Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Kan en trefas elmotor spontan byta rotations riktning ?

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 20:23:39, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan en trefas elmotor byta rotations riktning ?
Har några luftnings fickor för spannmål där sitter det några trefas elmotorer till fläktarna dessa motorer har YD start från ett automatikskåp. En av dessa motorer har under drift bytt rotations riktning.
Trodde inte att något sådant kunde ske.
Antingen har jag gjort mig osams med någon tomte, eller också ja vet inte vad!!!
Någon som känner sig manad att förklara fenomenet för mig .
Lite grand " snillen spekulerar" på lördagskvällen .
Göran i Björnarbo


Gå till lösningen
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Ulf

#2 » 20:27:03, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alla motererna EN gemensam y/d-automatik, eller har varje motor en egen?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

jörgen.ottosson

#3 » 20:29:39, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

antingen har någon ( = elektriker, elbolaget, nätägaren ) bytt rotation på din matning ......men efter som det bara skett på en motor så tror jag inte det....

eller så saknas en fas till den motor som bytt håll.... ( har du motorskydd?)...när en fas saknas så kan motorn starta, och gå, i båda riktningarna....men motorskyddet borde lösa ut.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Alrik

#4 » 20:42:55, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:antingen har någon ( = elektriker, elbolaget, nätägaren ) bytt rotation på din matning ......men efter som det bara skett på en motor så tror jag inte det....

eller så saknas en fas till den motor som bytt håll.... ( har du motorskydd?)...när en fas saknas så kan motorn starta, och gå, i båda riktningarna....men motorskyddet borde lösa ut.


Hände oss en gång att en kontaktor ej drog men motorskyddet slog ej ifrån. Motorn går igång och går men gick inte så länge... 15kw motor till kvarnen.

Motor, motorskydd och två kontaktorer slutade bytet på.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Göran Ekman (trådstartaren)

#5 » 20:58:57, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En matning till skåpet . Sedan har alla elmotorerna egna motorskydd och start automatik , allt annat funkar som det ska . Det jag enkelt kan mäta är spänningen på motorskydden där finns det spänning mellan alla faserna.
Motorn sitter " bakom fläkten " går inte något bra att komma åt att lyfta på locket och mäta motorn .
Har inte varit med om något liknande.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#6 » 21:19:55, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En matning till skåpet . Sedan har alla elmotorerna egna motorskydd och start automatik , allt annat funkar som det ska . Det jag enkelt kan mäta är spänningen på motorskydden där finns det spänning mellan alla faserna.
Motorn sitter " bakom fläkten " går inte något bra att komma åt att lyfta på locket och mäta motorn .
Har inte varit med om något liknande.
Göran i Björnarbo


Amperemät varje fas och kolla om dom drar någorlunda lika. Har mätverktyg ifall du vill låna.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Klazzon

#7 » 21:32:23, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är motorerna alltid i drift?
Kan fläkten vara driven på fel håll av vinden och när den startar på så sätt vända rotationen. Vid bara lätt rotation borde motorn orka stanna och vända till rätt håll men om det blåser för mycket...?


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Klazzon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:09, 19-10-2011
Ort: Reftele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605, Bm400, Duttra ue28

EE

#8 » 21:55:13, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Kan en trefas elmotor byta rotations riktning ?
Har några luftnings fickor för spannmål där sitter det några trefas elmotorer till fläktarna dessa motorer har YD start från ett automatikskåp. En av dessa motorer har under drift bytt rotations riktning.
Trodde inte att något sådant kunde ske.
Antingen har jag gjort mig osams med någon tomte, eller också ja vet inte vad!!!
Någon som känner sig manad att förklara fenomenet för mig .
Lite grand " snillen spekulerar" på lördagskvällen .
Göran i Björnarbo


Enligt min uppfattning är detta en omöjlighet. Är du säker på att ingen gjort service i något elskåp? Byter man plats på två faser där kommer motorn att byta rotationsriktning. Annars inte. Problemet är lätt att lösa, byt plats på två faser...
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 22:54:48, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klazzon skrev:Är motorerna alltid i drift?
Kan fläkten vara driven på fel håll av vinden och när den startar på så sätt vända rotationen. Vid bara lätt rotation borde motorn orka stanna och vända till rätt håll men om det blåser för mycket...?


