Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Kan en trefas elmotor spontan byta rotations riktning ?

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Scania bonden

#16 » 01:06:44, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elmotorer va väl en av dom få saker som DDR tillverkade riktigt bra, har några WEM kuggväxelmotorer kvar sen jag hade grisar.....
Bättre än det kan dom nog inte ens i Blomstermåla
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)



Ulf

#17 » 02:56:07, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt bra vet jag inte, men dom var mycket billigare än tex Asea eller Strömberg. Kvaliteten var minst sagt ojämn. Fast det gick väl två eller tre till priset av en Asea....
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

torbjorn_forsman

#18 » 09:47:29, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som inte är (eller var) riktigt bra med öststatsmotorer var kvaliteten på kullagren och fuktskydd av lindningarna.
Det är fullt normalt att en öststatsmotor väsnas lite mer än t ex en Asea, och risken är större att den får jordfel eller andra lindningsskador om den står fuktigt till (t ex sitter utomhus och körs sällan).
För någon månad sedan drog jag hem tre trefasmotorer från ett skrotupplag, de hade förmodligen legat där 10-15 år.
En bulgarisk "ELWA", förmodligen från sent 90-tal, en Strömberg av 60-70-talsmodell och en Asea gjutjärnskapslad från runt 1960. Gjorde isolationsprov på dem först av allt, både Strömberg och Asea hade skaplig isolation (över 10 Mohm både mellan faser och mot jord), men den bulgariska motorn hade ungefär 150 kohm mot jord och på sin höjd 10 kohm mellan faser. Efter att motorerna har fått stå på tork ett par veckor isärplockade, den bulgariska fick också stå på kaminen några kvällar för att torka ur ordentligt, har Asea- och Strömberg-motorerna 100-200 Mohm både mellan faser och mot jord, den bulgariska har över 1 Gohm mot jord och ca 50 Mohm mellan faserna.
Man kan notera att den bulgariska motorn har en mycket tunn skyddslack på härvändarna, typ klarlack från sprayburk, medan i synnerhet Aseamotorn har rejält tjockt lackskikt.

En annan störande sak med öststatsmotorer, som dock inte spelar någon roll när motorn väl är inkopplad, är att det kan vara trångt i kopplingsdosan och kopplingsplinten opraktiskt gjord. Ofta måste man sätta kabelskor på ledningsändarna för att få till ett bra montage.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#19 » 11:38:33, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På jobben hadde vi mange øststats verktøymaskiner, spesielt hadde vi mange TOS svarvar og tannhjulsfreser. Motorene på disse maskinene hette vel MEZ, hvis jeg husker riktig, og disse virket å ha bra kvalitet, de fleste av disse svarvar ble byttet ut når de var ca 30 år gamle, fortfarande med orginale el.motorer. :)
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Ulf

#20 » 12:07:48, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:var kvaliteten på kullagren och fuktskydd av lindningarna.

Just det, så var det. Då, för 30 år sedan, så var det en del som köpte VEM och bytte lager direkt.

Minns att de stora strömbergarna var ett helsicke att riva ur. Efter att ha legat i lut något dygn med ena lindningssidan bortkapad så spändes statorn fast i golvet. Sedan 20 ton travers som gällde, en härva i taget. På Aseas räckte det ofta med en bockkran på ett ton.
Vete fasen vad dom använde för lack, men satt gjorde det. Har för mig att vi knäckte en bockkran vid något tillfälle....

Ja,ja :back_to:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Göran Ekman (trådstartaren)

#21 » 13:47:36, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På -70 och -80 talet satt det öststats motorer på oljepumparna till fabriken Odins utgödslingar som såldes av Alfa-Laval . Dessa motorer som ofta satt i stallar , krånglade aldrig. På mjölkutrustningen satt det ofta Asea TT motorer där kunde det sticka något lager emellanåt.
När jag kikar in genom skydds gallret till fläkt och motor kan jag ana en färg som får mig att tro att motorn är tillverkad i DDR. Har körts sedan tidigt -80 tal .
Misstänkt fel källa just nu är någon av kontaktorerna, men inget bekräftat ännu.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#22 » 18:44:51, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God afton maskinister !
Har lyckats att lokalisera kortslutningen.
Den sitter under en väldigt skitig reklamkeps strax ovan för mina axlar. "El felet" är fabricerat i min hjärna. Fläkten går åt rätt håll.
Jag ber ALLA SOM ENGAGERAT SIG OM URSÄKT.
Måste vara någon form av stopp under dubbel golvet. Får försöka titta in under golvet.
Verkar som att om det kan bli som så att propeller fläkten suger in luft i mitten och blåser ut det i i kanterna.
Göran i Björnarbo


Detta inlägg har valts som lösning

Tillfälligt på banan

13 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Ptr

#23 » 18:51:35, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stopp i kanalen! Kan bli hur konstigt som hälst det med ju.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Michael Meier

#24 » 09:02:26, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens, mats k och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se