Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Felsöka elmotor till vedkap

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

benny4ever (trådstartaren)

#1 » 22:40:14, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Är otrolig rookie på detta så vet inte ens riktigt var jag skall börja.

Har en gammal vedkap som säkert är +30 år gammal (fick av morfar). Testade denna och gick utmärkt i någon timme, sen helt plötsligt slutade den fungera (dock plötsligt under drift). Luktade inte bränt eller så, inga proppar i huset gick och har testat i flera andra eluttag utan att den kommer igång igen. Den är helt stendöd. Ingenting ser bränt eller trasigt ut. Hjullagret snurrar fint. Någon som har lite tips på hur jag börjar felsöka?

Tog några bilder men vet inte om det ger så mycket?
Bild

Tacksam för alla tips!

Mvh /B
benny4ever
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:28, 09-08-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#2 » 23:48:36, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

benny4ever skrev: .... Tog några bilder men vet inte om det ger så mycket?
Bild

Tacksam för alla tips!

Mvh /B


Bild

Bild

Bild

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 23:57:57, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom den är CE-märkt så kan den knappast vara mycket mer än 20 år gammal. Det var ju omkring 1996 CE-märkningen infördes.

Kolla först om nollspänningsutlösaren i strömbrytaren fungerar. Strömbrytaren ska ju vara återfjädrande då den är spänningslös, om spänning finns från elnätet fram till den så drar elektromagneten som är inritad nertill på skissen och låser en spärr så att den kan stanna kvar tillslagen. Om strömbrytaren stannar tillslagen då nätspänning finns, men återfjädrar då den är spänningslös, så är de sakerna i ordning. Mät sedan och kolla att det verkligen kommer fram spänning från strömbrytaren till motorn. Du kan också (med alltsammans spänningslöst) ohmmäta motorlindningen och kolla att det inte är avbrott i den.
Jag antar att motorn har en startkondensator fast den inte är inritad på schemat?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#4 » 00:08:57, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stark kandidat är kontaktbläck i startapparaten, ta en bild på startknapp.. det finns nya kombinerat intag att köpa om du inte vill reparera med lödkolv.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#5 » 00:15:34, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

benny4ever (trådstartaren)

#6 » 09:04:19, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar! Tänkte börja med att titta i strömbrytaren men det tog snabbt stopp eftersom jag inte ens får upp den. Hur bär man sig åt för att inte helt förstöra den vid öppning?
benny4ever
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:28, 09-08-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#7 » 09:52:48, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju börja med att ohmmäta utifrån, för att se om allt verkar friskt. Med strömbrytaren tillslagen ska du ha kontakt från vardera pinnen i stickproppen till en av ledarna som går vidare till motorn.

Är det inte bara att lossa de fyra skruvarna runt intaget och ta av det till att börja med? Sen misstänker jag att själva strömbrytarenheten är insnäppt i kopplingslådan, så man får trycka undan spärrhakar inifrån för att kunna dra ut den. När den väl är ute, går den säkert att pilla isär på något sätt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#8 » 12:30:26, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

roddjer

#9 » 21:45:42, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

benny4ever skrev:... strömbrytaren men det tog snabbt stopp eftersom jag inte ens får upp den. Hur bär man sig åt för att inte helt förstöra den vid öppning?

Har du nån bild på underverket?

Finns det någon packning mellan locket och "botten"? Vissa gamla packningar kan agera klister ibland. Har jag märkt...

Eller är det sånt där nitat elände?
Många nyare grendosor, förvisso av lite budgetkaraktär men ändå, är sammansatta med nå satans nitar istället för skruv. Dom dosorna måste man "förstöra" litegrann för att komma in i. Har jag märkt...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mats i Myrhult och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se