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


En del asynkronmotorer kan gå stabilt åt fel håll, men sällan med rätt varvtal (mer troligt t ex 1/2 , 2/3 eller något sånt av rätt varvtal), om man bara har hjälpt den igång i fel riktning (som vinden skulle kunna ha gjort i detta fall). Risken är störst att detta händer om det finns mycket övertoner och "skräp" på elnätet, t ex störningar från frekvensomriktare eller annan kraftelektronik, kvicksilverlampor, ljusbågsugnar mm. Men det går att råka konstruera en motor så att den får sådana tendenser även om den matas med perfekt ren nätspänning. Risken är väl inte så stor när det gäller vanliga massproducerade standardmotorer av välkända märken, men det kan nog hända att t ex en polomkopplingsbar motor får sådana tendenser vid den ena av de två hastigheterna. Eller om det är en på något sätt udda motorkonstruktion - kanske gjord av någon liten obskyr tillverkare som var tvungen att göra det bästa möjliga med ett olämpligt antal spår i statorplåtarna eller så. Eller av någon tillverkare som råkade ha en klåpare vid ritbordet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#10 » 06:22:51, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går fläktarna till samma ytrymme? ....ett inte helt omöjligt alternativ är att motorn inte alls är i drift, utan drivs av Luftflöde/övertryck från de andra som är i drift ( och därför går bakvägen)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Göran Ekman (trådstartaren)

#11 » 09:50:53, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns tre fläktar varje fläkt trycker in luft under det perforerade golvet i sin "egen "ficka, stänger jag av fläkten så stannar den efter en stund.
Jag kan inte tycka att fläkten låter annorlunda. Det jag märkte var att när jag gick runt hörnet till fickan märkte jag att det blåste . Det här var lite tidigare i höst under den perioden fläkten går konstant .
Vad det är för kvalité på motorn vet jag inte ,tror att fickorna är Svegma som är monterat någon gång i mitten på -80 talet . Är inte prylar som har krånglat någonsin.
Frågade mannen som äger grejorna han har inte haft ut någon elektriker till gården, inte vi heller.
Nästa att göra är som Alrik säger mät motorn. Mät utrustning finns i familjen ( lillgrabben är elektriker)
Att det skulle vara fasvänt före skåpet har jag svårt att tänka mig. Fyra av fem elmotorer går ju rätt.
Brukar man inte säga "Att mäta är att veta" .
Borde väl gå att mäta lindningarna till elmotorn i styrskåpet motorn är YD startad.
Mätningarna överlåter jag till en fackman.
Jag lovar att återkomma med en återkoppling i tråden . Måste ha igång motorn för att kunna tömma fickan det är sveperplåt i botten på den.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#12 » 20:24:56, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våran elektriker var förbi i ett annat ärende idag . Det vi kunde konstatera innan dagen var slut, är att den förbrukar mellan 11 och 12 ampere på faserna ingen fas som skiljer säg så mycket från de andra faserna.
Borde tyda på att motorn är frisk har vi intalat oss. Det som är sagt nu är att han ska dra det för någon kollega med mera erfarenhet, och återkomma.
Jag återkommer när jag vet mera.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#13 » 20:31:40, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade ni vilket varvtal motorn har då den går åt fel håll?

En annan sak som kan vara bra att kolla är att, då motorn går Y-kopplad, mäta spänningen mellan motorns och elnätets nollpunkter och jämför med de andra likadana motorerna. Om ni har tillgång till oscilloskop, kolla hur nollpunktsspänningen ser ut, om det till största delen är 50 Hz eller om det mest är övertoner.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#14 » 21:58:43, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte mätt varv talet på motorn tycker att den låter som de andra fläktarna.
Kolla noll punkts spänningen och jämföra med de andra motorerna ska passa det vidare till elskruvaren.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

63an

#15 » 22:14:52, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog monterad så från början kanske? Gick av bara farten sa elkillen :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se