Fick ta över en halvt antik startmotorprovbänk av lokala el & dieselfirman, den stod ute för att ingen hade orkat att tippa den i skrotflaket. Jag tycker inte att det är helsmart att släpa hem den, men å andra sidan är det synd & skam att bara vräka den rätt å slätt utan att experimentera lite.
Generatorprovbänken av samma årgång hade någon annan redan tagit över, men de yttre delarna av leonardaggregatet (trefasmotor & variabel DC-generator kopplat till en DC-motor för variabelt utgående varvtal) fanns kvar, något fungerar inte riktigt när det gäller det. De skulle kolla om jag fick ta över AC/DC-grunkan, det är i alla fall riktig deluxeporr Den herren skulle bygga om till frekvensare och då ska jag se till att han sparar de gamla prylarna. Varför använda fekvensomriktare när samma jobb kan göras med ett halvt ton järn & koppar, och stora trådlindade vridmotstånd av kanthaltråd & porslin.
Generatorprovbänk är lite mer användbart egentligen, men det är inte mycket sådana jobb heller idag.
Testade en fungerande startmotor, amperemätaren kärvar, men det kan gå att öppna upp och smörja. Varvräknaren saknar givare, och det ser ut som att den har saknats väldigt länge. Frågan är vad det har varit för grunka egentligen, två trådar att ansluta den till, och en omkopplare för att välja startmotorns drivkuggars antal. Instrumentet har ingen extern matningsspänning.
Just för tillfället är det ganska allvarlig brist på tid, så det kommer mera senare. Och är det någon som har information om den, eller något annat att tillägga så varsågoda