Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

PID-reglering

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

MagnusGoransson (trådstartaren)

#1 » 11:17:56, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena,

Är det nån här som är vass på PID-reglering? I detta fall med Arduino, men det spelar ju mindre roll egentligen.

Skall först och främst bygga en varvtalsreglering till min dieselmotor. Hall-givare på svänghjulet och RC-servo som sköter pumpvinkeln. Nästa steg är att göra samma sak med hydrostaten och då med hallgivare på kardanen.

Motorns varvtal skall hållas konstant och så långt som möjligt. Först när högre hastighet än vad motor och pump kan leverera på tomgång skall motorn tillåtas att öka varvtalet. Är ni med på hur jag menar?

Nån som har gjort något liknande?
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge



Towil

#2 » 12:37:09, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget jag pysslat med.

https://playground.arduino.cc/Code/PIDLibrary

Finns säkert flera LIB kolla på.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

MagnusGoransson (trådstartaren)

#3 » 12:46:41, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aaah, det trodde jag nog du hade :-)

Jag har testat en del med PID-libraryt. Bland annat försökt få en tvåhjulig robot att balansera. Lyckades inte riktigt, men det skall återupptas nån gång.

Om du är intresserad av att delta i utvecklingen av "nästa generation av motorstyrning för maskiner" så kan jag använda denna tråd och posta koden allt eftersom den byggs upp. Behöver fixa kylsystemet till motorn och styra upp en avgasslang så jag kan testköra inomhus först.

Just att varvtalsreglera en motor har gjort massor med gånger, så det knäcker man nog. Det är nog dubbel-PIDen som är komplicerad. Dvs motorvarvtalets bör-värde styrs av en sekundär PID som har maskinens framdrivningshastighet som sitt börvärde. Man får väl göra som vanligt, dvs jobba enligt principen "build small - fail small" och börja med att få nånting att fungera innan man bygger på nästa del.

I förlängningen skall även utslagen på lastaren reglage styra motorns varvtal. Till exempel, om jag för höjningsspaken bakåt skall lastarventilen öppna lite grann. För jag den längre bakåt skall den öppna mera. När det är öppen fullt och hastigheten inte räcker till så skall motorvarvtalet börja öka för att pumpen skall ge mera olja och öka hastigheten. Samtidigt skall då hydrostaten vinklas tillbaka för att inte maskinen skall få för sig att gå fortare. Måste nog göra en skiss kring detta :-)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Ulf

#4 » 13:25:32, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska gräva lite.
Någonstans har jag ett lib som ska "kunna kalibrera sig".
Eller egentligen är det väl en kodsnutt som gör ett eller flera steg på börvärdet, för att sedan läsa stegsvaret.
Om jag minns rätt så får man ut P-, I- och D-parametrarna.

Jag hade tänkt att ha det på snusugnen, men det blev inte så...

Annars, bra läsning "pid without phd" och PIDAutotuneLibrary.
Den senare verkar vara lite "rostig"...

Och "Dubbel PID" behöver inte vara marigare än en enkel, man börjar "bara" med den inersta... :klia:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

MagnusGoransson (trådstartaren)

#5 » 23:41:13, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande! Har tittat på Autotune-libraryt också för ett tag sen, men det på gränsen för komplext för min hjärna. Saker som dessa brukar kunna lossna efter ett tag.

Stressar på med att få ihop kyl etc till motorn så den blir startbar så jag kan börja labba med detta.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

63an

#6 » 09:03:13, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Massor lycka till :eat:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Towil

#7 » 09:25:01, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ulf

#8 » 11:27:49, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan cool reglering.

Synd att man inte har mer tid, PID är roligt!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

63an

#9 » 11:51:45, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Landis & Gyr var tidigt ute med bra funk till oljebrännare för större oljepannor :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

sm6ywk

#10 » 13:52:39, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst igenom frågan några gånger men är inte helt klar över frågan?
Så utan att förstå: Det är inte så att du överkomplicerar saker genom att kasta in PIDar högt och lågt?
En PID för att styra motorvarvtal är nog väldigt bra! Men vad ska den andra vara till?
Ska du koppla ihop motorvarvtal till gaspedalens läge? Blir inte det ganska annorlunda mot hur en maskin brukar fungera? Gaspedalens läge går direkt till dieselpumpen.
Låter som ett kul projekt!

1 person gillar det här inlägget.
sm6ywk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:40:41, 10-03-2013
Ort: Ale kommun, Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

Jac

#11 » 15:05:19, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det typ en komplett algoritm för körpedal du är ute efter?
En pedal som både styr hydrostat och motor.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#12 » 18:03:35, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Är det typ en komplett algoritm för körpedal du är ute efter?
En pedal som både styr hydrostat och motor.


Exakt så är tanken. Istället för en "kraft-pedal" (som på de flesta fordon) vill jag har en hastighetspedal. Dessutom optimerad så att motorvarvtalet alltid är så lågt som möjligt. Rätt eller fel vet jag inte, men det är värt att testa tycker jag.

För att dessutom vara övertydlig, jag är inte ute efter att någon skall tillverka en färdig lösning åt mig, utan jag bygger, kodar och postar här så får alla vara med och hjälpa till efter egen förmåga.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Jac

#13 » 14:30:06, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog lite mer komplext än bara en PID kontroller, svårigheten är att få bra körkänsla.
Den ska ju i princip bete sig mer som en automatlåda med intuitiv "nerväxling" när det går tungt och vid stora gaspådrag etc.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

sm6ywk

#14 » 15:46:50, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har något svagt minne av när man har två nästade (heter det så på svenska?) PID-regulatorer så måste systemen skilja med tidsfaktor 10.
Alltså att det inre systemet (motorvarvtal) behöver ställa om sig minst 10 gånger så snabbt som hastigheten ändrar sig.
Jag minns inte riktigt varför, men jag antar att i detta fallet så kommer motorvarvtalet att hinna rusa innan den yttre regulatorn lyckas få upp hastigheten tillräckligt.
En dieselmotor är ganska långsam på att ändra varvtal, från det att man trycker "plattan i mattan" tills dess att motorn rusar är ganska lång (för ett reglersystem).
En viss framkoppling är nog bra för att få snabba på en del, en PID-snurra har ju alltid begränsningen att den ändrar inte på något innan det har blivit ett fel. Om fartpedalen trycks ned så vet man att ju att maskinen kommer att behöva mer gaspådrag och även hydrostaten ska ökas. Ungefär hur mycket kan man testa sig fram till, plan mark med olastad maskin. Försöka att hålla en konstant hastighet och ändra på gaspådrag och hydrostatpådrag tills man är nöjd, sedan nästa hastighet. Sedan låter man en PID ta hand om felet som blir på grund av yttre förhållanden typ, backe, last, osv.
Hoppas det går att förstå något....
sm6ywk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:40:41, 10-03-2013
Ort: Ale kommun, Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

Jac

#15 » 16:22:20, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kaskadreglering heter det och jo en faktor 10 stämmer. Det är dock bara en liten del av detta problemet.


En vridmomentreglering (effektreglering) av pumpen med en kurva som följer dieselmotorns vridmomentkurva för olika pådrag är en bra början, det ska ju inte gå att köra stopp. Det är egentligen en fördel om denna regulator inte är så exakt, det ska höras lite på motorn när det börjar gå tungt, det blir liksom lite feedback till föraren om vad som sker.

Sen vet jag inte om man använder konstanttrycksregulator på motorn på såna här maskiner eller hur det är. Kanske man rampar upp den settingen med pedalen efter halva pedalslaget eller nåt sånt
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se