Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Skillnad Varvräknarsignal diesel och bensinmotor

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

fretchi (trådstartaren)

#1 » 15:10:28, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Blev lite sugen på att ev. försöka få till en varvräknare i min gamla 240 D6, men någon original verkar inte ha funnits till gamla mätarhuset.

Som jag förstått det så är W-uttaget på generatorn en ren växelspänning. Hur ser pulserna ut från tändspolen, där bensinmotorerna får sin varvräknarsignal ifrån, och kan man lura en bensin-varvräknare att acceptera växelström istället?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Ulf

#2 » 15:33:03, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte volvo, men jag antar att D6 är en 6:a.
Själva signalnivån är nog inte problemet, utan antalet pulser per varv, en 6:a ger tre pulser per varv för en bensinare vid tändspolen.
W-uttaget,borde ge betydligt fler.
Det beror väl på hur många faser generatorn har, och hur många poler.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Turbodiesel

#3 » 16:28:25, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trefas och tolv poler är det vanliga, men W-uttaget går bara till en fas på växelspänningssidan.


Jag har tidigare svetsat två plattjärnsbitar på motorn remskiva (blir någon annan variant på D24 som har gjuten skiva), och kopplat en induktiv givare mot original 4-cyl varvräknare.

Jag kan kolla beteckning på den givare jag till slut använde, det var inte många från "fyndlådan" som gjorde jobbet..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fretchi (trådstartaren)

#4 » 19:32:04, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tolv poler delat på tre, borde bli fyra impulser per generatorvarv, plus då uppväxlingen från motorn. Hm. Vore ju om man kunde ha något litet chip som räknar pulser och i sin tur skickar ut rätt antal. Fast ska det stämma så krävs det väl att det är jämnt delbart.

Din lösning, herr Diesel, låter ju rätt vettig. Funderar om man kunde nyttja t.ex. kamdrevets sex hål (Man svetsar igen fyra med någon plåt) och monterar sensorn i remkåpan. Om det blir stadigt nog :klia:

Edit: det var ju själve fan att kamdrevet ska vara nerväxlat. :myzsko:
Edit2: Fast kanske ganska bra ändå :mrgreen:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel

#5 » 19:59:06, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får det väl till 12 pulser per varv, men så är jag inte speciellt vaken heller..

Kamdrevet går ju bra att använda, bör väl gå att fästa fyra skruvar på något säkert sätt, och låta sensorn läsa skallarna. Om du har tänkt att använda en 4-cyl bensinvarvräknare.

Har provat någon vanlig universal (biltema) dieselvarvräknare i begynnelsen, den funkade skit så det har inte blivit några fler sådana. De funkar ju dock normalt sett.

Anledningen till mitt experiment var att det satt en original varvräknare i denna Jetta 1:an, vi byggde om den till diesel & det går ju inte att ha en varvräknare till ingen nytta i instrumentpanelen :mrgreen: Besiktade den dock aldrig med diesel, så det blev bara något år med den i trafik. Jag tror inte den hade blivit godkänd i alla fall, med motor och växellåda seriöst monterade med främst spännband.. Nåväl, bilen i övrigt hade en del att önska oxå.

Denna sensorn jag använde verkar heta D på slutet idag, men det går nog bra med någon annan snabb variant med liknande data. NPN-utgång har denna, jag tror det har betydelse, men å andra sidan är jag inte säker.
Bild
Bild

Är man lite mer elektroniskt lagd går det såklart bra att modifiera instrumentet också, för att använda W-signalen direkt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#6 » 20:02:49, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hur fungerar dessa varvräknare man kopplar på generatorn. Kalibrerar man dem, för det är väl ingen standard på utväxlingen mellan generator och motor?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#7 » 20:04:20, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, de är ställbara, i alla fall universalvarianten.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fretchi (trådstartaren)

#8 » 22:05:17, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tolv pulser ja :ohnej: . Undrar vem som inte är vaken här?

Fast vänta nu!
Om jag använder en 6 cyl räknare, borde ju gå få tag i en från 264/5, då skulle jag alltså kunna använda de sex hålen i kamdrevet som de är! :idee3:

Motorfästen som spännband, men egenbyggd varvräknarsignal. Varierande ambitionsnivå, minst sagt :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fretchi (trådstartaren)

#9 » 22:12:14, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dum fråga. NPN, innebär det att sensorn jordar signalledningen istället för ger ut spänning? Eller har jag fått det om bakfoten?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel

#10 » 22:18:27, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir väl kanske sex negativa & sex positiva svängar på W-signalen.. Som sagt.. något trött både här & där.



Det var ju bara högersidans fäste som passade hyfsat med II-seriens motor & 5 växlad låda, och så en peugeotturbo på det hela, med något usel passform till avgasröret. Hela motorrummet såg ut som en kolgruva. Men bra gick den, och billigt :thumme:

Det var i alla fall roligare på den tiden, även om inte mycket blev särskilt seriöst. Köpegrejer fanns ju inte på kartan, och så fanns det inte så mycket köpetrim till jettaetta & 1.6D heller för den delen.. Rullande råttsoffa var melodin.


Jo, NPN bör betyda att utgången sänks, eller att lasten kopplas mellan utgång & plus helt enkelt. Jag vet som sagt inte om det har betydelse i det här fallet, men jag gjorde så. Och så var det välan en sådan sensor jag hittade i högen som faktiskt funkade efter att ha provat flera andra.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fretchi (trådstartaren)

#11 » 22:50:53, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde ju funka så, för tänspolen jordas vid tändpulsen, rimligtvis.

Mätte upp uppväxlingen på generatorn för skoj skull, och med avbruten tumstock i beckmörker fick jag det till omkring 1:2,6/2,7
Med en diod på W, borde du då få 6 pulser, antingen positiva eller negativa. 2,6 x 6 = 15,6. Nästan 16 alltså. Som är delbart med två! Kan det vara möjligt att få en vettig utsignal med en pulsdelare?

Hittade denna sida http://www.jetronic.se/Pulsdelare.htm
Dock inte uppdaterad på 4 år, undrar om den är aktiv fortfarande.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Towil

#12 » 22:51:31, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådan NPN utgång brukar kallas open collector.
https://en.wikipedia.org/wiki/Open_collector
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil

#13 » 22:54:57, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar det närma sig ett Arduino projekt.


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

fretchi (trådstartaren)

#14 » 23:28:24, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske. Dock är mitt intresse för programmering mindre än mitt intresse för fungerande varvräknare för tillfället.
Vet som inte alls vart jag ska börja.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ivar Risslén

#15 » 07:54:47, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns de som har byggt in en vanlig 52 mm mätare i platsen för original mätare. Biltema har en liten varvräknare för diesel men deras hemsida är kass på att visa några andra data än pris på de mätarna.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se