Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Problem potentiometer i Oerlikon svets

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 21:12:01, 07-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gammal Oerlikon Citomig 320 med ett 2-45 matarverk. Det är den gamla modellen som är grön. Verkar som man har använt exakt samma namn till nyare modeller som är blå, men de verkar inte ha mer gemensamt än namnet.
Potentiometern där man ställer in trådmatningen har havererat. Det är en trådlindad pot där tråden har gått av. Potten har ingen som helst märkning. Om jag mäter från ena sidan till mitten på motstådsbanan får jag ungefär 12 kohm. Ska jag gissa på en 22 kohms eller 25 kohms pot? Har det någon praktisk betydelse?

Någon som har bruksanvisning, serviceanvisning, kopplingsschema eller liknande till en sådan svets hade jag blivit mycket tacksam.
(Ursäkta röran på bilden. Det byggs på snabbt... :vissla: )

Bild

Edit: Stavfel i titeln
Senast redigerad av Stridis2 22:59:14, 07-07-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Stridis2 (trådstartaren)

#2 » 21:20:43, 07-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde fråga, någon som vågar sig på en gissning i vilken effekt potten måste klara? Original pot är ca 25 mm i diameter och själva huset ca 18 mm högt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#3 » 21:40:00, 07-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av storleken att döma skulle jag gissa att den ska tåla 2-3 W. Det låter som ungefär samma storlek som de trådlindade trimpottar som användes för inställning av centrering, konvergens mm i de allra äldsta färg-tv från slutet av 60-talet.

Det går ju förstås att koppla in ett par motstånd provisoriskt, köra igång matarverket och mäta vad det blir för spänning, för att räkna ut vilken effekttålighet som behövs. För så hög resistans som 20-25 kohm känns det som om det vore mer driftsäkert med en pot med kolbana, tråden blir ju så tunn i en högohmig trådlindad, att det är alldeles för lätt hänt att den går av. Och om mätningarna tyder på att det aldrig kommer att utvecklas mer än kanske 0,5 W i den, så kan man nog hitta en bra pot med kolbana att sätta dit.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2 (trådstartaren)

#4 » 23:19:32, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde en fuling. Tog ut potten för pungt- och pulssvetsning. Den hade etiketten kvar där det gick att utläsa 22 kohm. Eftersom jag aldrig använder den funktionen så bytte jag plats på pottarna och fick på så vis fungerande trådmatningsinställning. :hurra:
Spänningsfallet över trådmatningsinställningspotten varierar mellan 24 och 26 volt. Strömmen kunde jag inte mäta eftersom jag bara hade tångamperemätare hemma och de klarade inte så små strömmar. Nästa gång den här potten havererar så vet jag i alla fall resistansen. Får i nödfall köpa på vinst och förlust och prova om det håller. Min svets går ju inte så mycket jämfört med när den gick industriellt... :vissla:

Potentiometern var av fabrikatet Megatron potentiometer, men tyvärr så är etiketten mycket svår att läsa så jag kunde inte tolka ut vad det var för typ eller effekttålighet. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#5 » 09:21:25, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med ca 25 V över potentiometern så blir ju effektutvecklingen inte ens 0,03 W, så vilken pot som helst som passar mekaniskt bör hålla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2 (trådstartaren)

#6 » 09:31:24, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jisses, i går hade jag mer än lite otur när jag tänkte... :vissla:
Jag ville mäta både spänning och ström för att därigenom kunna räkan fram effekten, men missade helt att resistansen var känd... :vissla:
Tack för påpekandet! :buga: Ska beställa två pottar nästa gång jag beställer elektronik så jag har i reserv.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

InläggDetta inlägg har raderats av Chrill321 den 15:27:36, 06-04-2019.


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se