strömbrytaren i alla fall inte vid borrning med grövre borr eftersom lagom varv före borrningen gör att borren i stort sett stannar när man belastar lite möjligtvis funkar det bra vid borrning i mjukare material.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#9 » 22:39:13, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa dammsugare med ställbar effekt har också en framkantsdimmer (alltså med triac - billigaste och i vissa applikationer sämsta modell av dimmer). Många dammsugare har effekt på 1400 W. :eat:

Jag har fått för mig att en växelströmsmotor som i oreglerade handborrmaskiner blir mycket varm och svag om man sänker varvtalet med framför allt framkantsdimmer.

Det är ju ganska långt, men om intresse finns så vet jag kanske, kanske om en gammal pelarborrmaskin ("smea-maskin") avsedd för axelledningsdrift som man borde kunna utrusta med antingen lågvarvig motor eller motor och växellåda, plus givetvis en plattrem på tredelad trappskiva. Är det intressant kan jag luska i om ägaren vill sälja. Maskinen har inte använts på mer än 40 år, så priset borde bli hyfsat... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#10 » 23:55:37, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Seriemotorn i en borrmaskin blir svag om man reglerar ner den med en dimmer, men den blir svag på precis samma sätt som om man bara skulle sänka spänningen till den. En del lite mer påkostade handborrmaskiner har en inbyggd triacstyrning som mäter varvtalet och reglerar på konstant varvtal (samma teknik som för att styra trummotorn i en tvättmaskin med kollektormotor).

De motorer som kan bli överhettade om man reglerar ner dem, är enfas asynkronmotorer. Där blir det mycket värme i rotorn när de går sakta med stor eftersläpning, och om inte motorn är gjord för detta så kan framför allt lagren få det varmt om öronen. Självsmörjande glidlager i billiga småmotorer kan t ex gå torra i förtid.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerJohansson

#11 » 07:19:44, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen får man tänka på att fläkten även minskar i varvtal om man minskar varvet på borren, så kombinationen grovt borr, låg hastighet och lite kylning kan vara påfrestande. Det var det iaf för min 500 W Biltemamaskin.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Jac

#12 » 07:21:39, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är skillnaden på framkantdimmer och annan dimmer?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#13 » 10:56:46, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Vad är skillnaden på framkantdimmer och annan dimmer?


En framkantdimmer, som är den "traditionella" sorten, har en triac (eller förr två motriktade tyristorer). De har egenskapen att när de väl har "tänt", dvs börjat släppa fram ström, så kan de inte slås ifrån förrän strömmen av sig själv går ner till noll. Så i en dimmer eller motorstyrning, reglerar man på så sätt att man väntar en viss tid efter nollgenomgång i nätspänningen innan triacen får tända, och sen står den kvar tänd till nästa nollgenomgång.
Så gott som alla motorstyrningar i borrmaskiner, tvättmaskiner med kollektormotorer mm fungerar på precis det sättet. En variant som är kombinerad med likriktare, duger tillräckligt bra för att ha styrt huvudmotorerna i SJ:s ellok de senaste 50 åren.

Men framkantdimmers kan ställa till problem ihop med moderna ljuskällor (lågenergilampor, LED mm) med elektroniska drivdon, det kan bli instabilt och flimrande ljus, vissa typer dimmar inte alls ner förrän man har styrt ner framkantdimmern så långt att man börjar knapra på sinusspänningens toppvärde osv. Så för sådana tillämpningar har bakkantdimmers, som istället använder en transistor som kan slås till och från när man vill, tagit över på senare år. Men de är dyrare och utvecklar mer värme än framkantdimmers, man kan t ex inte ha en bakkantdimmer för särskilt stor effekt infälld i en apparatdosa i väggen utan att det börjar bli för varmt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#14 » 10:30:48, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta sent svar, men vi var på Liseberg hela dagen i går. Började skriva ett svar men hann inte bli klar innan vi åkte.
Torbjörn täckte in ganska mycket av det viktiga, men lite vill jag komplettera med. Först och främst måste jag säga att min info fick jag från en av landets stora gurus inom dimmerteknik, så grundfaktan är säkert rätt. Men det är kanske tio år sedan, så jag kan både minnas fel och ha förstått fel, så ta det för vad det är. :vissla:

Det finns tre grundtyper av dimmers, framkanstdimmer, bakkantsdimmer och sinusvågsdimmer. Det är vilken del av sinusvågen du använder man benämner.

Den billigaste dimmerkonstruktionen är med en triac. Då kollar man när man har nollgenomgång och efter en viss tid står man på triacen, alltså man får spänning. 50Hz har två nollgenomgångar per våg, alltså 1/100 sekund. Väntar man en tvåhundadels sekund kommer spänningen att slås på när den är som högst, 220 v som sedan faller ner till 0 v, ett litet avbrott, 220 v till 0 v igen osv. Problemet här är om du har t.ex. en glödlampa så mår inte glödtråden alls bra av att börja på full spänning när den är kall, mycket stor risk att den brinner. Man kan minska problemet med detta genom att ha en mycket låg spänning som ligger på hela tiden. Bättre men inte bra för glödisar, katastrofalt för motorer.

En bakkantsdimmer kör med transistorer och klipper sinusvågen i slutet av vågen. Vid 50% dimning så stiger spänningen från 0 v till 220 v och slås sedan av ett ögonblick. Börjar om från 0 v till 220 v igen osv. Mycket snällare både för glödljus, viss elektronik och elektromekaniska pryttlar som transformatorer och motorer.
Nackdelar är, precis som Torbjörn skrev, värmeutveckling och dyrare konstruktion.

Sinusvågsdimmern är mycket mer avancerad (och därmed mycket dyrare) än de båda andra. Här modifierar man sinusvågen så man har alltid en hel våg på 50 Hz fast olika hög, alltså spänningen varierar, vid 50% dimning har man 110 v.

Nästa problem är störningar. Som jag vill minnas så var dessa värre med framkantsdimmer, mindre med bakkantsdimmer och ännu mindre med sinusvågsdimmer. Har du en dimmervagn med kanske 100 kanaler och några hundra ampere blir inte ljudteknikerna inte glada på dig om den spyr ut störningar. Det är runt 50% dimning som störningarna är värst. En billig triacdimmer hörs tydligt när den dimmar, alltså direkt ut i luften utan något PA.

När man kopplar in saker som motorer och transformatorer får man ytterligare problem. Ska man dimma en glödlampa på 30W behöver man dimensionera dimmern för 30W. Ska man driva glödlampan via en transformator behöver man dubbla effekten på trafon (alltså 60W) och ytterligare dubbla dimmern (120W).

Många växelströmsmotorer fungerar också mycket dåligt att sänka hastigheten på med hjälp av dimmer. De blir mycket varma och brinner om man sänker mer än några procent. Då bör man använda en frekvensomvandlare i stället, men de faller inte under dimmer så det ska jag inte försöka behandla här... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Henric Johansson

#15 » 13:10:11, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi återgår till själva borrmaskinens varvtal.
Min far hade i många år ett sådant stativ, med sin första borrmaskin uppsatt.
Har stativ med borrmaskin undanlagd någonstans.....
Borrmaskinen är en bronsfärgad black and decker, hus i aluminium med en 13mm chuck, hederlig 60-talsteknik. Lagom varv för metallborr över 10 mm, stark som FN , dånar som ett reaplan.

Behöver ts en lågvarvande borrmaskin, fråga runt i bekantskapskretsen efter äldre maskiner.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se